• L i n n

Utklädsel till troll?

Mina barn ska klä ut sej till troll om någon vecka till Förskolansdag och jag undrar om ni har några tips på vad man kan använda till utklädnad?

Tack!

• Svar på tråden Utklädsel till troll?
  • Michisen

Hur gammalt är barnet?
    Rufsa till håret, rita prickar i ansiktet och ta på gröna/bruna kläder.
    Överkurs - ordna en "svans" av ett grövre snöre eller rep.

• L i n n
    Michisen skrev 2010-05-10 14:15:57 följande:
    Hur gammalt är barnet? Rufsa till håret, rita prickar i ansiktet och ta på gröna/bruna kläder.Överkurs - ordna en "svans" av ett grövre snöre eller rep.
    Barnen är fem år, båda två.
    Håret går inte att rufsa till
  • Limus

Sy fast fusklappar på ngn gammal t-tröja, alltså stora färgglada lappar med stora stygn (efter att du sytt runt, med maskin). Gamal byxor som man fransar längst ner, eller kjol med tillhörande lappar. Svans kan du tillverka av fingerfläta och gammalt garn som tofs, sy fast den i byxor/kjol.

Stor ringar i öronen kanske finns som clips om dina barn inte har hål i öronen.

Har du våffeltång till håret? Våffla isf håret, ger ett bra och vilt intryck. Rosiga kinder, och fräknar tycker jag är ett måste.  =)

Saga och jag är tuffa brudar i lyxförpackning
  • L i n n
    Limus skrev 2010-05-10 14:18:16 följande:
    Sy fast fusklappar på ngn gammal t-tröja, alltså stora färgglada lappar med stora stygn (efter att du sytt runt, med maskin). Gamal byxor som man fransar längst ner, eller kjol med tillhörande lappar. Svans kan du tillverka av fingerfläta och gammalt garn som tofs, sy fast den i byxor/kjol.Stor ringar i öronen kanske finns som clips om dina barn inte har hål i öronen.Har du våffeltång till håret? Våffla isf håret, ger ett bra och vilt intryck. Rosiga kinder, och fräknar tycker jag är ett måste.  =)
    Vojne, vilket arbete
    Får sätta igång redan nu...

Det blir svårt att både måla dem i ansiktet och rufsa till håret så jag får se om jag kan hitta på nåt annat. Hatt?
  • Hawaii

Som jag kommer ihåg från min egen barndom brukade mamma göra ett klädesplagg av en jutesäck (heter det så? en grövre säck i allafall). Klippa den i lagom längd, göra hål för huvud och armar och sätta ett band i midjan. Satt sen fast ett band i midjan och ett band för svans. Fick sen våfflat hår och lite röd färg på kinderna och fräknar på näsa och kinder.

• Wallmo

Ta en jutesäck som du klipper hål för huvud och armar. (Ett tips är att ha en t-shirt under för jutesäckar sticks!) Sen kan man göra lite hål och lappa och laga den lite slarvigt. Fransa nederkanten. Ett rep i midjan av "snurrat" garn. Perfekt att knyta fast en svans av brunt eller svart garn också. Behövs det så kan man ta ett par gamla slitna mjukisbyxor under som man fransar i nederkant. Nu vet jag inte längden på dina barns hår men försök få det så stort som möljigt och peta in en pinne eller ett löv. Massvis med roughe på kinderna och fräknar. Kanske en fuskguldring i örat och om man vill så kan man måla en eller fler tänder med svart teaterfärg.

• Michisen

Om håret icke går att rufsa till så ger man sjutton i att rufsa till håret!

Men annars kan jag bara instämma - klipp hål i gamla kläder och låt ungarna smutsa ner sig av hjärtans lust.

• L i n n

Vart hittar man dessa jutesäckar?
    Jag har själv minne av dem när jag var mindre...

Barnen har inget hår man kan rufsa till, än en gång
    Så andra tips där tack...

• jannajamtland

Ta ett grövre läderband och sätt fast kottar på det med hjälp av lite ståltråd, ngn fjäder hängandes i håret, knyta ngt band i håret.
    Jag lortade ner min dotter med en blandning av kakao och vatten, då jag tycker att troll ofta är lite lortiga, tog en gammal t-shirt och sydde fast tidningsbitar på den så det såg ut som mom att tindningen var gjort av gammalt papper, använde vanlig svart sytråd, gick rätt snabbt faktiskt när man fick in snitsen.

• jannajamtland

Må nog uppdatera lite hur jag menar, läderbandet med kottar på ska man använda som halsband eller armband

• Bluemint
    L i n n skrev 2010-05-10 14:31:06 följande:
    Barnen har kolsvart afrohår, men visst - det kanske syns i det också Jag köper hem en burk och testar!Tack för tipset
    Det kommer garanterat synas, det lägger sig utanpå =)
Svar på tråden Utklädsel till troll?