hic sunt leones skrev 2010-05-10 13:20:52 följande:
Och hur vet man vilken styrka de ska ha?
Ja de är den vanligaste frågan jag får!
Jag såg att hon skelade lite en svag svag tendens jag hade inte sätt det om jag inte hade samma fel själv. Och eftersom jag har synfel själv så sa jag till vid halvårskontrollen att jag vill göra syntest på henne.
Fick remiss till sjukhuset och åkte dit. (samma läkare som jag hade när jag va liten KUL hon känd eigen mig)
Hon gjorde först tester för själva skelningen. Som ex. Höll hon upp en bild med myronaskrig. Man ser en tjärna och så är det 3 till tjärnor men dom ser inte vi. Min dotter flyttar inet blicken till dom andra tjärnorna. (de har gjort tester så de vet att de små flyttar blicken om de ser stjärnorna.) SÅ jag och min dotter ser inte sånna saker. Och så lite andra tester gör dom.
Sen åker man dit en annan gång och så får hon dropp i ögonen så pupillerna vigdas gick hur bra som hällst. Sen Kollar de med lampor och håller över olika glas med olika styrkor över för att se vad hon har för styrka osv.
Så har man själv synfel eller ser någon tendes till skelng så ska man säga till. För ju tidigare de får glasögon ju större chans är det att synfelet minskar eller försvinner.