Hej!
1. Ha INTE oralsex under ett aktivt utbrott. Munherpes smittar till underliv och underlivsherpes smittar till munnen.
2. Nej, du kan inte smitta dig själv och troligen inte din son heller men du ska ALLTID tvätta händerna efter att du vidrört en blåsa. Det är ffa vätskan från blåsorna som är smittsamma.
3. Under ett utbrott av underlivsherpes är det nödvändigt att ha luftiga underkläder i naturmaterial, löst sittande byxor - gärna kjol om du är tjej. Det kan även vara lindrande att fukta blåsorna under ett antal tilfällen under dagen (det lättar efteråt!) Underlivsherpes kan lokalt bedövas med bedövningssalva (receptfritt) och kan behandlas med vissa antivirala läkemedel (receptbelagt).
De första utbrotten är alltid värst - efter ett tag blir utbrotten mycket mindre smärtsamma.
4. De första utbrotten kan vara under ganska lång tid och nya blåsor kan utvecklas vartefter - men med tiden kommer det bara komma de blåsor du tidigare haft, och de brukar komma och försvinna någorlunda samtidigt.
Blåsorna börjar som små röda upphöjda intensivt kliande utslag, fortsätter som liten blåsa och den blåsan sväller sedan av vätskan, de kan vara ganska stora innan de spricker och ett sår kvarstår.
5. Utbrotten kommer allt glesare ju längre tid det går. Men varje gång ditt immunförsvar blir ansatt av tex förkylning, sjukdom, sömnbrist eller stress -anländer herpesen som ett brev på posten.
Det är väldigt olika hur ofta man får utbrott. Jag smittades som 19 åring, och hade ca 4-6 utbrott per år de första 2-3 åren. Detta har dock avtagit och idag är jag 37 år och har 1-2 utbrott per år.
En kompis till mig har aldrig haft mer än 1 utbrott per år. På henne har det varken minskat eller ökat.
6. Du kan aldrig skydda din partner till 110%. Du kan smitta när du inte har ett utbrott. Du kan smitta även om du har kondom, beroende på var blåsorna sitter. MEN risken är VÄLDIGT liten!
En gyllene regel är att inte ha sex under ett utbrott, från första stickande kliande känslan till såret är läkt.
Detta har fungerat för mig och min man. På 15 år har jag inte smittat honom genom att följa den gyllene regeln.
7. Du behöver inte registrera dig någonstans.
Jag vill bara lugna dig att livet absolut inte är slut för att du fått herpes. Herpes är VÄLDIGT vanligt och medan munherpes är fullt accepterat i vårt samhälle är däremot könsherpes fortfarande förlagt med skam. DET ÄR SAMMA SAK, bara på olika ställen.
Ditt första utbrott kommer alltid vara ditt värsta och längsta utbrott du nånsin får.
Du kommer lära dig att leva med detta.
Vad herpes är är ett virus som bärs av 40-60% av hela befolkningen, men alla har inte aktiva utbrott.
Ett annat virus är förkylning - och även det drabbar dig vare sig du vill eller inte och kan få dig att må jätte dåligt.
Tänk på herpesen som en sorts förkylning.
Hoppas du är nöjd med svaren.