• Camilita

Sommar + Gravid = Jobbigt?

Vår underbara lilla skatt är beräknad 18 augusti. När alla frågar mig om datumet och jag säger då han är beräknad så klappar dem mig på axeln och säger, "åh herregud, höggravid hela sommaren lång! Men men, det är bara att lida igenom det." Är det "extra" jobbigt att vara gravid under sommaren? Jag som trodde det skulle vara lite skönare då man slipper bulta på sig med massa kläder, utan kan gå i en lätt linneklänning och ett par sandaler. Eller.. ? {#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Sommar + Gravid = Jobbigt?
  • Michisen

Ingen aning, har bara varit höggravid under sommaren så jag har inte så mycket att jämföra med. Men - nu vet ju inte jag hur svullen man blir på vintern, men jag vet att mina fötter svullnade så mycket av värmen i kombination med graviditeten att det bara var tårna som gjorde att man såg skillnad på fötter och ben, typ. :/

• Amoudara

Det kan vara jobbigare då man kan bli svullen och extra känslig för värmen men sedan är det individuellt med. Jag fick barn i september så jag var höggravid över sommaren dessutom var det sommar långt in i september då och en riktigt varm sommar. Jag tyckte dock inte värmen var jobbig men blev ganska svullen i benen och fötterna. Men det var underbart att bada minns jag.

• jazzy

Jag har varit gravid flera somrar, det är ju jätteskönt att slippa en massa kläder. Sitta i skuggan o mysa!  Tyckte inte alls det var jobbigt tvärtom!

3 barnsmamma
  • äppelpäppel

Jag tyckte det var en plåga att vara höggravid på sommaren! Det var varmt och soligt, men jag var bara inne med persiennerna nere för jag klarade inte av värmen. Hade jättemycket vätska i kroppen, gick upp hur mycket som helst på slutet. Mycket skönare att vara höggravid nu på våren när det är svalare, och ändå behöver jag inte ha så mycket kläder som på vintern.

Men det är nog väldigt olika hur man tycker att det är. Alla behöver inte må dåligt i värmen :)

• Endast jag

Känner igen att folk ska "tycka synd" om en bara för man är gravid över sommaren. Dottern föddes 30Juni förra året och då var det riktigt varmt! Men jag hade inga problem alls, det enda var att mina fötter svullnade så dom såg inte kloka ut. Men jag var ute och gjorde vanliga saker dagarna innan. Är gravid igen och bebis är beräknad att titta ut 3 augusti så nu får jag verkligen gå hela sommaren som höggravid men det är inget jag oroar mig för, sen får jag väl se då hur jag mår.

• Tokfrjant

Jag tyckte det var jobbigt för jag hade graviditetsklåda.

Nu väntar jag tvillingar i september och kommer gå med stor mage hela sommaren lång men så länge jag slipper klådan så är jag nöjd ^^

♥Elias080704♥ ♥Tvillingar BF 100927♥ - www.emeliesgodsaker.se
  • Zixi

Jag är beräknad att föda 21/7 och börjar faktiskt oroa mig för att vara höggravid under sommaren. Jag är redan nu jätte-varm och det lär bli värre. Rent generellt tycker jag att varma sommardagar och framförallt varma sommarnätter är tortyr så jag funderar seriöst på att införskaffa en ac så jag överlever. Har redan nu svullna ben och fötter och sådant brukar oxå bli värre av värme.

Att jag desutom har en tendens att få både soleksem (och måste ha en massa kläder på mig på sommaren) och värmeeksem gör ju inte saken bättre.

Ser dock fram emot nästa sommar när jag kommer att ha en 1åring som knatar omkring

Juli - 2010
  • nettea

Hej har fått barn både sen sommar och på vintern och jag föredrar nog sommaren. Mkt skönare att slippa alla kläder, bara att hitta en vinterjacka att kunna knäppa är ett halvt företag. Men det är ju individuellt vad man föredrar, extra svullen eller mkt kläder;) Lycka till

• L2K

Jag har fått i september, december och juli. Måste säga att när jag väntade dottern i juli mådde jag som bäst på slutet... Är nu beräknad i juli igen och är inte stressad alls över att det är mitt i sommaren.

En del av svullnaden kan man själv minska bara genom att dricka tillräckligt. Iaf på mig funkade det rådet...

Jag hade iofs fördelen att kunna vara i skärgården sista månaden innan förlossning och kunde bada massor men iaf... Som du säger, man slipper alla lager på lager och all snömodd och liknanade...

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04, Emilia -07, BF 26/7-10
  • strumpan77

Min son föddes i augusti och visst, vissa dagar var det så varmt så jag stannade inne men mest var jag ute och solade och hade det bra. Hade en liten sprayflaska med vatten som jag sprutade på mig lite då och då. Hade det jättebra. Denna gången kommer jag vara gravid på sommaren också och ser fram emot det. Visst blir man svullen i slutet men jag hade badtofflor och lösa kläder.

Svar på tråden Sommar + Gravid = Jobbigt?