• turkos

Hur syr jag en rak kappa att dra på en gardinstång?

Hej!

Jag ska sy en rak gardinkappa av ett tyg som jag redan har köpt. Tänkte om någon sykunnig kan hjälpa mig...Vilka mått och hur ska jag sy? Den ska vara rak. Tyvärr var tyget jag har beställt väldigt genomskilnigt. Jag undrar om det är svårt att sy in ett enfärgat tyg i mitten så att den blir mindre genomskilnig. Då kan jag ju sy tyget dubbelt så att det är mönster på andra sidan också. Tror ni sykunniga att det är för svårt för en nybörjare.?

Jag har en rund gardinstång från IKEA (en sån svart om ni förstår min dåliga besrivning)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur syr jag en rak kappa att dra på en gardinstång?
  • Min högsta önskan

JAg är egentligen inte särskilt sykunnig, men menar du en vanlig rak kappa som inte ska vara rynkig när du hänger upp den?
    Ja, då är det ju bara att ta mått på fönstret (bredden). Sen är det ju bara att bestämma hur hög den ska vara, beroende på fönstrets storlek och vad du själv känner för.
    När måtten är klara lägger du till ca 2-3cm till sömsmån.
    (lägg till ca 7 cm upptill för kanalen)
    Fållar kanterna och sen syr du in den.
    Kanalen upptill syr du sist.

Ett tips är också att tvätta tyget innan du börjar sy, annars är risken att det kryper i tvätten, och inte alls passar ditt fönster sen.

Jag skulle nog inte ge mej på att sy på ett tyg på baksidan, risken är kanske att det ser ut som en påse.. Och vad är det för fel med att det är genomskinligt? Blir ju bra ljusinsläpp då! 
     Men som sagt, egentligen är jag inte särskilt sykunnig.. Har bara sytt ett par gardiner i hela mitt liv.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Juno

Låter besvärligt, TS. Tror inte att det blir gra att göra som du föreslår. Svårt att få jämt och rakt så att den blir så slät som du vill. Gör som föregående talare säger

Svar på tråden Hur syr jag en rak kappa att dra på en gardinstång?