elektrakomplexet??
Hej!
Jag har två döttrar, en på 3 år och 3 månader och en nyfödd på 2 veckor.
Min äldsta dotter har hela sitt korta liv varit väldigt fäst vid sin pappa. De har en fantastiskt fin relation och det är verkligen pappas flicka. Han avgudar henne och hon detsamma.
MEN, det finns ett problem.. senaste tiden har hon börjat slå på mig och jag duger ingenting till. Hon tittar elakt på mig och vill inte alls vara med mig. Så här har det varit lite till och från men senaste tiden är det nästan smärtsamt. Jag har varit så fullt uppe i vår nya baby att jag inte hunnit vara så mycket med min äldsta som jag egentligen vill och brukar vara. Rutiner har ändrats, tex har jag alltid varit den som lämnat/hämtat på dagis men nu har hennes pappa tagit över det medans jag hämtat mig efter förlossningen. Kan också tillägga att de gånger jag och min sambo diskuterar med varandra så blir hon arg på mig och slår mig. Det leder till att jag aldrig kan få fram min vilja när det gäller något vilket är väldigt frustrerande också... För attundvika att hon ska bli arg på mig så låter jag min sambo få sin vilja igenom utan diskussion när det gäller något... det har liksom blivit som en uppdelning av familjen, de och jag, och det är inte lättare av att min sambo är så förälskad i sin dotter och ständigt står på henne sida vad gäller det mesta...
Är detta en normal fas som alla barn går igenom? Kommer hon komma över den? Hur lång tid brukar det ta? Vad bör jag göra, alltså hur bör jag reagera mot henne när hon slår mig? tips??