• Anonym

Èrfarehet av koloskopi, ska jag våga?

Jag gjorde nyss en rektoskopi, nu vill läkaren göra en koloskopi med
    Åhh det låter SÅ obehagligt, jag VILL INTE

funderar på att ringa och avboka

• Svar på tråden Èrfarehet av koloskopi, ska jag våga?
  • Anonym

de är ju inte värre än koloskopin

• Anonym

tvärtom menade jag ju såklart..=)

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-10 20:24:04 följande:
    tvärtom menade jag ju såklart..=)
    Är det inte??? de går ju mycket längre upp vid koloskopi? och det står i papprerna att man ska ha smärtstillande hemma så man kan ta efter om så behövs
  • Anonym

Det kan väl vara värt det för att hitta eventuell sjukdom/fel?!

• Anonym (CB)
    Anonym skrev 2010-05-10 20:26:25 följande:
    Är det inte??? de går ju mycket längre upp vid koloskopi? och det står i papprerna att man ska ha smärtstillande hemma så man kan ta efter om så behövs
    Jag har gjort bägge och tycker inte den ena är värre än den andra, du får ju lugnande.
    Grejen att ligga där tycker jag är värst! hur långt de går tycker jag e skit samma...
    Lycka till!
  • Anonym
    Anonym (CB) skrev 2010-05-10 20:28:48 följande:
    Jag har gjort bägge och tycker inte den ena är värre än den andra, du får ju lugnande.Grejen att ligga där tycker jag är värst! hur långt de går tycker jag e skit samma...Lycka till!
    Jaha du tycker in det var värre, vad skönt att höra, borde nog göra det men vill verkligen inte, trodde det var mycket värre när de gick så långt med den?
    NEJ inte kul att ligga där
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-10 20:26:58 följande:
    Det kan väl vara värt det för att hitta eventuell sjukdom/fel?!
    jo precis, fast efter jag var där sist, då de gjorde rektoskopin så fick jag medel för magen som nu fungerar jätte bra...så det känns som det är ok nu...de ska i och för sig hjälpa mig med hemoröjder vid samma tillfälle
  • Anonym (katta)

Jag har gjort koloskopi, och det är ju inte behagligt, men faktiskt helt överkomligt. Det värsta för mig var lavemanget innan, eftersom jag blir så illamående och har svårt att svälja den där vidriga vätskan man måste kolka i sig.

På mig gick de upp rätt långt, och det kändes men gjorde inte regelrätt ont som jag minns det. När de tog biopsier gjorde det inte ont alls, det bara drog till lite. Jag fick lugnande innan undersökningen eftersom jag hade vaginism och var väldigt känslig för allt som har med penetration på något sätt att göra. Jag tyckte att det var värt obehaget eftersom jag fick en diagnos på mina tarmproblem. Sen är det ju så med vissa tarmsjukdomar att man måste ha ett skov just när man gör undersökningen för att den ska upptäckas, så om du tycker att symptomen har avtagit är det kanske bättre att vänta tills du får ett nytt skov.

Du vågar! Det är värt det för att få en diagnos, då blir det lättare att prova ut behandling.

• Anonym
    Anonym (katta) skrev 2010-05-10 20:34:55 följande:
    Jag har gjort koloskopi, och det är ju inte behagligt, men faktiskt helt överkomligt. Det värsta för mig var lavemanget innan, eftersom jag blir så illamående och har svårt att svälja den där vidriga vätskan man måste kolka i sig.På mig gick de upp rätt långt, och det kändes men gjorde inte regelrätt ont som jag minns det. När de tog biopsier gjorde det inte ont alls, det bara drog till lite. Jag fick lugnande innan undersökningen eftersom jag hade vaginism och var väldigt känslig för allt som har med penetration på något sätt att göra. Jag tyckte att det var värt obehaget eftersom jag fick en diagnos på mina tarmproblem. Sen är det ju så med vissa tarmsjukdomar att man måste ha ett skov just när man gör undersökningen för att den ska upptäckas, så om du tycker att symptomen har avtagit är det kanske bättre att vänta tills du får ett nytt skov.Du vågar! Det är värt det för att få en diagnos, då blir det lättare att prova ut behandling.
    Jaså du tyckte det var överkomligt.....tog det lång tid?

Hmm usch hade du så svårt för lavenamget, det lät rätt jobbigt måste jag erkänna att fasta och dricka det!
    Det står att jag ska få lugnande innan.

Mina problem är att jag jämt är trög i magen + att jag fått det jobbigt pga det men hemoröjder som är besvärande.
    De såg inget konstigt vid rektoskopin men ville ändå göra koloskopin också så har de gått rätta vägen sade läkaren + att de hjälper mig med mina problem jag fått pga tröga magen
    Fick efter rektoskopin medel (movicol) och min mage funkar jätte bra nu

Vad hade du för problem och vad fick du för diagnos?
  • Anonym (Ajaj!)

ja har gjort en koloskopi, och ja vill inte skrämma dig, men du frågar om våra erfarenheter. och ja kan säga att det var det mest smärtsamma ja varit me om. skrek rakt ut och sköterskorna fick hålla ner mig och ge mig avslappnande...

Svar på tråden Èrfarehet av koloskopi, ska jag våga?