• Filuria

    16e tråden för Göteborgs vintermammor 06/07(som nu till viss del är 08/09-mammor)

    Här kommer en ny igen!
    16e tråden för Göteborgs vintermammor 06/07(som nu till viss del är 08/09-mammor)


    Så startar vi vår sextonde tråd. 


     


    Årgång 2006


    3 november - Lukas, son till Kaffemedmjölk


    15 november - Markus, son till MillanGBG


    28 november - Nikita, dotter till Filuria


    30 november - Cassandra, dotter till Terez


    2 december - Ida, dotter till Annsofiea


    4 december - Melvin, son till Caab


    8 december - Viktoria, dotter till JenniePennie


    16 december - Elsa, dotter till Isa275


    17 december - Noah, son till Syanha


    18 december - Eirik, son till Syanha


    19 december - Nelly, dotter till Jeslin79


    25 december - Leah, dotter till L och A


    26 december - Wilmer,son till Zamihr


    28 december - Emilia, dotter till Mumo 


    29 december - Isak, son till Soffiplopp


    30 december - Emma, dotter till Anna777


    31 december - Love, son till Kojak


     


    Årgång 2007


    3 januari - Hampus, son till JohannaGBG


    10 januari - Sigrid, dotter till Maran79


    14 januari - Ebba, dotter till Solstrålen07


    15 januari - Måns, son till Nikolin


    15 januari - Hanna, dotter till FridaGBG


    16 januari - Loke, son till Fem


    27 januari - Ebba, dotter till Grodan o Ebba


    29 januari - Nova, dotter till Mallen84


     


    Årgång 2008


    9 juli - Jesper, son till MillanGBG & bror till Marcus


    22 juli - Stella, dotter till Jeslin79 & syster till Nelly


    5 augusti - Elias, son till FridaGBG & bror till Hanna


    23 augusti - Molly, dotter till Annsofiea & syster till Ida


    8 september - Gabriel, son till Kaffemedmjöl & bror till Lukas


    18 september - Elis, son till Fem & bror till Loke


    1 november - Oscar, son till Grodan o Ebba & bror till Ebba


    3 november - Rut, Marans och Sigrids kanelbulle


    8 december - Benjamin, son till JohannaGbg & bror till Hampus


    11 december - Emil, son till Soffiplopp & bror till Isak


    26 december - Meya, dotter till Caab och syster till Melvin


     


    Årgång 2009


    8 januari- Theodor, son till Terez & bror till Cassandra


    10 januari - Viggo, son till Solstrålen07 och bror till Ebba


    9 mars - Filippa, dotter till JenniePennie & syster till Viktoria


    17 augusti - Viggo son till Filuria & bror till Nikita


    22 september - Vilda, dotter till Mallen 84 och syster till Nova


    21 Oktober - Oliver, son till Anna777 och bror till Emma


    28 oktober - Oscar son till Zamihr och bror till Wilmer



  • Svar på tråden 16e tråden för Göteborgs vintermammor 06/07(som nu till viss del är 08/09-mammor)
  • Filuria

    Hej!

    Av en händelse råkade jag se att det är den 10 maj idag. Så här har vi ngt att skriva i.

    Ang det ni skrev sist så tycker jag det är hemskt att det redan börjar kännas med kompisar, hur man ska se ut, eller att någon säger att man ser annorlunda ut. Man får verkligen ont i hjärtat bara man tänker på att barn kan vara elaka utan att förstå vidden.

    Nikita har två idoler på sitt dagis och de börjar skolan till hösten. "Jag kommer att sakna Ida och Ebba när de börjar skolan" sade hon med darr på rösten. Dessutom ska hon börja nytt dagis igen till hösten eftersom det hon går på nu är temporärt och ska rivas nästa sommar. Suck vad gör man. Härdas tidigt de små liven. Har märkt att hon funderar mkt och är rätt känslig för närvarande. Kan få gråtatacker och ta illa upp för saker som hon inte alls begrep för bara några månader sedan. Man får tex akta sig för att tala om henne så hon märker det, ngt hon inte brydde sig ett dyft om tidigare.

  • isa275

    Jo, jag tänker ju också på att det förmodligen är någon på dagis som sagt nåt om E's hår. Hon har t om sagt vem det är som säger det. Så hemskt. Jag har faktiskt tagit upp det med dagispersonalen, så att det kanske kan ha lite extra koll. Men så himla sorgligt när E står och drar i håret för att det ska bli platt.

    Jag försöker att inte tala "ovanför huvudet" på E, hon är också jättekänslig för det nu.

  • anna777

    Ja dagis är tufft, har allt hört de andra barnen när det säger åt Emma att hon "snakkar rart" och tidigare när hon hade blöja (i höstas) så var det flera som sjöng "Emma går i blöja" etc.  Men hon är inte helt oskyldig, Emma gillar tex bara hår som ser likadant ut som hennes, alltså rakt och blont. Hon skulle mycket väl kunna kommentera något om någon har lockigt hår, för att inte tala om kort hår (gutthår). Inte för att vara elak, utan bara för att hon tycker henns hår är finast. Barn säger mycket hemskt utan att mena något elakt. Dock blir hennes lockigt ibland så när hon stod och drog i det här om kvällen och sa att hon inte liker sitt hår så tog jag fram bilder på prinsesser med lockigt hår, så nu vill hon ha det istället. Men är jättesvårt att få några bestående lockar i det supertunna flygiga håret hon har. 
    Vi pratar mycket om det nu, att  folk ser olika ut, och att man inte får säga vissa saker för då blir folk ledsna, men det är svårt när man är liten. 
     
    Isa-du får visa Elsa bilder på prinsesser med lockigt hår - det hjälper

    Är det inte så att inga trådar går ut längre på familjeliv utan  att alla har eget liv.

  • Fem

    jobbigt när de små mer och mer utsätts för den verkliga världen. På Lokes och Elis dagis har vi haft lite problem också. Det finns en kille som är äldst på avdelningen, han är lite mer än fyra år och han bestämmer ALLT så när vi var på gymnastiken för ett par veckor sedan så kom Lokes kompis Isac fram och ville hålla handen när de skulle göra uppvärmningen men då knuffade Loke bort honom och sa med hög och tydlig röst:
       - Du får inte leka med mig Isak. Jag får bara leka med Adam och du är lite och kan inte prata rent.
    Isac blev helt förstörd och bara grät och grät och jag har faan aldrig blivit så arg på ungen i mitt liv! Dagen efter tog jag upp det på dagis, tillsammans med Isacs mamma.
    Jag kände direkt att det nästan är värre att ha en unge som mobbar än en som blir mobbad! Nu har vi iallafall fått bukt med det där beteendet och Loke har förstått att alla får vara med och leka och att man inte får vara elak mot sina kompisar.

    Vi har också haft lite "problem" med människor som ser annorlunda ut. Hittills har varken Loke eller Elis reagerat på mörkyade människor (utöver Lokes uttalande på Ica maxi för typ ett år sedan när han sa till en farbror att han var fin för att han var lika svart och fin som hans porsche ;)) men när vi var på McDonalds häromveckan så kom det tre muslimska kvinnor, två i Hijab och en i Niqab. Då utbrister ungen: titta mamma, vilka fina kjolar påskkärringarna har!
    Hela restaurangen, inklusive de tre kvinnorna asgarvade, men jag tyckte ändå det var lite retligt. Sedan dess har vi förklarat för Loke om religioner och sagt att de som går i kyrkan bredvid vårat hus har små fiskar på sin bil, de som går i stora kyrkan bredvid gymnastiken har kors runt halsen och de som tror på en annan farbror har så fina sjalar och klänningar på sig. Mer avancerat än så kan det nog inte bli i den här åldern...

  • annsofiea

    Hahaha, påskkärringar, hahaha. Mina systerbarn har också sagt diverse pinsamma men otroligt roliga uttalanden om folk. Men det är ju skillnad när de säger ngt av ren förvåning eller när det är meningen att såra. Ida utbrast glatt "Åh titta, en gammal tant!" igår. Lite pinsamt men det fanns eg inget nervärderande i uttalandetutan bara ett konstaterande.

  • isa275

    haha, vad roligt med påskkärringkommentar. Ja, E säger också saker, bara iakttagelser ju, men det kan såra. Vi går och simmar (badar) varje vecka och Elsa kommenterar högt "kolla mamma vilka stooooora tuttar hon har"...eller "varför har han så mycket hår på ryggen". Såna saker. Värsta var nog när hon sa "titta den pappan har tuttar". jag förstöker att inte säga så mycket mer än att ja, alla ser olika ut, vissa har små och vissa har stora, vissa ser ut si och andra så. Och att man kanske inte behöver ropa ut det, för ibland kan man såra. Ibland svår avvägning där. Jag vill absolut inte hämma henne heller. Hon måste ju få tänka vad hon vill, och att iaktta är bra.

    Det finns fortfarande inte så många svarta princessor i barnböckerna dock...men jag hörde att Disney nu har en ;) Jag får väl skriva en bok själv kanske.

  • Filuria

    tänkvärda saker ni skriver och haha det var ju lustigt med just påskakäringar. vad skulle man tro? det som ligger närmast till hands förstås. barn är härliga.

    nikitas munväder är inte heller att leka med och ibland flyr jag fältet på stan. hemskt oxå att få versioner av det man sagt upprepat i fel sammanhang, tex på dagis inför fröknarna. jag kommenterade hemma ngt dumt en fröken sagt och vips undrade n : "mamma tycker du inte om berit?". hade ångest i flera dagar eftersom hon mycket väl skulle kunna återge vår konversation på dagis. gissa om jag lovrpisade berit och hennes förtjänster hemma. vi har också mkt frågor om varför och hur man ser ut. bara för att hon undrar.

    vi går i en galet vit grupp. en kille från irak bara, och han får specialundervisning i arabiska för att ingen pratar det här. känns ju lite märkligt. jag tror de läser pippi på arabiska. skulle gärna se mer blandning.

    vi har en del svarta fischer price-barn. little people tror jag de kallas. de som passar in i alla deras fordon. men princessa har jag inte sett.

  • anna777

    Såg den svarta disneyprincessan idag det är väl hon med krokodilen? hade kommit som ny bok i bokhandeln.

    Ja Emma är inte sen med att dela ut kommentarer som tex "han den tjocka gubben" = vår  lite kraftiga målare som är typ 30......  vår babysim-fröken var både hårig (manlig fröken) och lite rund så där fick jag plaska mycket i vattnet när Emma pratade med honom

    På Emmas dagis är det en fröken från Pakistan, så där har vi fått prata lite om hennes vackra klänningar och varför hon inte äter skinka mm. Väldigt bra, men annars är det mycket norskt, vi är det mest exotiska i vårt radhusområde.....svenskparet

  • YeahYeahYeahs

    Usch jobbigt med separationsångest från sina dagiskompisar:(


    Emilia har haft den oturen att ALLA hon lekt med mest bytt förskola samt den sista hon älskade flyttade till Holland. (kommer dock tillbaka till hösten) och min sambo känner hans mamma så jag har sagt att vi måste åka och hälsa på dom.
    Funderar på att ta Numret till Emilias närmsta vän just nu på förskolan för nu är det hon som skall byta och få nya kompisar på en förskola här brevid oss.
    Har lite förskoleseparationsångest....Antagligen sista veckan för Emilia i Gamlestan. Hon som började där när hon bara var 1år och fyra månader...sen ska hon vara hemma med mig sambon och bebisen hela sommaren och hjälpa till:)
  • soffiplopp

    hej alla!

    Emil har haft en halvsidig ansiktsförlamning nu i en vecka snart,pga förkyldningsvirus. fick panik när hans ansikte plötslgt hängde efter frukosten en morgon. men det går över!

    Isak har oxå tänkt en del på mörka människor, tex !"den bruna noel på dagis..." och "den vita joel..."


    ¨~Isak 061229~¨¨ ¨~Emil Arve 081211~¨ vinterbarngbg.webblogg.se
Svar på tråden 16e tråden för Göteborgs vintermammor 06/07(som nu till viss del är 08/09-mammor)