• Anonym

Räkna ut äl efter spiraluttag?

Kan ja räkna ut när jag ska ha äl efter att ha tagit ut h.spiralen o inte haft mens än? kan jag skriva uttagningsdagen för spiralen där man ska skriva första mensdagen, eller stämmer det inte allls då?

• Svar på tråden Räkna ut äl efter spiraluttag?
  • Anonym (S)

Jag tog ut min spiral 22 Juli hade ägglossning den 5:e Augusti och plussade den 19 Augusti. Så om du är som mig kan du räkna spiraluttaget som mensdag!

• Anonym

Det beror på vilken typ av spiral du haft. 

• Anonym

hormonspiral har ja haft.

• Anonym

Nån mer som vet?? {#lang_emotions_tongue_out}

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-10 18:34:48 följande:
    hormonspiral har ja haft.
    Jag skulle nog vänta ut en mens och sedan börja räkna
  • Anonym (väntade länge)

Jag tog ut min hormon spiral mars-09 och fick inte äl förrän april-10 så nu har jag haft två ÄL...hoppas du har bättre lycka än mig...

• Anonym
    Anonym (väntade länge) skrev 2010-05-10 20:41:48 följande:
    Jag tog ut min hormon spiral mars-09 och fick inte äl förrän april-10 så nu har jag haft två ÄL...hoppas du har bättre lycka än mig...
    oj, va hemskt :( hoppas ja inte måste vänta såå länge.

När ja slutade med p-piller för att bli gravid med andra barnet så hade ja inte mens på ett halvår {#lang_emotions_undecided}
  • Lowika

För mig tog det tre veckor till äl, 5 till första mens, så det måste inte ta såååå lång tid. tror jag fått ihop lite statistik från FL och 3 v verkar vanligt.

• Anonym
    Lowika skrev 2010-05-10 21:29:55 följande:
    För mig tog det tre veckor till äl, 5 till första mens, så det måste inte ta såååå lång tid. tror jag fått ihop lite statistik från FL och 3 v verkar vanligt.
    Jaa jag har oxå sett många som fått äl rätt snabbt efter h.spiral o bm sa att det inte brukar ta så lång tid heller.
  • eliza34

Efter uttagning av Mirena återställs den cykliska hormonproduktionen i äggstockarna omedelbart. Detta innebär att man bör få sin första mens inom 30 dagar.
    När man gjort studier på Mirena har man sett en kumulativ graviditetsfrekevns på 79- 96% efter 2 år uppföljning.

Du bör kunna räkna uttagandet som tag 1, ett ägg kan i princip omedelbart börja växa till med efterföljande ägglossning efter ca 14 dagar.

Dock så är det så att hade man regelbunden mens innan kan man räkna med att få det efteråt, hade man däremot oregelbunden mens innan får man troligen efteråt oxå.

• Anonym
    eliza34 skrev 2010-05-10 21:40:20 följande:
    Efter uttagning av Mirena återställs den cykliska hormonproduktionen i äggstockarna omedelbart. Detta innebär att man bör få sin första mens inom 30 dagar. När man gjort studier på Mirena har man sett en kumulativ graviditetsfrekevns på 79- 96% efter 2 år uppföljning. Du bör kunna räkna uttagandet som tag 1, ett ägg kan i princip omedelbart börja växa till med efterföljande ägglossning efter ca 14 dagar. Dock så är det så att hade man regelbunden mens innan kan man räkna med att få det efteråt, hade man däremot oregelbunden mens innan får man troligen efteråt oxå.
    tack, jag hade inte mirena, levonova tror ja den hette, men det är väl kanske samma.
  • Anonym

ah shit ja tror ja har äl nu, fick äggvite slem precis alldeles nyss o har molvärk, vilket jag haft i en veckas tid till o från, men mer nu {#lang_emotions_laughing}

• Anonym (ooops)

Jag fick ägglossning 6 dagar efter uttag, blev gravid direkt (hade sex 4 dagar efter uttag)....råkade dra ut den själv när jag skulle kolla om trådarna satt kvar...

Svar på tråden Räkna ut äl efter spiraluttag?