• Anonym

Om man sålt bostadsrätt och ångrar sig?

Om man säljer en bostadsrätt, får handpenningen och sedan ångrar sig - vad händer då? Har inget kontrakt att titta i. Om köparen ångrar sig så förlorar han ju handpenningen men vad som händer om säljaren ångrar sig har jag aldrig hört.

• Svar på tråden Om man sålt bostadsrätt och ångrar sig?
  • Anonym

Men det kan man inte, om det finns någon klausul såsom "köper går inte igenom om säljaren inte sålt sin lägnhet innan xxxxx". annars är den sålt. Man kan ju genomgå en tvist men annars kommer man inte ur.

• Anonym

"Jag skulle köpa en bostadsrätt, men efter att överlåtetseavtalet var påskrivet och handpenningen betald så ångrade sig säljaren. Kan han göra det?
    Svar: Har ni träffat ett skrifdigt avtal om överlåtelse av bostadsrätten är båda bundna av avtalet. Säljaren kan inte utan vidare ångra sig och dra sig ur försäljningen. Enligt köplagen kan du kräva att köpet fullföljs mot säljarens vilja. Du kan också välja att kräva säljaren på ett skadestånd för den ekonomiska skada du drabbas av om köpet inte fullföljs. Kan ni inte göra upp i godo bör du kontakta en advokat eller jurist på orten som kan tillvarata dina intressen i tvisten."

• kaksmulan

Att du inte har ett kontrakt! Allt står där. Men när vi sålde (med hjälp av mäklare) så stod det i kontraktet att om säljaren bröt kontraktet så fick han/hon böta en viss procent. Det var rätt mycket faktiskt.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Anonym
    kaksmulan skrev 2010-05-10 19:35:27 följande:
    Att du inte har ett kontrakt! Allt står där. Men när vi sålde (med hjälp av mäklare) så stod det i kontraktet att om säljaren bröt kontraktet så fick han/hon böta en viss procent. Det var rätt mycket faktiskt.
    Jag har ett kontrakt men har det inte hemma och kan inte komma åt det på ett tag.
    Lite olika svar här men det verkar ju inte vara lätt att ångra sig precis. Hade jag inte väntat mig heller.
  • Anonym

Jag tror inte att du -kan- ångra dig.
    Alltså, har man skrivit under kontraktet så har man nog också gjort det...

Ring din mäklare och fråga.

• Anonym

Jo, känns bara lite pinsamt att ringa mäklaren...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-10 20:54:05 följande:
    Jo, känns bara lite pinsamt att ringa mäklaren...
    Ja kanske det, men det är väl den enda du kan vända dig till i det här skedet.
    Det är där du kan få ett riktigt svar på det du undrar.
  • Anonym

Vi har nyss flyttat till ett hus. När kontraktet skulle skrivas på sa mäklaren att om personen som sålde huset skulle ångra sig så skulle den personen få stå för en hel del kostnader. Till mäklarfirman, till oss, tex skulle den personen stå för alla kostnader vi lagt ut, betala ett nytt boende för oss (eftersom vi sagt upp lägenheten). Så det står en dyrt om man ångrar sig. Reglerna finns av den anlendingen, att man inte ska ångra sig så att den som ska köpa ska stå utan hem och kanske lagt ut pengar för sitt nya boende.

Detta var ett hus, men jag antar att liknande regler gäller för dig?

• Fru U

I princip kan du ångra dig men det blir oftast mycket kostsamt. Som någon redan nämnt blir det till 99%-risk så att du får betala skadestånd mm

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Om man sålt bostadsrätt och ångrar sig?