• knixan

Bebis med Glasögon Hjälp!

Min dotter fick glasögon när hon va lite över 8 månader. Kunde ha på henne dom kort astunder i början utan att hon slängde av sig dom på en gång!

När man åker bil och vagn så är det enklare men då somnar hon oftast och då fyller det ju ingen funktion.

Hon är snart 1år och blir aldeles galen om jag försöker sätta på henne glasögonen och så kastar hon av sig dom...

Hur gör ni som har bebisar med glasögon!?

• Svar på tråden Bebis med Glasögon Hjälp!
  • viseversa

Får jag bara fråga. Hur vet man att ett sånt litet barn behöver glasögon? hon kan ju inte säga att hon ser dåligt ellerhur?

• knixan
    hic sunt leones skrev 2010-05-10 13:20:52 följande:
    Och hur vet man vilken styrka de ska ha?
    Ja de är den vanligaste frågan jag får!

Jag såg att hon skelade lite en svag svag tendens jag hade inte sätt det om jag inte hade samma fel själv. Och eftersom jag har synfel själv så sa jag till vid halvårskontrollen att jag vill göra syntest på henne.

Fick remiss till sjukhuset och åkte dit. (samma läkare som jag hade när jag va liten KUL hon känd eigen mig)
    Hon gjorde först tester för själva skelningen. Som ex. Höll hon upp en bild med myronaskrig. Man ser en tjärna och så är det 3 till tjärnor men dom ser inte vi. Min dotter flyttar inet blicken till dom andra tjärnorna. (de har gjort tester så de vet att de små flyttar blicken om de ser stjärnorna.) SÅ jag och min dotter ser inte sånna saker. Och så lite andra tester gör dom.

Sen åker man dit en annan gång och så får hon dropp i ögonen så pupillerna vigdas gick hur bra som hällst. Sen Kollar de med lampor och håller över olika glas med olika styrkor över för att se vad hon har för styrka osv.

Så har man själv synfel eller ser någon tendes till skelng så ska man säga till. För ju tidigare de får glasögon ju större chans är det att synfelet minskar eller försvinner.
  • viseversa
    knixan skrev 2010-05-10 13:32:52 följande:
    Ja de är den vanligaste frågan jag får! Jag såg att hon skelade lite en svag svag tendens jag hade inte sätt det om jag inte hade samma fel själv. Och eftersom jag har synfel själv så sa jag till vid halvårskontrollen att jag vill göra syntest på henne. Fick remiss till sjukhuset och åkte dit. (samma läkare som jag hade när jag va liten KUL hon känd eigen mig) Hon gjorde först tester för själva skelningen. Som ex. Höll hon upp en bild med myronaskrig. Man ser en tjärna och så är det 3 till tjärnor men dom ser inte vi. Min dotter flyttar inet blicken till dom andra tjärnorna. (de har gjort tester så de vet att de små flyttar blicken om de ser stjärnorna.) SÅ jag och min dotter ser inte sånna saker. Och så lite andra tester gör dom. Sen åker man dit en annan gång och så får hon dropp i ögonen så pupillerna vigdas gick hur bra som hällst. Sen Kollar de med lampor och håller över olika glas med olika styrkor över för att se vad hon har för styrka osv. Så har man själv synfel eller ser någon tendes till skelng så ska man säga till. För ju tidigare de får glasögon ju större chans är det att synfelet minskar eller försvinner.
    Okej TACK för det tydliga svaret=). tyvärr vet jag inte hur du ska få dom små brillorna att sitta kvar på lilla näsan!
  • knixan

Jaa och de är ju inte gratis med glasögon så man vill ju ha lite koll på henne när hon har dom på sig... Jag kan ju inte binda fast dom runt huvudet...

• pyretochbönan0809

Ni kanske kan "leka" med dem? "Mamma sätter på dem, xx sätter på dem" osv?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • viseversa
    knixan skrev 2010-05-10 13:39:03 följande:
    Jaa och de är ju inte gratis med glasögon så man vill ju ha lite koll på henne när hon har dom på sig... Jag kan ju inte binda fast dom runt huvudet...
    Ha,ha silvertejp?
  • hic sunt leones
    knixan skrev 2010-05-10 13:39:03 följande:
    Kanske ett sånt där käckt elastiskt dra-åt band som alla hade till solbrillorna i backen på 80talet
  • jagälskarallaminabarn

Har en fråga till dig, TS, hoppas du inte misstycker! Hur gammal var dottern när skelningen upptäcktes och kollades upp? Frågar för jag tycker mig ha sett att min son Timmy som är 8 mån skelar emellanåt, har tänkt i fall det kan vara värt att ta upp det med bvc nästa gång? Vi fick veta när tvillingarna var små (de blir 5 år i sommar) att småbarn kan skela men hur små våra flickor var då minns jag tyvärr inte. Skulle bli jätteglad för svar!

Förresten har en väninna och hennes man en dotter som skelar väldigt och har gravt synfel också. Har för mig att de sa att hon fick glasögon vid 6 eller 8 mån ålder och att det fanns något band eller liknande man kunde sätta på. Ska fråga dem vid tillfälle så återkommer jag, inboxa mig gärna i fall du inte ser något svar här på ett tag, minnet tycks nämligen emellanåt vara gjort av teflon. *ler* Lycka till!

• knixan
    jagälskarallaminabarn skrev 2010-05-10 16:32:28 följande:
    Har en fråga till dig, TS, hoppas du inte misstycker! Hur gammal var dottern när skelningen upptäcktes och kollades upp? Frågar för jag tycker mig ha sett att min son Timmy som är 8 mån skelar emellanåt, har tänkt i fall det kan vara värt att ta upp det med bvc nästa gång? Vi fick veta när tvillingarna var små (de blir 5 år i sommar) att småbarn kan skela men hur små våra flickor var då minns jag tyvärr inte. Skulle bli jätteglad för svar! Förresten har en väninna och hennes man en dotter som skelar väldigt och har gravt synfel också. Har för mig att de sa att hon fick glasögon vid 6 eller 8 mån ålder och att det fanns något band eller liknande man kunde sätta på. Ska fråga dem vid tillfälle så återkommer jag, inboxa mig gärna i fall du inte ser något svar här på ett tag, minnet tycks nämligen emellanåt vara gjort av teflon. *ler* Lycka till!
    Ja altså vad jag fattat det som så kan ju barn skela endå opch specielt när det är trötta och sånt. Men de beror ju lite på helheten... har man skylning och inte ser vissa saker som jag försöke förklara med ex med myrornas krig... och sen hur gravt synfelet är. 

Min dotter har +5,7 på ena ögat och på det andra +6,0 +skelningen
    Jag själv har +5,5 på båda ögonen +skelning
    Så jag tror inte det växer bort på min dotter men att hon börjar tidigt med glasögon gör att synfelet har stora chanser att minska.

Jag tackar gärna för svar...
  • GulTussilago

Min son har precis fyllt 2 år och har haft sina glasögon i 3 månader nu.
    Han älskar dem och vill inte ens ta av dem när han ska sova

Första dagarna hade han på sig dem kortare stunder. Vi plockade fram smålego (det tyckte han var spännande) och så spelade vi skivor på jukeboxen (gissa om han blev extra snurrig när han dansade)
    När vi skulle läsa bok sa vi att han skulle ha på sej glasögonen. Tog han av sig dem slutade vi att läsa. Efter ett par dagar kom han med boken i ena handen och glasögonen i andra (det tog flera veckor innan han kunde ta på dem själv)

När vi fick reda på att han skulle få glasögon googlade jag runt lite efter tips.
    Det var någon som tyckte att det funkade bra att leka lite. Låtsas att man inte såg barnet om det inte hade på sej glasögonen. Så fort barnet hade på sig glasögonen busade och kramades man och visade tydligt att man såg barnet.

Det är nog lättare om barnet har relativt stort synfel, så det blir stor skillnad när de har på sig glasögonen.

Mitt hetaste tips är att hitta på saker så hon har båda händerna upptagna!
    Vi lekte Prästens lilla kråka mycket Då höll jag honom i händerna och då kunde han inte ta av sej glasögonen.

• knixan

Ja de är jätte bra men hon är ju bara 11 månader... så de är svårt! Men jag försöler leka lite. De bästa är ju som sakt på babycafét nä hon har mycket kompisar och mycket nya leksaker men då är problemet att de andra bebisarna vill ta av henne glasögonen.

Svar på tråden Bebis med Glasögon Hjälp!