• Anonym (Simplex)

Herpes - en katastrof?

Jag har blivit smittad av min sambo av herpes. Han visste inte om att han hade det och nu är frågorna många. Jag hoppas att ni här på fl kan hjälpa mig lite med svaren.

1. Vågar jag suga honom eller finns risk att jag får munherpes då också (läste att könsherpes kunde smitta till andra delar av kroppen).
    2. Kan jag smitta mig själv till andra delar av kroppen? Och i sådant fall, kan min lille pojk på 2 år också få det?
    3. Hur gör jag för att dämpa smärtan? Det gör ju jätteont!
    4. Hur länge kommer det nya blåsor? Jag har bara några få men tycker de ser större ut än på bilderna jag hittade på Google.
    5. Hur illa kan det bli? Läste att de flesta bara får det en/enstaka gånger. Men hur ofta kan det bli?
    6. Om jag mot förmodans skulle bli singel igen, hur undviker jag att nästa pojkvän blir smittad? Vet att man ska använda kondom men om jag vill ha fler barn?
    7. Måste man registrera någonstans att jag har fått det?

Känns som om mitt liv är slut. Ska det göra så här ont i 2-3 veckor till så dör jag!

• Svar på tråden Herpes - en katastrof?
  • Anonym (Simplex)

Snälla någon?

• Anonym (Herpesbärare)

Hej!

1. Ha INTE oralsex under ett aktivt utbrott. Munherpes smittar till underliv och underlivsherpes smittar till munnen.
    2. Nej, du kan inte smitta dig själv och troligen inte din son heller men du ska ALLTID tvätta händerna efter att du vidrört en blåsa. Det är ffa vätskan från blåsorna som är smittsamma.
    3. Under ett utbrott av underlivsherpes är det nödvändigt att ha luftiga underkläder i naturmaterial, löst sittande byxor - gärna kjol om du är tjej. Det kan även vara lindrande att  fukta blåsorna under ett antal tilfällen under dagen (det lättar efteråt!) Underlivsherpes kan lokalt bedövas med bedövningssalva (receptfritt) och kan behandlas med vissa antivirala läkemedel (receptbelagt).
    De första utbrotten är alltid värst - efter ett tag blir utbrotten mycket mindre smärtsamma.
    4. De första utbrotten kan vara under ganska lång tid och nya blåsor kan utvecklas vartefter - men med tiden kommer det bara komma de blåsor du tidigare haft, och de brukar komma och försvinna någorlunda samtidigt.
    Blåsorna börjar som små röda upphöjda intensivt kliande utslag, fortsätter som liten blåsa och den blåsan sväller sedan av vätskan, de kan vara ganska stora innan de spricker och ett sår kvarstår.
    5. Utbrotten kommer allt glesare ju längre tid det går. Men varje gång ditt immunförsvar blir ansatt av tex förkylning, sjukdom, sömnbrist eller stress -anländer herpesen som ett brev på posten.
    Det är väldigt olika hur ofta man får utbrott. Jag smittades som 19 åring, och hade ca 4-6 utbrott per år de första 2-3 åren. Detta har dock avtagit och idag är jag 37 år och har 1-2 utbrott per år.
    En kompis till mig har aldrig haft mer än 1 utbrott per år. På henne har det varken minskat eller ökat.
    6. Du kan aldrig skydda din partner till 110%. Du kan smitta när du inte har ett utbrott. Du kan smitta även om du har kondom, beroende på var blåsorna sitter. MEN risken är VÄLDIGT liten!
    En gyllene regel är att inte ha sex under ett utbrott, från första stickande kliande känslan till såret är läkt.
    Detta har fungerat för mig och min man. På 15 år har jag inte smittat honom genom att följa den gyllene regeln.
    7. Du behöver inte registrera dig någonstans.
    Jag vill bara lugna dig att livet absolut inte är slut för att du fått herpes. Herpes är VÄLDIGT vanligt och medan munherpes är fullt accepterat i vårt samhälle är däremot könsherpes fortfarande förlagt med skam. DET ÄR SAMMA SAK, bara på olika ställen.
    Ditt första utbrott kommer alltid vara ditt värsta och längsta utbrott du nånsin får.
    Du kommer lära dig att leva med detta.
    Vad herpes är är ett virus som bärs av 40-60% av hela befolkningen, men alla har inte aktiva utbrott.
    Ett annat virus är förkylning - och även det drabbar dig vare sig du vill eller inte och kan få dig att må jätte dåligt.
    Tänk på herpesen som en sorts förkylning.
    Hoppas du är nöjd med svaren. 
  • Anonym (Jonna)

Jag blev smittad av herpes av min sambo (som visste att han hade det, men aldrig talade om det för mig) för ungefär 2 år sedan. Mitt första utbrott var ett rent helvete. Jag har aldrig i hela mitt liv haft så ont så länge (höll på ungefär 2-3 veckor).

Efter det första utbrottet fick jag nya blåsor (ganska många varje gång) en gång i månaden första året, ibland med några månaders mellanrum, men oftst varje månad. Väldigt jobbigt och även dom blåsorna gjorde ont (men inte i närheten av hur det första utbrottet var)

Efter första året har de nu blivit mer och mer sällan. Till en början kanske varannan, var tredje månad och nu det senaste 7-8 månaderna har jag nog bara haft utbrott 2 gånger (tror jag) Nu består utbrotten oftast av ett fåtal blåsor (3-5 st) och de går över helt på ungefär 4-6 dagar. Dom gör mest ont de första dagarna, sedan känns de nästan inte. Så det blir bättre. Vissa får som sagt bara det första utbrottet och märker sedan inget mer. Min sambo är en sån och kanske tänkte han inte på att informera mig pga att han inte haft några besvär sedan det första utbrottet.

Några tips till dig:

Gör inte som jag och bara gå och vänta ut blåsorna vid första utbrottet. Jag är en fegis som inte tar kontakt med vården i onödan, men den här gången ringde jag faktiskt och ville ha hjälp, men det var då semester stängt och man blev hänvisad till "vanliga hälsocentralen" något som jag absolut inte ville då jag vid den tidpunkten bodde på liten ort. Men så fick jag ju lida ett antal veckor...

Som jag har fattat så finns det medecin man kan få som lindrar utbrottet, det gäller även om du får täta utbrott senare. Jag borde ju ha skaffat sådan medecin, men gjorde det inte vilket jag ångrar.

En salva som är bra att använda för att dämpa smärtan något är Xylocain, finns receptfritt på apoteket.

Jag måste säga att jag inte hade haft någon som helst aning om hur smärtsamt och jobbigt herpes kan vara. Den info. man fick i skolan fokuserade på klamydia, Hiv och några till. Herpes nämndes men inte hur hemskt det kan vara...

Herpes är inge kul, men det blir bättre och bättre även om det i bland tar tid. Förhoppningsvis är du en av de som slipper få täta utbrott.

En länk för lite läsning:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/konssjukdomar/article417939.ab

• Anonym (*)

Fick herpes som 22-åring. Hade oxå sjukt ont. När jag kissade gjorde det så ont att jag både grät och spydde :( Gick till läkaren och de sa att det var nog något av det värsta de sett. När jag låg där i stolen sa de 2din stackare"..... Fick medecin och det försvann på några dagar. Efter det har jag haft ett utbrott till som knappt märktes. Och sen har jag aldrig sett röken av det igen :) Idag e jag 30 år!

Så det kan gå bra :)

• Anonym

Jag håller med föregående, sök läkare! Det finns utmärkta läkemedel som kan lindra utbrotten, framför allt om du tar dem redan när du känner första tecknen (du kommer att lära dig att känna igen stickningarna rätt snabbt). Själv har jag en sort som heter Valtrex som ofta hindrar utbrotten helt. Lid inte i onödan!

• Anonym (Simplex)

Om ni visste hur jag glad jag är över era svar och att ni tagit er tid att svara mig! UNDERBARA NI!!

Tack herpesbärare för dina svar! Massor av tunga stenar lossnade från mitt hjärta! Livrädd att smitta Goseungen. Har knappt vågat ta i honom!

Jonna: Det där med vården.... usch.... avskyr sjukhus och det kommer kännas hemskt att söka hjälp för något som läkaren antagligen kommer tycka att jag får skylla mig själv.... Men jag suger på den karamellen och söker vård nästa gång!

(*) Kissa har ju varit en mardröm..... liksaså har såren klibbat fast i trosorna/trosskyddet så ett antal gånger per dag får jag "rycka" loss det. FY FAAAAAN så ont det gör!

Anonym: Valtrax, antecknar!

Återigen! TACK UNDERBARA!!!!!!

• Anonym (titi)

Jag har också herpes och jag fick rådet av läkaren att använda vanlig Anti mot utslagen... och att man kan tejpa för blåsorna om man vill ha sex vid utbrott.

• Anonym (Simplex)
    Anonym (titi) skrev 2010-05-15 12:49:32 följande:
    Jag har också herpes och jag fick rådet av läkaren att använda vanlig Anti mot utslagen... och att man kan tejpa för blåsorna om man vill ha sex vid utbrott.
    Uj.... nej, sex vågar jag mig inte på.... ajajaja.... men funkar ANTI?
Svar på tråden Herpes - en katastrof?