• AnneVikstrand

Har du brytit nyckelbenet någon gång?

jag har haft armen i gips och en spricka i foten en gång, men detta tar priset. fy fan vad ont jag har. bröt nyckelbenet natten mellan lördag och söndag.

har du brytit det nån gång gång? blev du också "handikappad"? hur länge blev du sjukskriven?

• Svar på tråden Har du brytit nyckelbenet någon gång?
  • Väntan på en liten

Jag har inte brutit det själv men känner en flicka på 4 år som bröt då hon ramlade i trappan och en pojke på 1 år som bröt efter att ha hoppat i soffan och ramlat ner.
    Inget gips och de gick på förskola som vanligt. Usch stackars barn vad ont det måste ha haft.

Längtar...241 dagar kvar
  • AnneVikstrand

tydligare så är det smidigare för barn att bryta det. dom läker ihop frotare.. men att ha en liten på sex månader och en hundvalp på 10 veckor var ju inte det ultimata just nu.. fy bubblan. har endå mindre ont idag än vad jag hade igår. tack och lov. :)

• Jenkizen

Jag har brytit nyckelbenet en gång och det var ingen lek det kan jag lova. Klarade inte av att göra nåt själv. Bara att ta sig upp från sägen var ju en pärs.
    För mig tog det ganska så lång tid innan jag blev helt bra igen. Minns inte exakt hur länge men nog var det nästan två månader alltid. Fast i slutet hade jag bara ont när jag gjorde vissa rörelser så det fungerade att jobba.

• Topcom

Jag gjorde det när jag var 4-5 år. Dock har jag inget minne av att det gjorde så ont xD

• Bangbang

Jag bröt det när jag gick i 4:an. FY FAN vad ont det gjorde. Jag bröt ju på höger sida så jag hade problem att torka mig själv när jag varit på toan. Testa ni högerhänta att torka med vänster =) Hur länge jag var hemma minns jag inte, minns bara smärtan. Ingen lek alltså. Slapp idrotten ett bra tag, hurra =D

• Anonym

Japp, för sisådär 20 år sedan. Vart sjukskriven i ett halvår, men hade ett fysiskt jobb då så det hade inte funkat.

Ont så inihe-ete gjorde det i alla fall, och har fortfarande känningar när jag bär tunga saker eller axelväska på den sidan.

• AnneVikstrand

ett tag trodde jag nästan att jag var ensam om att det gör såhär ont..

tycker det är svårt att torka sig i röven nu också ;) vad tusan det går ju inte att vrid på överkroppen och jag har ju inga babian armar direkt ;)

• Cailyn

Jag bröt mitt när jag var 5 år... så jag kan inte råda dig så mycket tyvärr.

• MarKatta76

Yttersta delen på nyckelbenet (axeln) har varit helt av på mig, jag blev misshandlad. Det gjorde fruktansvärt ont! Jag hörde benbitarna gnissla när jag försökte röra mig. Inget gips, utan rådet då var att jag skulle röra på mig så mkt som jag klarade av:( Trots smärtor.. Jag fick men för livet och har ständig värk i min ena axel. Det läkte inte som det skulle på mig.

• AnneVikstrand
    MarKatta76 skrev 2010-05-15 16:39:46 följande:
    Yttersta delen på nyckelbenet (axeln) har varit helt av på mig, jag blev misshandlad. Det gjorde fruktansvärt ont! Jag hörde benbitarna gnissla när jag försökte röra mig. Inget gips, utan rådet då var att jag skulle röra på mig så mkt som jag klarade av:( Trots smärtor.. Jag fick men för livet och har ständig värk i min ena axel. Det läkte inte som det skulle på mig.
    Nej, hur kan man råda någon att röra på dig mycket? Gisses.. Hur ska det då få en chans att läka.. Skrämmande. Lider med dig!!!!
  • AnneVikstrand
    Thats me skrev 2010-05-24 13:03:39 följande:
    bild på sonens nyckelben han bröt söndagen efter jul i slalombacken.. 27/12-09 han är 16 år..
    ryser!!!!

Hur gick allting för honom? Måste ha gjort fruktansvärt ont..
  • Saltlakrits

Min lillasyster bröt nyckelbenet när hon ramlade av en häst under fälttävlan..

Hon kunde inte röra sig allt nästan.
    Kommer ihåg att det inte gick att flytta henne så vi hjälpte henne att tvätta håret när hon låg kvar i sängen.
    Fick lägga henne med en bit av huvudet utanför sängen och sen ha en spann med vatten under..

Hennes nyckelben var dock vääldigt illa tilltygat.. Det bröts på två ställe och låg inte rätt för fem öre.
    Meningen var att det skulle opereras, men när hon sa att hon inte ville gjorde den j***a läkaren inte.
    Än idag har hon "knölar" som sticker upp (benet som ligger fel) och det är många åt sen nu.
    Hon önskar att de hade fixat det då (och inte lyssnat på henne då) för hon har stora problem pga det.
    Sned i axlarna mm vilket orskaar stora muskelproblem pga felbelastning

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • Thats me
    AnneVikstrand skrev 2010-05-25 21:10:08 följande:
    ryser!!!!Hur gick allting för honom? Måste ha gjort fruktansvärt ont..
    det glappar nu säger han -s-, men han hade gräsligt ont i några  dagar .
    men han känner av det ännu.. han hade fått en OP om han velat men han va för feg -s-
Svar på tråden Har du brytit nyckelbenet någon gång?