• Monster tjejen

Två jobb samtidigt och föräldrarledig??!?!?!

Hejsan Jag har en anställning på ett lager 100% dagtid som jag nu kommer vara föräldrarledig ifrån.
    Jag har bf 16maj.

Jag har blivit erbjuden ett till jobb, men som är ca 25-50%  och att det är arbete hemmifrån.
    Med andra ord jag kan dryga ut min föräldrarledighet rätt så bra :)
    Jag vill inte säga upp mig från mitt första jobb då det andra är i startgroparna, och skulle det falla så vill jag känna mig trygg att ha kvar min första anställning.

Min fråga är kan mitt "första" jobb kräva att jag skall jobba hos dom istället??
    Det jobbet sker ju mån-fredag 7-16.
    Men detta nya jobb kommer jag ju kunna säga att det är helg och kvällsarbete och inte inkräktar på deras tider!! alltså då jag är mamma ledig.

Hoppas ni förstår hur jag tänker??!!??

• Svar på tråden Två jobb samtidigt och föräldrarledig??!?!?!
  • Catti41

Nä men du kan ju jobba de tider du inte uppbär föräldrapenning, som lördag och söndag tex. Däremot ska ditt ordinarie jobb i de allra flesta fall godkänna att du har en "bi-syssla".

• Monster tjejen

Nej självklart skall jag inte jobba och ta ut föräldrarpenning samtidigt.
    Utan som jag skrev att jag kan dryga ut föräldrar ledigheten.
    Alltså ta ut 2 föräldrardagar och jobba hemmifrån 1½ dag. (mer inkomst än dom dagarna behöver vi inte)
    Och eftersom jag jobbar från hemmet så kan jag ju lägga upp mina arbetstider väldigt flexibelt.

Godkänna bi-syssla? Då borde även det nya jobbet vilja godkänna det gamla jobbet?

Jag har många vänner som har olika arbetsgivare, jobbar lite extra på restaurang, jobbar som vikarie.

Och vad jag vet så har inte deras arbetsgivare behövt godkänna det andra arbetet!

• Catti41

När det gäller att godkänna bisyssla så beror det på avtal. Men det fungerar så att det "riktiga" jobbet (dvs det jobb man arbetar mest på eller har en mest fast anställning på) har rätt att godkänna att man arbetar vid sidan om. Om det är så i ditt avtal så bör det framgå.
    Det här gäller förstås inte om man har timanställningar. Man kan ha hur många timmisar som helst på olika ställen.

• Monster tjejen

Ok då förstår jag.

Måstre bara hitta avtalet... :S

• Mummy

Du måste som sagt få godkänt från din arbetsgivare att jobba hos annan medan du är ledig från dem. Annars får de avskeda dig. Hände en på sambons förra jobb

• Monster tjejen

Oki, hur mycket behöver dom veta?

Tack för alla svar!

• jeeri74

Vad jag fått fram så är det enligt lag skyldigt att tala om för din huvudsakliga arbetsgivare att du har en bisyssla. Hur det funkar när du är tjänsledig (som du är i och med föräldraledigt) vet jag dock inte..
    http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19940260.htm

• hallonpannkaka

Min kompis jobbade extra på ett annat ställe när hon var tjänstledig från sitt ordinarie jobb (p g a studier), och så fick man inte göra enligt dom.

Om nu tjänstledighet och föräldrapenning räknas som samma sak som någon annan skrev.

• bakeacake

Oj, jag jobbade på ett annat ställe under mina studier. Där jobbade jag 50% och den arbetsplatsen jag var tjänstledig ifrån sa inte ett knyst...

• Mummy
    bakeacake skrev 2010-05-10 12:52:36 följande:
    Oj, jag jobbade på ett annat ställe under mina studier. Där jobbade jag 50% och den arbetsplatsen jag var tjänstledig ifrån sa inte ett knyst...
    Som sagt, de kan neka dig, men jag tror inte många gör det
Svar på tråden Två jobb samtidigt och föräldrarledig??!?!?!