• vill bli mamma meddetsamma

måla smutsigt staket?

Vi håller på med vår trädgård som var nåt av det värsta mest övervuxna jag någonsin sett och jag undrar om vi nånsin kommer få den fin. Vi har ett staket som varit vitt en gång, plankorna på ena sidan är i bra skick om ön mycket smutsiga av träd som vuxit nära dem. Egentligen borde vi köra med högtryckstvätt men vi har ingen utkastare och ingen vattenslang. Finna det något annat sätt att rengöra ett smutsigt staket eller kan man i värsta fall måla vitt rakt på det smutsiga..?

• Svar på tråden måla smutsigt staket?
  • Philippa

Om ni målar direkt på smutsen kommer färgen ramla av om ett tag.... så det är inget bra alternativ.

OK jag tänkte att det nog inte var så smart. Men kan män högtryckstvätt Men kan man rengöra med annat än en högtryckstvätt? Finns det någon sorts stålborste och nåt medel? Eller ska man ta amoniak?

• Triple Trouble

det finns medel att köpa i färghandeln, typ bauhaus, fråga där. Typ alg-rengöring eller målartvätt eller dyl.

• aronnax

Som Triple Trouble säger-köp algtvätt, spraya på och skölj med trädgårdsslangen-högtrycken för in mycket vatten i trä.
    Låt torka ett par dagar.

Vi bor i skogen och får mycket alg på hus och staket, gör detta en gång per år.

aronnax skrev 2010-05-10 09:44:49 följande:
    Som Triple Trouble säger-köp algtvätt, spraya på och skölj med trädgårdsslangen-högtrycken för in mycket vatten i trä.Låt torka ett par dagar.Vi bor i skogen och får mycket alg på hus och staket, gör detta en gång per år.
    blir det rent även om smutsen varit där flera år?

undrar igen om algtvätt hjälper om smutsen varit flera år?

• Pappa G

Algtvätt är det bästa som finns att tillgå. Räcker inte det, så är det att skrapa mekaniskt alternativt använda högtryckstvätten ändå..

Det här med algtvätt låter ju bra, hur applicerar man det? Med en vanlig diskborste eller så?

• Pappa G

Större mjuk borste.

Ev. kan man spruta på första gången, med typ blomspruta/tryckspruta, och låta det verka först.

Svar på tråden måla smutsigt staket?