ELHU skrev 2010-05-10 10:41:52 följande:
Jag har aldrig pluggat mer efter gymnasiet. Så CSN har jag aldrig haft.Jag vill plugga engelska för jag tycker det är kul, lättare att använda utomlands då vi reser mkt osv..Jobbar inom handel, då kan den behövas ibland..
Som sagt: Engelska kan du läsa på flera olika nivåer. Jag har läst olika språk både på högskola/uni och på "kvälls-skola" (minns faktiskt inte om det var ABF eller Medborgarskolan, men det var nåt åt det hållet iaf). Jag upplevde en stor skillnad i:
-
Tempot. På högskolan var det mycket eget arbete och man/jag förväntades lägga ned 20h/v på studierna (jag läste på deltid, heltid är = 40h/v). Jag läste på distans. På kvällskursen var det mycket mer fritt, det gjorde inte så mycket om jag inte hunnit/velat öppna boken på en vecka...
-
Svårighetsgraden. Jag upplevde att det var mycket med grammatik på högskolan, medan det på kvällskursen lades mer vikt vid att snabbt kunna konversera.
-
Kvaliteten. Jag upplevde att det var mycket högre kvalitet på högskolekursen. Där förväntades jag ta ansvar och lära mig på egen hand, och sedan tenta av. På kvällskursen fick alla diplom, bara man hade närvarat minst X antal % av tiden

På kvällskursen var läraren inte utbildad, utan hade språket som sitt modersmål. På högskolan var det en salig blandning, men alla hade någon form av utbildning inom språk.
Så, det beror alltså på
hur du vill lära dig språket samt i vilket sammanhang du vill använda det. Vill du kunna det för att konversera med kunder eller för att du är vansinnigt intresserad av affrikativor och palatala vokaler? Om det är det förstnämnda, så kanske en kvällskurs passar bättre. Om det är det sistnämnda, så kanske en högskolekurs passar bättre.
Observera att jag i detta inlägg skrivit om hur jag upplevde det. Alla upplevelser är subjektiva.