• Bobbenn

Tips! Vad göra med lockigt trassligt och torrt hår?

Min dotter har massor av hår, korkskruvslockar . Jättefint men tyvärr har det svintokaraktär {#lang_emotions_undecided}  Hur gör ni som har barn med lockigt hår för att få fram fina lockar som inte trasslar? Går det att få ett mjukt hår?

Testat massa olika shampoon och spraybalsam. Inget verkar hjälpa

Man är den man är helt enkelt & så är det med det. Pessimist javisst!
  • Svar på tråden Tips! Vad göra med lockigt trassligt och torrt hår?
  • Grannen

A och o med frisörshampo och balsam för lockigt hår. Jag gillar goldwell. Finns ett bra balsamspray i den serien med. Kör med inpackningar ibland och toppa ofta. Har inget barn med lockar, hon ärvde inte min härtyp men jag skruvar själv.

• Pormoicheia

Skippa schampot och tvätta med bara balsam (utan silikon).

Man kan även göra en lätt oljebehandling.
    Smörj in händerna med lite olja (lite lite lite olja) och dra sen fingrarna genom håret.
    Gör man rätt så är detta inget som ska behöva tvättas ur utan håret suger upp det som hamnat där.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2010-05-09 21:03:54 följande:
    Skippa schampot och tvätta med bara balsam (utan silikon). Man kan även göra en lätt oljebehandling. Smörj in händerna med lite olja (lite lite lite olja) och dra sen fingrarna genom håret. Gör man rätt så är detta inget som ska behöva tvättas ur utan håret suger upp det som hamnat där.
    vegetabilisk kallpressad olja alltså och inte mineralbaserad babyolja...
  • Kajsa79

Hej!

Vår dotter har precis samma problem, jättefint hår men ack så ont det gjorde när vi borstade håret... Hennes hår har blivit mycket lättare att reda ut sedan jag slutade skölja ur balsam. Nu blöter vi bara håret lite innan vi borstar och så använder vi en svinhårsborste som inte luggar, går jättebra.
  • knäppisen

Använd schampo och balsam av bra kvalite. Prata med frisören o köp där. Det blir dyrare, men ack så mycket bättre för håret. Barnschampon och barnbalsam är värdelösa för lockiga trassliga torra hår.

• aronnax

Det enda som hjälper min dotters hår är Timoteibalsam. 
    Sedan tar jag lite guldolja, fin s på ex: frisörer och Bellbox.
    Sedan är det bara att sätta henne framför ex. bolibompa och kamma passé för passé, tålamod.

Barnshampo och spraybalsam hjälper inte.

Kallpressad olivolja är bra oxå.

• Bobbenn

Tack för alla tips! Ska testa allihopa! {#lang_emotions_flower}

• Bobbenn

Någon som vet vart man kan köpa shampoo utan silicon och mineraloljor? Finns det balsam också?

• Pormoicheia

Jag har dålig koll. Men det finns på de allra flesta butiketna bara man vet vad man ska leta efter/undvika.

Här finns listor på både balsam och schampon utan "dumma" ämnen.
    www.lockig.se/phpbbforum/viewtopic.php&t=1729

Svar på tråden Tips! Vad göra med lockigt trassligt och torrt hår?