• Chaktio

IKEAs babykudde?

Är IKEAs babykudde bra eller är den för hög/bullig för en nyfödd? Köpte två för att ha till spjälsängen och barnvagnen men nu när jag tvättat dem så tycker jag de känns så bulliga, liksom...

• Svar på tråden IKEAs babykudde?
  • LilaRos

Var på ikea och shoppade loss innan sonen kom. Frågade dem ang deras kudde då de är från ett års ålder.
    "Man ska inte ha kutte eller täcke till barn under ett år"

Kyss mig i röven!

Köppte iaf på nids4kids. De har kuddar för olika storlekar på barnen. Angivet i kilo. Där får man rätt storlek och bra hjällp  :)
    btw, kudden blir inte pluffsig och knölig, behöver inte fluffa om den etc.

• Mama Mia

Tvärtom. Dom är för platta för en nyfödd. Dom kuddarna är från 1 års ålder.
    När lillan föddes för ca ett år sen fick vi veta av bvc-sköterskan som var på hembesök att vi skulle ha en vanlig kudde till henne. En som sjunker ihop rätt bra, men ändå är tjock så att säga. Man lägger bebisen med axlar o övre delen av ryggen uppe på kudden. Detta för att undvika att bakhuvudet blir platt. När bebis sen lär sig vända på sig så tar man bort kudden. Och sen när man tycker det känns tryggt igen (omkring året kanske) så har man babykudden.

• Ammi84

vi köpte IKEAS babykudde och jag tycker dne fungerar hur bra som helst. Han älskar den och använder den nästan som en snuttefilt innan han somnar. Hans huvudform är normal - rund och fin. Barnmorskan har aldrig anmärkt ngt negativt om hans kroppshållning eller huvud så jag antar att kudden inte skadar honom. Sonen är nu 4 månader, kudden användes så fort han började sova i spjälsängen, när han var ca. 1 månad.

• ploten

Jag gillade inte alls IKEAs kudde, för den blev så konstig när man hade tvättat den (som du skriver). Vi köpte istället en från RättStart, som var "genomsydd". Den har både sonen och vi varit kanonnöjda med, och vi köpte en likadan nu när dottern föddes. Sonen har den fortfarande, han är snart 3 år.

Men typ de två första månaderna hade vi ingen kudde alls. Som flera har sagt här ska man ju lägga bebisen så högt upp att även axlarna/skuldrorna hamnar på kudden, men våra barn har bara glidit ner så att de får jättekonstig vinkel på nacken, så vi har väntat ett tag med kudde tills det gått bättre. Inget konstigt med det, enligt vår BVC-sköterska.

Svar på tråden IKEAs babykudde?