• uglygodcilla81

Behövs solhatt om man är i skuggan?

Jag vill köpa en solhatt till min bebis som föddes i februari, men sambon tycker att det är helt onödigt. Tänk att vi "bråkar" om en sån sak...  =)

Han tycker att man är ju ändå i skuggan med henne! Och då behöver hon ju ingenting som skyddar mot solen på huvudet. Och då blir hon kanske också bara överhettad med en "varm" hatt i sommarvärmen!

Jag vet inte om jag har några argument mot detta  =)  Men det känns ju som att alla bebisar har solhattar på sommaren.. .

• Svar på tråden Behövs solhatt om man är i skuggan?
  • parvati

Det går ju inte att undvika att man bär de små till skuggan, att de sitter i vagnen eller att man som jag gjorde bar bebisen  i bärselen.

• Trisse78

Även i skuggan tar solens strålar även om det inte är lika mycket.

Ni kan inte alltid hålla ert barn i skuggan, ni ska ta er till den och från den också.

I augusti kommer ert barn att vara 6 månader och kan då kanske krypa, då är det inte så lätt att hålla barnet i skuggan eftersom barnet då kan flytta sig.

Några spontana tankar bara.

• framsteg

Även om man har paraply på vagn och suflett så lovar jag att barnet kommer hamna i solen då och då när man är ute och går (man går ju inte rakt frammåt hela tiden och solen från ett och samma håll )

Dessutom lyftar man upp barnet till och i och ur vagn. In och ut i bil och hus osv.

Sen kommer hon vara 4-7/8 månader under sommarperioden och vem vet vad vi får sommar och hur just ert barn kommer vara i rörliget osv.  (vår son började sitta upp i vagnen vid ca 4 månader korta stunder eftersom han var väldigt stadig redan då osv. Gick när han var 8,5 och kröp innna dess - inte en chans att han skulle varit i skuggan hela tiden om det varit sommar då)

Enda nackdelen mot solhatten jag kan komma på är att du nog får köpa två eftersom hon växer ganska snabbt. Så den som sitter bra nu kanske inte funkar i augusti

/blanksteg som hade solhatt förra sommaren till son född i maj

• parvati

Leta på nätet så kommer du att hitta massor med sidor där solhatt ingår som basutrustning och nödvändigt för små barn och bebisa under sommartid är din man fortfarande inte överbevisad så skit i han och köp en solhatt du. Begagnad eller på någon av de stora klädkedjorna så blir det ju inte dyrt.

• Rapunzella

Absolut - solen strålar i skuggan också.

Svar på tråden Behövs solhatt om man är i skuggan?