• Bradbury

Ont i bröstvårtorna

Någon mer som får ont i bröstvårtorna emellanåt?

Är i vecka 17 och får så sjuuuukt ont i mina bröstvårtor titt som tätt. Det bränner som eld i bröstvårtorna! 
    Har aldrig haft problem med det innan. Varför får man ont just i bröstvårtorna? Att brösten ömmar kan man ju förstå men... 
    Någon som har tips på vad man kan göra åt det? 
  • Svar på tråden Ont i bröstvårtorna
  • Floffeen

ont i bröstvårtorna var mitt första grav.symtom
    inte brösten utan just vårtorna :O
    Känns som någon biter jätte hårt eller vrider dom när jag är ute
    eller när det är lite kyligare inomhus.
    Måste väl ha tjocktröja inne för annars gör det allt för ont i dom.
    Så varma tröjor/västar Har varit min lösning.
    Mer kan jag inte göra.
    Måste nästan ha på mig vantar innomhus för jag är alltid så kall & frusen av mig.

• Bradbury

Tack för ditt svar!

Ja värme verkar vara grejen, jag lade en värmd vetekudde över brösten och det hjälpte. Fy F*N vad ont det gör, helt galet! Hoppas att man inte får problem med att amma. Vore jobbigt om man hade värsta överkänsliga bröstvårtorna
  • emilou77

Jag har haft samma ett par gånger innan grav och i princip genom hela grav nu (är i v 20).

Min syster har samma i fingrar, tår och bröstvråtor och det är nåt som heter Raynauds fenomen som man kan få framförallt vid amning men tydligen också under graviditeten. 
    Jag har redan köpt amningsinlägg som jag lägger i när det är på gång. De värmer lite och brukar hindra den värsta smärtan. I början hade jag alltid vanliga bomullspads i bh:n :)
    Man kan läsa mer på www.amningshjalpen.se, gå in på alfabetiskt register och leta på R så hittar ni fenomenet.
  • Bradbury

Tack för informationen Emilou! 

Ja, jag får nog fixa inlägg. Man vill ju kunna gå ut utan problem. Var ute på promenad med sambon häromdagen och då fick jag plötsligt så ont att jag fick gå nästan dubbelvikt hela vägen hem. 
  • emilou77

Ja, jag har gått genom stan med händerna på brösten ett flertal gånger nu :D

• t0va

Jag har samma fenomen, fattade inte alls vad det var, kom runt v.5 i julas och vi fick köra med full värme i bilen när jag gått ut till den, gjorde så fruktansvärt ont. Hade hoppats på att det skulle gå över nu när det blir varmare men icke, har det inte så ofta men ibland räcker det att jag byter tshirt så kommer det. Vetekudde är räddningen :)

• Floffeen

Kalla drycker & glass kan också göra saker värre upptäckte jag nyss.
    Tog en burk cola från kylen.
    dom bara skriker utav smärta mina stackars små börstvårtor.
    Känns som dom trillar av snart

• Soffanpoffan

Hej!

Jag har samma problem. Man får klä sig varmt! Och jag har också redan börjat med amningsskydd i Bhn.  Känns verkligen döösexigt =).

• 3 barns mamma84

Är i vecka 10 idag och jag har haft sjukt ont ömma bröstvårtor aj aj aj säger jag bara men att ha ämma brsöt nopp inget alls :-/ bara bröstvårtorna

(Ebba 050607 )( Amadeus 080814 )( Mf 15/12-09 )(14/12-10 Bf datum)
Svar på tråden Ont i bröstvårtorna