• Erase

Ont i nedre delen av magen

Jag har precis gått in i v. 15 & har sedan i torsdags jätteont i magen !
    Det sitter i nedre delen av magen, mest på vänster sida. Påminner om håll.
    Gör ont när jag går, försöker anstränga mig och när jag reser mig upp från liggande. Håller jag mig helt stilla gör det inte lika ont . Har även "mensvärk" i ryggslutet. Inga blödningar som tur är.
    Jag har försökt nå Mvc idag, utan resultat. Får jag inte tag i dem imorrn åker jag dit och sätter mig !
    Är detta normalt, (?) bra, men vet inte hur jag ska stå ut med denna smärta.
    Klarar inte att göra annat än röra mig i väldigt sakta mak...Blir såklart rädd att bebben mår dåligt i magen. Nån med liknande värk ?

• Svar på tråden Ont i nedre delen av magen
  • mysmumrik

Jag är i v 17 nu och hade samma värk som du! jag tror helt enkelt att bebben växer lite fortare från och med nu! Jag läste att från vecka 15 och ett tag framåt så FÖRDUBBLAR fostret sin vikt från vecka till vecka!! Så det är nog bara vanlig "växt-värk" {#lang_emotions_smile}...

Jag tycker det på nåt vis känns lite skönt att det känns, så man är övertygad om att det finns nåt därinne!

Det är säkert ingen fara med dig eller bebben, men boka ett möte på mvc om du känner dig orolig!

Kram

• Pinglan73

Jag har haft "växt-mensvärk" sedan jag blev gravid, det är mer eller mindre ont varje dag. Men sóm föregående skrivare säger ta kontakt med din BM så kanske det känns bättre sen.

• Charlie02

Jag har precis som du haft ont i nedre delen av magen, samt ryggen. Som mensvärk, fast mer ihållande. Idag har jag haft ont hela dagen. Så det jag gjorde var att jag åkte tillgynakuten. Hos min barnmorska (i sthlm) fanns nämligen inga läkartider. Sagt och gjort, satte jag mig på akuten och fick vänta ett bra tag. Det kan vara urinvägsinfektion som du har eller som i mitt fall växtvärk av livmodern. De gjorde iaf ett vaginalt UL och allt var bra med bebben som låg och sparkade och hade sig. Är i v 16, för övrigt... Så, mitt råd är att om du känner dig orolig och inte får tid hos bm- åk till gynakuten. Bättre det än att oroa sig ..

• 82sjo

Har så till och från och haft redan från v 6-7, är nu i v 18.
    Frågade bm när jag ringde för inskrivningssamtal och hon sa att det var normalt.
    Antingen är det ligamenten som töjs eller livmordern som växer. Säkert lite olika från gång till gång jag haft ont.
    Nu har jag inte ont lika ofta, som tur är. Var riktigt jobbigt några veckor, då satt det nästan i hela tiden.

• Ingiz

Kan ju faktiskt också vara fogarna. Jag har haft problem med foglossning sedan v 14 ungefär, är i vecka 19 nu. Du kan ju få ont av det både fram och bak. Det som sitter i ryggen för mig känns som molvärk och det jag har fram gör bara ont när jag ligger i sängen och ska vända mig eller gått mycket.

Det kan cokså vara ligament och växtvärk i livmodern.

Jag fick idag reda på vad mitt onda i vänster sida, ungefär i äggstockshöjd, beror på. Jag har en bäbis på tvären i magen med fötterna på det hållet, så det är liten som har sparkat i det området i ca 2 veckors tid nu. Kände en fot i går när jag skulle sova och la handen på magen. Jag har moderkakan i rfamvägg så jag känner inte så mycket mer.

Ring MVC för att fråga. Bättre än att låta bli!

Hoppas allt löser sig!

• Erase

Är nästan säker på att det inte är foglossning iallafall, det har jag haft 3 ggr. tidigare så jag TROR att jag skulle känna igen den smärtan..
    Det där med att bebben skulle sparka på vänster sida, kan det verkligen vara möjligt att få så ont av det ? Jag har som sagt precis gått in i v. 15, får för mig att hon skulle vara alldeles för liten för det :)  Å några sparkar kan jag absolut inte känna än..

Jag SKA prata med en bm imorgon, om jag så ska åka dit oanmäld !
    Blä för telefontider....

• cilli

Upplevde samma sak i v.15-18 och BM sa att det var ligamenten i magen som värkte. Barnet & magen växer mycket dessa veckor. En varm vetekudde var min bästa kompis. Värme kan göra undervärk på värk!

Jag tror inte att det är någon fara, men kolla upp det för att känna äkta lugn!

• Erase
    cilli skrev 2010-05-10 20:19:07 följande:
    Upplevde samma sak i v.15-18 och BM sa att det var ligamenten i magen som värkte. Barnet & magen växer mycket dessa veckor. En varm vetekudde var min bästa kompis. Värme kan göra undervärk på värk!Jag tror inte att det är någon fara, men kolla upp det för att känna äkta lugn!
    Hoppas att det är något "så enkelt" som ligamenten {#lang_emotions_wink}
    Vetekuddar tillverkar jag själv på löpande band, haaha, så de använd redan vid både värk och frusenhet ! Visst är dom GULD värda !!
  • glitterfjolla

jag känner samma som dig
    är sjukskriven och hoppas på att det snart ska bli bättre.
    Man ska inte jobba när man har ont inte! :)

(¯`°?.¸ ♥ Vi två ska bli tre ♥ ¸.?°´¯)
  • Erase

Nu har jag varit på Mvc . Fick göra ultraljud  å se tjejen :)  HON mår iallafall bra & sprattlar för fullt där inne... Fick inget egentligt svar på varför jag har ont, det är definitivt inte foglossning iallafall. (Tack och lov får jag tillägga !)
    Ska bara anpassa mig till smärtan & vila när jag kan. Som TUR är, jobbar jag hemifrån !

Tack för alla svar {#lang_emotions_flower}

• cilli
    Erase skrev 2010-05-10 22:40:49 följande:
    Hoppas att det är något "så enkelt" som ligamenten Vetekuddar tillverkar jag själv på löpande band, haaha, så de använd redan vid både värk och frusenhet ! Visst är dom GULD värda !!
    ÄLSKAR vetekuddar! Den bästa uppfinningen som gjorts...hahaha...
    Den har lindrat många ömma & värkande delar på min kropp genom åren {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Ont i nedre delen av magen