• anirahtak

Carena Easy eller Chicco Liteway (eller någon annan?), Velig, HJÄLP!

Jag ska resa med min 3 månaders tjej och behöver nu plötsligt paraplyvagn/sulky som är lätt att fälla ihop och tar relativt liten plats.
    Tänkte bara ha vagnen som rese- och shoppingvagn för i vanliga fall har vi en Teutonia kombi som kan bli en robust sittvagn den dagen man övergår till sådana.

Jag tycker mycket bättre om Carenan till utseendet, hjulen känns stabilare storleksmässigt iaf och hela vagnen kändes skönare. Det enda som stör mig är att det tydligen inte är fullt liggläge utan bara "nästan". Vad menas med det? Ni som har en sån, hur långt ner går det och kan lilltjejen sova där trots att hon är så liten? (läste någonstans att den är rekommenderad från 6 månader+)
    Sen har jag ju hört om hjulen också att de kan gnissla och vobbla men det får jag kolla i affären innan jag tar hem den.

Chiccon har ju då fullt liggläge och man har ju hört enormt mycket gott om den! Jag är dock inte lika förtjust i handtagen och dessvärre fanns det inte i färger vi gillar här så då måste jag beställa via internet och det blir dyrare just nu.
    Sen fäller den ju faktiskt ihop sig till ett mycket mindre paket än Carenan också och det är ju egentligen det som ska vara en av de viktigaste punkterna när man ska ha den som resevagn.

Kort sagt, jag är velig! Är rädd för att köpa Carenan trots att jag har hört så himla bra om Chiccon och sedan ångra mig.
    Please hjälp mig!

• Svar på tråden Carena Easy eller Chicco Liteway (eller någon annan?), Velig, HJÄLP!
  • Indianbrud80

hej vet att du är ute efter en sulky vagn, tänkte bara ge ett råd..
    Har nämligen själv nydligen köpt en vagn till min son en Carena free, den är väldigt smidig att ta med sig överallt och har fullt liggläge, köpte den när min son vart 7 månader dock men tror att den är lämplig för barn under 6 månader.. Var bara ett litet tips..

• Sheala

Hej!

Vi köpte en Chicco Liteway till vår lilla tjej när vi åkte på thailandsemester. Då var hon 10 månader. Vet faktiskt inte om det funkar att ha en så liten bebis i vagnen, men prova ordentligt i en barnvagnsaffär! Det kanske går fint!

Vi är hur som helst väldigt nöjda med vår vagn. Den var lätt, smidig att fälla ihop och ta med sig hela vägen till gaten, den var tydligen skön att sova i och var lätt att köra. Vi hade en sittdyna från vår vanliga vagn i för att göra det lite mjukare och gosigare och köpte till en båge så att hon satt säkrare. Vagnen fick utstå mycket slit och släng under resan och har klarat det galant. Kan helt klart rekommendera den!

• bohusbebis

Kompisen har en Liteway och den ser verkligen bra ut, smidig rejäl och lättkörd. Personligen tycker jag den är snygg. Har hört att Carena-vagnarna kan vara lite "stumma" och skumpiga att köra, men jag har ingen erfarenhet. Skulle gärna köpa en Chicco om jag inte redan hade för många vagnar...

• anirahtak

Tack för era synpunkter!!

*puffar upp tråden lite till*

• Vaniljkex

Har en Liteway, som vi kopte som resevagn nar dottern var 7 manader. Tycker inte att hon har suttit bra i vagnen forran nu egentligen, och hon blir tva ar om ett par veckor. Hon har liksom hasat ner, och inte varit lycklig i vagnen. Men den har varit bra att kora, den har ju fullt ligglage, och har saledes gatt bra for henne att sova i. Akpase foljde med pa kopet for mig, men den ar verkligen helt vardelos att anvanda, sa kop inte till den separat om den inte ingar! 

Var gick sonder lite senast vi flog (plastlaset som haller ihop vagnen nar den ar falld), och funderade da pa att kopa en helt annan vagn, men lyckades inte hitta nagon battre vagn just for resor, sa jag antar att jag val rekommenderar den anda.
  • Tullemi

Vi har en Liteway som resevagn och den är supersmidig, men som nån annan skrev så är din bebis mindre än vad vår dotter var vid vår senaste resa. Kanske för liten för Liteway'en.....?

Vi har även haft en Easy och den skänkte vi bort för vi tyckte så illa om den. Klumpig och STUM (helt rätt ord) och sen fick kompisen (hon som fick vagnen) problem med hjulen. De var liksom ovala, plus att ena framhjulet hade ett eget liv. Skräpvagn tycker jag iaf. Plus på Easy: stor varukorg och rymlig sits.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Vi har vår Liteway i en BabyTravel resväska (mer ett fodral egentligen) när vi reser, men är olyckan framme så hjälper kanske ingen förpackning helt och fullt. Det är det som är det kluriga med resevagnar.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Vaniljkex

Vi hade oxa var i en ofodrad vagnvaska nar den gick sonder, helt ojamforbar med resvaskan vi har till var bugga, sa jag upptackte det forst nar vi kom hem och packade upp. Jag misstanker att bagagehanterarna har sparkat till vagnen (av misstag?) nar de lastade ut den ut planet, da plasten var valdigt kall, och att den gick sonder av det skalet. British Airways har erbjudit sig att betala for en ny vagn alt reparation, men det kostade bara en dryg hundralapp att laga, och for den summan orkar jag inte halla pa och skicka in en massa papper. 

• anirahtak

Tack för alla era svar!

Det blev dock en Carena iaf..mest för att färgerna på Chiccon som fanns här på babyproffsen inte riktigt var några vi ville ha. Ja inte bara därför förstås, jag tyckte carena kändes jätteskön att köra, stabil och bra, rullade jättefint och så gillar jag modellen bättre.
    Det som var till Chiccons fördel var ju det fulla liggläget och alla bra betyg, men jag tror det här blir bra det också.. Få se sen då om hjulen börjar krångla snart..:)

Och enligt era erfarenheter av flygpackning så måste jag nog försöka rulla in den i bubbelplast eller nåt innan jag lägger den i plastpåsen för någon väska har vi inte.

Svar på tråden Carena Easy eller Chicco Liteway (eller någon annan?), Velig, HJÄLP!