Torsk till barn
Hej!
Nu måste jag ha hjälp med goda recept på torsk till barn. Ungarna är kräsna och min fantasi på redig torka så jag behöver tips från alla håll och kanter!
Tack på förhand!
Hej!
Nu måste jag ha hjälp med goda recept på torsk till barn. Ungarna är kräsna och min fantasi på redig torka så jag behöver tips från alla håll och kanter!
Tack på förhand!
Förvånande nog så verkar barn (förskollärare) i allmänhet gilla kokosmjölk.
Vi brukade servera en rätt med kokt torsk i "svagt kryddag" kokosmjölk, så leta reda på något milt thai recept eller så :)
Jag jobbar i ett kök på en förskola och alla "mina" barn älskar fisk mest torsk och lax. Så här kommer mina förslag till dig.
Hemmagjorda fiskpinnar - Dela torsk i "pinnar" doppa sedan i vetemjöl blandat med kryddor, doppa sen i uppvispat ägg och sist i ströbröd. Stek i smör och servera med potatismos.
Fiskpudding (4port) - Låter inte gott alls men det är det verkligen plus att barn älskar det!
1,5 dl rundkornigt ris
2 dl vatten
6 dl mjölk
400 g vit fiskfilé, t ex sej, torsk, kolja
2 st ägg
1 tsk salt
1 krm riven muskotnöt
vitpeppar
Sätt ugnen på 225°. Koka upp ris och vatten och låt koka i 10 minuter. Tillsätt mjölken. Koka upp igen och sjud sedan i ca 20 minuter under lock. Koka fisken i saltat vatten. Dela den i mindre bitar. Blanda risgrynsgröten med ägg, salt, muskot och vitpeppar. Vänd ner fisken. Lägg blandningen i en smord ugnsfast form. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Servera med smält (skirat) smör och gröna ärtor.
Fiskpaket (4 port) - Super gott, inte så fett och alla kan vara med och välja själv.
300-400 g torsk, tomater, spenat, purjolök, vitlök, sparris, sockerärtor, morot, räkor, ägg, vitt vin (ta matlagningsvin till barnen eller skippa det helt).
Ta fyra bitar aluminiumfolie (á 100 cm) och vik på mitten. Smörj med lite olivolja. Lägg sedan på fisk och valfria grönsaker (jag brukar ha spenat, purjolök, vitlök och tomater) Lägg sedan på några klickar smör. Vik ihop sidorna ordentligt och häll på lite vin. Vik ihop upptill och ställ in i ugnen (250 grader) eller ställ dem på grillen i ca 20 minuter.
Detta är allt jag kommer på just nu.
Lycka till!
/Jenny
Tack snälla ni för era snabba svar! Idag blir det fisk till middag