• Anonym (Ångrar mig)

Vill bara ha mitt liv tillbaka

Jag har alltid varit tveksam till barn, men träffade en underbar man som övertygade mig om att jag skulle bli en bra mamma. Han skulle inte kunna tänka sig ett liv utan barn och jag älskade honom, och ville leva med honom.

Under graviditeten vågade jag inte säga hur dåligt jag mådde, och mina vänner och min man försäkrade mig om att alla har tvivel och rädslor men att det skulle gå över när barnet var förr.

Det gick inte över. Jag försökte amma men mådde illa av det, ville inte ha någon parasiterande på mig. Jag hatade att ha någon som var så beroende av mig.

Nu har jag lämnat min dotter och min man, flyttat till en annan ort och försöker gå vidare med mitt liv. Min man hör av sig och vill att jag ska komma tillbaka, men jag vill inte. Jag vill bara ha honom tillbaka, och vårt liv innan flickan.

Jag ångrar så att jag lät dem övertala mig att skaffa barn. Det är inte hennes fel, det är mitt fel. Nu kan jag inte leva med mannen jag älskar, och jag har satt ett barn till världen som inte har någon mamma.

Borde jag gå tillbaka i alla fall?

• Svar på tråden Vill bara ha mitt liv tillbaka
  • Marleen

ojojoj kan inte förstå dej alls. men jag tycker att du ska t ditt ansvar o gå tillbak och även skaffa hjälp me varför du känner såhär för ditt eget barn...

har svårt att relatera ett dugg till de känslor du beskrivr då jag själv känner att jag skulle dö utan mina barn... hade  blivit galrn om de försvunnot ur mitt liv. tror nog att du behöver proffs hjälp och någon att prata med!

• Fiyali

Det jag tycker du borde göra är att söka hjälp, någon du kan prata med. Det är tunga känslor, både skuldkänslorna mot barnet du bär på, kärlek till en man du inte orkar vara med m fl. Tror du både för din egen skull, din dotters skull och din mans skull, borde börja i den änden.

När du sen börjat prata med någon och du börjar dra i lite olika trådar i känslor livet, kanske du är redo att börja fundera på om du vill gå tillbaka och satsa på det hela.

Hade det varit en pojkvän eller dylikt, så hade det kanske varit bra att gå tillbaka och "prova", men då det gäller ett barn, blir det ju ännu mer förvirrande för barnet om du går tillbaka och "provar" och det sen inte funkar, då är det en helt annan sak att göra slut med sin pojkvän än sin dotter, därför borde du rannsaka dig själv och komma lite mer till botten av dina känslor innan du går tillbaka och bygger upp relationen.

Sen finns det ju många olika sätt att bygga upp relationen på.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (Ångrar mig)
    Marleen skrev 2010-05-10 21:01:25 följande:
    ojojoj kan inte förstå dej alls. men jag tycker att du ska t ditt ansvar o gå tillbak och även skaffa hjälp me varför du känner såhär för ditt eget barn... har svårt att relatera ett dugg till de känslor du beskrivr då jag själv känner att jag skulle dö utan mina barn... hade  blivit galrn om de försvunnot ur mitt liv. tror nog att du behöver proffs hjälp och någon att prata med!
    jag är tveksam till att gå tillbaka. jag tror inte att jag är en bra mamma, och jag vill inte bo med ett barn. jag vill leva som jag och min man gjorde innan, med teater, middagar, spontant sex och spännande resor. att hämta och lämna ett barn på dagis och bara resa till barnvänliga ställen är inte det liv jag vill ha.

är det inte bättre att min man träffar någon som vill vara mamma åt barnet? det skär i mig att tänka att han ska vara med någon annan, men jag vill inte leva det liv han har nu.
  • Mallory

Älskar du din dotter?
    Kan du offra saker för hennes skull?

Är ditt välmående viktigare än hennes?

Kanske borde tänka efter lite hur du verkligen känner.

Om ditt välmående går över hennes, om du inte kan ge upp saker för hennes skull, om
    du är känslokall då ska du inte gå tillbaka tycker inte jag.

Att ha en mamma som uppenbart tycker att man är en parasit är hemskt för ett barn

Om du verkligen inte känner moderskänslor så tycker jag iaf att hon har det bättre med en pappa som ialla fall älskar henne och vårdar henne.

Under tiden kan du ju söka hjälp och se om det kanske blir bättre.
    Men att du ska konstant finnas i hennes liv och se på henne på detta sätt
    det gynnar nog varken dig eller henne.

Om du ska leva med din dotter och man, hur blir det sen när hon är äldre och han sätter henne före dig?

• Anonym
    Anonym (Ångrar mig) skrev 2010-05-10 21:05:36 följande:
    jag är tveksam till att gå tillbaka. jag tror inte att jag är en bra mamma, och jag vill inte bo med ett barn. jag vill leva som jag och min man gjorde innan, med teater, middagar, spontant sex och spännande resor. att hämta och lämna ett barn på dagis och bara resa till barnvänliga ställen är inte det liv jag vill ha. är det inte bättre att min man träffar någon som vill vara mamma åt barnet? det skär i mig att tänka att han ska vara med någon annan, men jag vill inte leva det liv han har nu.
    Det finns de som har barn men ändå hittar tid till att gå på teater, resa och allt det där- Det är bara du själv som begränsar dig. Vill du inte ha barnet så är det en sak, men gräv inte ner dig i illusioner och tankar om att det va bättre förr. Livet förändras hela tiden. man måste anpassa sig till det. Det är inte slutet på livet bara för att det är annorlunda än innan.
  • Mallory

Nu menar jag kanske inte rätt och slätt känslokall, men att du har tvetydiga känslor inför henne, för det är ju ganska uppenbart att så här brukar inte en mamma känna.

• Birgitta L

Svar till Anonym (Ångrar mig):

Du kan inte säga upp ditt föräldraskap, det varar livet ut så du bör snarast söka hjälp. Du behöver inte gå tillbaka till din man men däremot har du skyldigheter mot ditt barn som du trots allt valde att föda. Du behöver hjälp så att du kan ha fortsatt kontakt med ditt barn, på ett eller annat sätt.

• Anonym (Ångrar mig)
    Mallory skrev 2010-05-10 21:08:49 följande:
    Älskar du din dotter?Kan du offra saker för hennes skull? Är ditt välmående viktigare än hennes?Kanske borde tänka efter lite hur du verkligen känner.Om ditt välmående går över hennes, om du inte kan ge upp saker för hennes skull, omdu är känslokall då ska du inte gå tillbaka tycker inte jag.Att ha en mamma som uppenbart tycker att man är en parasit är hemskt för ett barnOm du verkligen inte känner moderskänslor så tycker jag iaf att hon har det bättre med en pappa som ialla fall älskar henne och vårdar henne.Under tiden kan du ju söka hjälp och se om det kanske blir bättre.Men att du ska konstant finnas i hennes liv och se på henne på detta sättdet gynnar nog varken dig eller henne.Om du ska leva med din dotter och man, hur blir det sen när hon är äldre och han sätter henne före dig?
    har tänkt mycket på det att han kommer att sätta henne före mig, och att det kommer att vara henne livet handlar om. jag kan inte föreställa mig att offra mitt liv för hennes även om jag vet att jag själv är orsaken till att hon föddes.

att ge upp mig själv känns inte som en möjlighet så det jag egentligen kämpar med är om jag ska ge upp honom eller om jag kanske kan träffa bara honom ibland utan att vara med i familjen.

jag vet nog innerst inne att jag aldrig kommer att leva med dem. jag sörjer det liv jag ville ha med min man, som är mitt livs kärlek men som jag aldrig kan vara med nu.
  • Anonym (Ångrar mig)
    Fiyali skrev 2010-05-10 21:05:07 följande:
    Det jag tycker du borde göra är att söka hjälp, någon du kan prata med. Det är tunga känslor, både skuldkänslorna mot barnet du bär på, kärlek till en man du inte orkar vara med m fl. Tror du både för din egen skull, din dotters skull och din mans skull, borde börja i den änden. När du sen börjat prata med någon och du börjar dra i lite olika trådar i känslor livet, kanske du är redo att börja fundera på om du vill gå tillbaka och satsa på det hela.Hade det varit en pojkvän eller dylikt, så hade det kanske varit bra att gå tillbaka och "prova", men då det gäller ett barn, blir det ju ännu mer förvirrande för barnet om du går tillbaka och "provar" och det sen inte funkar, då är det en helt annan sak att göra slut med sin pojkvän än sin dotter, därför borde du rannsaka dig själv och komma lite mer till botten av dina känslor innan du går tillbaka och bygger upp relationen.Sen finns det ju många olika sätt att bygga upp relationen på.
    barnet är redan fött. jag har lämnat henne och min man och lever ensam, jag vill inte vara med i en familj.
  • Anonym

Låter som att du drabbats av förlossningsdepression och verkligen behöver hjälp!
    Det finns hjälp att få jag lovar, och du kommer då förhoppningsvis att hitta kärleken till din dotter.
    Lycka till!

Svar på tråden Vill bara ha mitt liv tillbaka