• Glendas

Dator på Avbetalning?

Hej!

Jag har funderat på att ta en ny stationär dator på avbetalning då min dator jag har nu håller på att ge upp.

Dock går jag in i en period i sommar då jag kommer behöva alla pengar jag har och tänker därför istället ta på avbetalning för att istället betala av allt till hösten.

Grejen är den att jag började jobba i september 2009, och dem flesta företag jag går in på vill inte bevilja mig kredit.

Antagligen för att jag inte uppnår den vanliga kreditgränsen (120.000 kr per år) från 2009. Har tjänat typ 65.000

När kan kreditbolagen se hur mycket jag tjänat under 2009?

Men mina frågor är:

1.Vet ni några sidor som inte har några speciella inkomstkrav som säljer datorer?
    2. Jag står folkboförd på fel adress, kan det bero på detta varför dem ej accepterar mig?
    3. Hur mycket dyrare blir det med avbetalning i längden?

Datorn kostar cirka 8000-9000 med skärm.

Jag har en inkomst på cirka 12.000 kronor i månaden.

MVH
    Christopher

• Svar på tråden Dator på Avbetalning?
  • Stealth

Och varför behöver du en så dyr dator när du tjänar så lite pengar? Den kommer kosta nästan en tiondel av din årsinkomst.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Bebislängtan82

Du kommer betala typ det dubbla om du tar på avbetalning, är ju räntor och uppläggningsavgifter som läggs på varje månad

Är 2010 vårt år
  • Stealth
    Bebislängtan82 skrev 2010-05-11 08:55:33 följande:
    Du kommer betala typ det dubbla om du tar på avbetalning, är ju räntor och uppläggningsavgifter som läggs på varje månad
    Det behöver det inte vara. Det finns helt räntefria avbetalningar utan avgifter.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Bebislängtan82
    Stealth skrev 2010-05-11 08:58:01 följande:
    Det behöver det inte vara. Det finns helt räntefria avbetalningar utan avgifter.
    Jo men det är oftast under 3, 6 eller 12 månader och därefter tillkommer det oftast räntor. Men uppläggningsavgifter tillkommer i allafall
    Är 2010 vårt år
  • sessessa

Anser man att man har råd med en dator för nästsn 10.000kr så bryr man sig nog inte så mycket om uppläggningsavgiften heller..

• Stealth
    Bebislängtan82 skrev 2010-05-11 08:58:52 följande:
    Jo men det är oftast under 3, 6 eller 12 månader och därefter tillkommer det oftast räntor. Men uppläggningsavgifter tillkommer i allafall
    Nope det finns med 0% i effektiv ränta.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Bebislängtan82

Jag tror inte så mkt på det, det ligger oftast något bakom tror jag.

Är 2010 vårt år
  • pluvdo

Jag funderade också på att köpa en dator på avbetalning häromdagen eftersom sonen spydde sönder min laptop. Tack och lov så erbjöd sig dock mamma och pappa att låna ut pengar till den så jag slapp. Avbetalningen hade resulterat i en slutsumma på runt 6100 för en dator som till ordinarie pris gick på 3990 kronor.

Finns det ingen du kan låna pengarna av så du kan betala tillbaka räntefritt till den personen istället?

Sedan undrar jag också varför du skall köpa en så dyr dator? Varför inte köpa något så billigt som möjligt när du har ont om pengar? Man kan få en bra dator till ett lågt pris. Sedan beror det i och för sig på vad för krav man har...

En annan nackdel med avbetalning är också att datorn hinner bli "gammal" innan man ens betalat av den. Den tekniska utvecklingen går ju framåt ganska snabbt, så om man betalar av på en dator i två-tre år så är den praktiskt taget en skruttdator när den är avbetald. Då känns det nog ganska surt att ha betalt nästan det dubbla för den.

• Bebislängtan82

Om man har en inkomst på 12000 och anser sig ha råd med en dator på 10 000. Ja jag vet inte vad jag ska säga, man ser rätt snabbt att det inte kommer funka men folk gör ju som dom vill.

Hade varit bättre att spara några månader och köpa den kontant sen istället

Är 2010 vårt år
Svar på tråden Dator på Avbetalning?