• cocacola71

arg på kvinnokliniken

ringde idag till kvinnokliniken för jag upptäckt en liten knöl i/på slidan. Själv tänkte jag att det var en körtel som svullnat eftersom det kliat på sistone och eftersom knölen bara känns vissa dagar. Men man vill ju vara säker, knölar är väl något som oroar de flesta. hon sa samma som jag trodde, en svullen körtel. sa att jag kunde få en tid, hos en manlig läkare. jag frågade om jag kunde få en kvinnlig istället varpå hon blev helt otrevlig och sa att jag kunde ringa en privat klinik istället. Sa att man träffar en läkare, inte ett kön. Jag svarade att det fattar jag väl men jag tycker det är extremt jobbigt att "visa" upp mig därför undrade jag bara om jag kunde få en kvinnlig istället. men nej det fick jag inte. Jag diskriminerar inte läkare efter kön utan tänkte mest för mig egen roll, så jag verkligen vågar ta mig dit.Hon behövde inte vara så förbannat otrevlig mot mig i telefon!

• Svar på tråden arg på kvinnokliniken
  • CamillaPersson

Prova att ringa dit en annan dag oh prata med någon annan. Be att få byta läkare och förklara din ´rädsla´. Borde ju finnas en person på det stället som är lite förstående.

Förstår helt din känsla. Stå på dig.

• cocacola71

är det inte så i vissa religioner, till exempelt de som bär burka med mera att de inte får visa sig för andra män än sin egna? Hur behandlas de när de ringer till kvinnokliniken och ber att få en kvinnlig istället för en manlig?Man har väl rätt att välja?

jag väntar tills jag ska till barnmorskan istället men blir upprörd över hur de behandlar patienter. Finns nog de som stannar hemma istället om de är väldigt obekväma över att gå till läkaren och inte ens får rätten att välja!och så ska det inte vara.

• Baloo81

Man har rätt att få be om en kvinnlig läkare har jag hört. Jag har inte haft det problemet alls när jag har bett om en kvinnlig. Ring igen.

• Johans Pillerill

Du har rätt att begära en annan vårdgivare i sverige om du så önskar, utan att bli ifrågasatt... Men det har inget med religion att göra.

• cocacola71

nä jag bara funderade över hur de gör med kvinnor som vill ha en kvinnlig läkare på grund av sin religion om de skiljer de kvinnorna mot de kvinnor som helt enkelt tycker det känns mindre obekvämt med kvinnlig läkare. blev väldigt mycket"kvinnor" i min text nu men hoppas ni förstår vad jag menar =).

man blir besviken på hur man blir bemött, jag har ju en del månader kvar av graviditeten, tänk om andra problem uppstår? Nu syter man inför att ens ringa de idioterna igen.

• CamillaPersson

Är du osäker så ring sjukvårdsrådgivningen på 1177 och fråga dem vad som gäller. Fråga om du har rätt att kräva en kvinlig läkare. Så kan du ringa dit och stå på dig om dem protesterar.

Skönt att veta att man har rätt till det när man ringer dem. Lycka till.

• ThiCha

var likadant när ja hade ont nere i magen (när ja inte var gravid) skulle be om en tid för kontroll.  Och dom har bara manliga läkare..

nu är min fråga, hur sjutton kommer det sej att det verkar vara mer manliga gynekologer överallt än kvinnilga eller är det bar vissa som har extrem otur?

• cocacola71

tack för tipset!ringde det numret men jag bor i jönköping och de var de enda landstinget som inte "tillhörde" det numret men kom till slut fram till patientnämnden här i stan och hon sa att man har inte rätt att kräva en viss läkare men att sjukvården ändå ska försöka vara tillmötesgående och tyckte de kunde ha varit det eftersom det finns kvinnliga läkare där, inte bara manliga. jag hade väl tydligen inte helt rätten på min sida då att byta men de kunde gjort det ändå när det handlar om gynekologisk undersökning. Hon jag pratade med sa att det är ju väldigt vanligt att tjejer inte vill ha en manlig gynekolog och därför borde de vara mer tillmötesgående. jaja, det var det dä =)

• Hanna36
    ThiCha skrev 2010-05-10 11:36:24 följande:
    var likadant när ja hade ont nere i magen (när ja inte var gravid) skulle be om en tid för kontroll.  Och dom har bara manliga läkare.. nu är min fråga, hur sjutton kommer det sej att det verkar vara mer manliga gynekologer överallt än kvinnilga eller är det bar vissa som har extrem otur?
    det är nog generellt så att det är mer manliga läkare än kvinnliga,  på alla instanser i vården.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • ThiCha
    Hanna36 skrev 2010-05-10 11:47:52 följande:
    det är nog generellt så att det är mer manliga läkare än kvinnliga,  på alla instanser i vården.
    Nja det är jag nog inte villig att hålla med om! för går man in på en vanlig avdelning så kryllar det av kvinnliga sjuksköterskor, Varannan (känns det som) är docktor...
    Överläkare är nog männen som är flera... Men gyn?? så många män kan det inte vara som utbildar sej till...
  • Koffie
    Hanna36 skrev 2010-05-10 11:47:52 följande:
    bara inom kirurgin..

Annars är det rätt lika fördelat - och sedan ca 10-20 år så är två tredjedelar av alla läkarstudenter kvinnor..
  • Mrs Chickpea

Jag fick samma bemötande på Kvinnokliniken, och på Sahlgrenska, när vi skulle börja vår barnlöshetsutredning. Jag vet att det finns många som inte tycker att det spelar någon roll, men för mig var det oerhört viktigt att få komma till en kvinnlig läkare. Men trots en lång förklaring till varför som slutade i störtgråt så var det bara blankt nej. Vid frågan om hur de gör med kvinnor som har religösa anledningar så fick jag bara svaret att de säger att "så här gör vi i Sverige och vill man ha hjälp så får man acceptera det". Jag blev t.o.m rådd av Sahlgrenska att uppsöka en psykolg så att jag kunde få terapi för att klara av att gå till en manlig gynekolog-"för sånt måste väl finnas?" Tillslut vände jag mig till en kvinnlig gynekolog i Kungsbacka och fick en remiss till Varbergs sjukhus. Inte bara förstod de mig där, jag behövde inte ens förklara varför. Så hjälp fick vi tillslut och gravid blev jag

• Hanna36
    ThiCha skrev 2010-05-10 15:05:44 följande:
    Nja det är jag nog inte villig att hålla med om! för går man in på en vanlig avdelning så kryllar det av kvinnliga sjuksköterskor, Varannan (känns det som) är docktor...Överläkare är nog männen som är flera... Men gyn?? så många män kan det inte vara som utbildar sej till...
    men herregud, jag jobbar själv på KK, vi har jättemycket manliga läkare!
    Andelen kvinnor bland sjuksköterskor och undersköterskor är MYCKET högre än bland läkargruppen.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • glitterfjolla

du har rätt att kräva en kvinna! Hon har ingen aning
    om dina anledningar till att inte vilja ha en man och
    de kan vara många! Jag förstår dig precis, hade också
    velat byta från man till kvinna och har även gjort det
    en gång tidigare.

(¯`°?.¸ ♥ Vi två ska bli tre ♥ ¸.?°´¯)
  • t0va

Jag bad om en kvinnlig läkare på mvc eftersom jag tycker det är jobbigt som det är, och då en manlig känns ännu jobbigare. Min bm tyckte inte det var några problem och ordnade så jag fick träffa en kvinnlig.

När jag åkte in akut så fanns det bara en kvinnlig då men hon läste min journal och avstod från att göra en gynundersökning eftersom hon inte ansåg att det var nödvändigt. Jag var där för uvi då.

Så även om man kanske inte kan kräva så tycker jag att de ska visa lite hänsyn, de har ingen aning om vad  man kan ha gått igenom och ha som orsak för att fråga efter en kvinnlig läkare. Ring igen och se om du inte kan få prata med någon annan.

• Dallis

Jag vill inte träffa en specifik manlig läkare inom mvc i min kommun, men jag träffar "gärna" andra manliga. När jag bad om att slippa honom gick det bra, utan ens en förklaring till varför jag inte ville.
    Man har ju rätt att inte vilja ha en specifik läkare, pga diverse anledningar, så klart att du ska få en annan!

• sunshiine

ja varför ska man inte ha rätt att få välja precis som när dom har praktikanter hos gyn jag har börjat skicka ut alla dess praktikanter!!!

tycker det är bara irriterande med dom man vill juh bara därifrån man känner sig som en försökskanin där även dom ska pilla på en...
    och manliga är det en äldre tycker jag iaf att han kan verka sliskig då jag fått otrevliga bemötanden.

Ser hellre en kvinnlig framför en manlig, enbart pga det dåliga bemötandet jag fått av dom tidigare så MÄN= nej tack!! ELLER helst vill slippa!!

Svar på tråden arg på kvinnokliniken