• DevilsDaughter

Ni som har barn med glasögon

Hej
    Ska hämta glasögon till dottern som blev klara idag. Hon är 4 år och jag funderar på om glasögonen verkligen sitter där dem ska på en så liten? Har ni några "krokar" eller något som sitter lite mer runt öronen så att de inte ramlar av? Är det något man köper till och sätter på bågarna isåfall eller måste det vara specialbeställda bågar? Glömde helt bort att fråga det hos optikern när vi beställde dem.

• Svar på tråden Ni som har barn med glasögon
  • AK68

Har en kille som fick glasögon redan vid 1,5 års ålder. Han har aldrig haft krokar men visst blir glasögonen då och då skeva vid vild lek. Jag tror att skalmarna kapas av om man ska ha krokar och en del tycker att det trycker framme under öronsnibben ...Du kan fixa krokar när du hämtar dem och får dem injusterade så att säga.

• Ankan1982

hej,

min son fick sina glasögon när han var 3år och dom satt på vi var tvugna att vänja honom med dem hemma först sedan hade han dem hela dagarna på dagis helt utan problem o har ff

• strojes

Jag har två 2,5 åringar som har glasögon. Båda har de där extra "krokarna" på bågarna. När man väl valt det alternativet går det inte att ändra sig eftersom de kapar bågen för att sätta på "kroken". Många turer blir det till optikern för att rätta till sneda glasögon och vid ett par tillfällen har vi fått byta ut bågen helt för att den gått helt sönder.

• Kina79

Min dotter fick glasögon när hon var 4. Vi har aldrig haft krokar - det har funkat bra utan.

• GulTussilago

Min nyblivna 2-åring har haft glasögon i 3 månader.
    Hans glasögon sitter på fint utan krokar (ridskalmar), de på glasögonaffären tyckte att vi skulle prova vanliga först, för ofta är glasögonen bekvämare utan ridskalmar.

Glasögonen ramlar inte av men däremot halkar de ner på näsan ibland (och då trycker han upp dem med fingret på glaset så de är ju alltid fulla med fingeravtryck )
    Vi bytte redan från början ut plupparna vid näsan mot sådana som inte var lika hala.

En 4-åring är ofta ganska vild av sig, men jag tycker att ni ska prova utan ridskalmar först. Synd att det inte finns sådana som man kan fästa på de vanliga skalmarna, utan att kapa av dem...

Sonen är ganska envis av sig och vi trodde faktiskt inte att det skulle gå så smidigt att få honom att ha glasögonen på sig.

Mitt tips är att låta barnet göra något extra roligt när de har glasögonen på sig. Första kvällen med glasögon plockade vi fram smålegot, det tyckte han var kul.
    Följande dagar spelade vi musik på jukeboxen om han hade glasögonen på sej (han tycker att det är jättekul), och så sa vi att man ju bara kunde läsa saga om han har på sej glasögonen.
    Så efter ett par dagar kom han med glasögon i ena handen och bok i andra

De första dagarna hade han på sig glasögonen några timmar per dag, och efter ën vecka hade han dem på dagis för första gången. Då fick han ta av sig dem när de skulle gå ut (då var det massor snö och han tog av sej glasögonen ibland och det hade varit jobbigt om de kom bort)

Nu vägrar han att ta av sej dem! Han vill till och med sova med dem på! (så jag får smyga in och ta av dem när han somnat )

Vi har ju bara haft dem i 3 månader men har inte behövt justera dem, men nu pekar ena skalmen lite utåt så jag ska ta en sväng till glasögonaffären så de får fixa det.
    Annars har de hållt bra hittills

• Kina79
    GulTussilago skrev 2010-05-12 10:12:13 följande:
    Vi bytte redan från början ut plupparna vid näsan mot sådana som inte var lika hala.
    Vad är det för pluppar som inte är så hala. Det hade varit bra att ha
  • GulTussilago
    Kina79 skrev 2010-05-15 11:59:55 följande:
    Vad är det för pluppar som inte är så hala. Det hade varit bra att ha
    De där silikongrejerna som sitter där glasögonen vilar på näsan går att byta ut mot några som inte är lika halkiga. (de ser likadana ut, kanske lite mattare yta?)
    De bytte ut dem när vi hämtade glasögonen.
  • Kina79
    GulTussilago skrev 2010-05-15 19:51:37 följande:
    De där silikongrejerna som sitter där glasögonen vilar på näsan går att byta ut mot några som inte är lika halkiga. (de ser likadana ut, kanske lite mattare yta?)De bytte ut dem när vi hämtade glasögonen.
    Tack för svar. Det ska jag fråga efter nästa gång vi är där.
Svar på tråden Ni som har barn med glasögon