• MammaEmelie91

Dumma kattjävel!!

Var inne på toaletten och när jag kommer ut möts jag utav en helt överlycklig 2åring som sitter och leker med en DÖD näbbmus, skriker att hon ska släppa den (utav ren chock), drar in henne på toaletten och tvättar händerna på henne JÄTTENOGA.
    När vi kommer ut spelar katten fotboll med den och slänger runt med den :O
    "Mamma varför får katten leka med den?"

Tar upp ungen i famnen, går upp på övervåningen och säger att hon ska stanna där, går ner slänger ut katten och letar upp en spade att ta musen med.... *Vidrigt* en stund senare hör jag katten försöker ta sig in genom kattluckan (ställde för saker) och tro fan kattjäveln har den där förbannade musen i käften då också.

Varför kan han inte bara äta upp den istället för att leka med den? Det är inte första gången man får slänga ut möss som han släpat in, fåglar brukar han också släpa in. Usch, jag tycker det är så äckligt och jag är livrädd för möss och framförallt DÖDA djur.
    Tips någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 11:33
    Just för att folk verkar ha lite problem med att läsa mina tidigare inlägg i tråden skriver jag detta här.

Det är inte jag som valt att skaffa katten! Jag bor i min mammas kompis familj, här har jag och min dotter bott sen i okt -09. Dom har även två andra katter som också e utekatter, dom lägger de dom dödat ute på trappan och står o ropar - dom får beröm :)

Ägarna till katterna ger inte heller katten beröm när han tar in det han dödat in i huset. Jag förstår att katter som springer ute jagar och dödar möss etc, det är inte det att han gör det. Utan att han ska släpa in det. Och som sagt så är det ju inte bara jag som stör mig på det :)

• Svar på tråden Dumma kattjävel!!
  • sirisdotter

Med innekatt slipper man det.  Annars är det nog svårt att ändra katters instinkter.

• Ant85

Katter äter väl typ aldrig näbbmöss? De smakar visst inte så gott har jag hört.

• mormor56

Fullt normalt betende hos en katt - tror inte det är mycket att göra åt - tar ju in sitt byte för att " visa upp" men visst är det äckligt.

• Bedan

Att döda möss är ett naturligt beteende hos en duktig katt och knappast ett resultat av att den är dum. Jag brukar tacka glatt för mössen jag får, men det är klart att det inte är så fräscht när barnet leker med liket.
    Jag säger som föregående talare, skaffa innekatt, du kan inte ändra ett normalt och hälsosamt beteende hos din katt. Den är ett djur, inte en människa.

• hic sunt leones

Ibland tror man nästan att vissa som skaffat katt tror att den ska sitta stilla i fönstret och titta ut hela dagarna. Det självklara här är ju, ta bort kattluckan! Har man ingen sådan så kommer inte katten in med bytet. Enkelt. Klart den tar hem mat, det gör ju vi med.

• MammaEmelie91

Ja det e ju att antingen hålla katten inne (inget alternativ) eller göra sig av med det döda djuren så fort som möjligt, vilket jag gjorde. Eller nästan så fort som möjligt haha

Anledning till att det inte e ett alternativ att hålla han inne e att vi har två andra katter som är uppväxta med att gå ut och in som dom vill. Denna skaffade vi i slutet av december då han var ca 14 veckor.

• Clobberella

Kattter äter inte näbbmöss, de bara dödar dem.

• MammaEmelie91

Jo jag menade ju inte att det var dumt att han dödar möss och tar in, en gång (med samma djur) kan vara ok. Men TVÅ?!

• Trollet Ludenben

Tror inte att du ska ha katt... skaffa kanin eller marsvin. De är strikta veganer och burdjur så ingen risk att de släpar in oönskade föremål hem. Katter är rovdjur, vad trodde du de gör med möss och liknande??

Älskade ungar
Svar på tråden Dumma kattjävel!!