• 2tomtaro4troll

Vad har ni för tips och måsten om Alanya?

Reser till Alanya den 20:e ihop med sonen som är 5 år.

Nu vill jag veta vad ni har för tips och måsten när ni själva åker dit?

Något speciellt resemål/utflykt? vad ska man handla som är betydligt billigare än hemma? guld/elektronik/kläder/sprit (tex whiskey är det billigare än på planet?)? gärna tips på vart det finns billiga bra affärer och dyl.

tänkte kolla på ett nintendo ds till grabben som överaskning, vad kan det kosta där nere? och hur funkar det med laddningsenheterna, funkar dom i ett standardutag i sverige eller måste man köpa adapter?

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Svar på tråden Vad har ni för tips och måsten om Alanya?
  • xBellax

Var i Alanya 2007 dock med 2 tjejkompisar och vi var 23 eller nåt...

Utelivet är kanon... kanske inte de bästa om man har barn med sig. Billigt läder, skinn, kryddor m.m.
    Jag tyckte strand och bad var kanon....
    Jag hade med mig högtalare och ipodladdare och de fungerade i deras strömuttag.
    Så skulle tro att de funka

köp ej någon parfym drärnere. De är alla utspädda utom den som man får prova på.
    Pruta rejält.

Shopping utbudet var väldigt turistiskt. väskor, åplånböcker, handdukar jeans ,fake kläder m,.m

Maten.... jag levde på pasta bolognese.. men de var gott..hehe

Skitgod öl som heter Effes

• And3RZsoN

Vi åker till alanya i juli, och har tänkt att besöka aqua park ( då vi älskar att få leka av oss ) sen läste jag runt lite på google om något ställe som man kunde få bada med delfiner, någon som vet vart det stället i alanya ligger? Samt vad det heter.

• 2tomtaro4troll
    And3RZsoN skrev 2010-05-13 13:01:13 följande:
    Vi åker till alanya i juli, och har tänkt att besöka aqua park ( då vi älskar att få leka av oss ) sen läste jag runt lite på google om något ställe som man kunde få bada med delfiner, någon som vet vart det stället i alanya ligger? Samt vad det heter.
    till definstället =) www.sealanya.com
  • mia maria

Jag var i Alanya 2007 med min son, som då var 3 år.

Man kan alltid handla billigt i Turkiet - men det gäller som sagt att PRUTA!!! O de säljer ju i princip samma saker överallt, så går det inte att pruta på ena stället, så går det garanterat på nästa!
    Guld/elektronik/sprit har jag tyvärr ingen aning om vad det kostar där nere, men kläder o skor osv går det att få till bra priser, bara man prutar som sagt!

Ett tips är att ta en utflykt med en badbåt - det finns massor att välja på, sådana utflykter säljs överallt! Eller så brukar resebolaget sälja, men det blir nog billigare att boka på egen hand. Utflyktsbåtarna står på rad nere vid hamnen vill jag minnas - vi tog aldrig nå'n sådan badbåt då vi var i just Alanya, men då vi har varit i Marmaris så har vi gjort det, o min son tyckte att det var jätteroligt!

Man behöver inte adapter i Turkiet.

Hoppas ni får en trevlig resa, Turkiet är jättehärligt!!!

• 2tomtaro4troll

jo jag såg på hemsidan att dom hade en heldagsutflykt med en sån där båt som man kunde boka direkt vid hotellet.
    ingick lunch och dom stannade så man fick bada på olika ställen.

funderar bara på hur säkert dt känns att sonen ska hoppa i mitt i havet =/ och vad han ska hitta på annars- han klättrar lätt på väggarna om han inte har något att göra!

ska ta med uno och lite tidningar hemifrån, och kanske då köpa ett nintendo ds, så kanske kanske ska man våga sig på att boka en sådan tur =)

• o0Misan0o
    2tomtaro4troll skrev 2010-05-13 19:46:57 följande:
    jo jag såg på hemsidan att dom hade en heldagsutflykt med en sån där båt som man kunde boka direkt vid hotellet. ingick lunch och dom stannade så man fick bada på olika ställen. funderar bara på hur säkert dt känns att sonen ska hoppa i mitt i havet =/ och vad han ska hitta på annars- han klättrar lätt på väggarna om han inte har något att göra! ska ta med uno och lite tidningar hemifrån, och kanske då köpa ett nintendo ds, så kanske kanske ska man våga sig på att boka en sådan tur =)
    Vi har varit i Alanya 4 gånger.. Skulle absolut ta en dag med en båttur, vet inte riktigt vad du menar med "hoppa i mitt i hevet", men det finns stege och de som jobbar håller koll på gästerna, så du behöver nog inte oroa dej =)

Sen är det marknad nån dag i veckan (tisdagar när vi var där) som är värt ett besök om man vill shoppa billigt, men pruta, pruta och pruta!

Lekplatser finns oxå, en del i direkt anslutning till restauranger..
    Går man förbi en "resebutik" (och dom finns överallt) så finns det massa olika dagsrurer att åka på tex, jeepsafari som är helkul för barnen (om de inte är för små), och massa annat =)

Hoppas ni får en toppen resa!
  • mia maria

Ja när vi åkte med badbåten så hissar de ner en stor stege/trappa, som man gick i vattnet ifrån! O alla badar ju, så man är ju inte direkt ensam.
    Båtarna är dessutom riktigt stora, så man kan ju gå omkring på dem medans man åker - det är inte direkt så att man måste sitta still.
    Min lille kille var också 5 år när vi åkte med en sådan, o han är ganska så aktiv av sig, men det gick bra - han tyckte att det var spännande!
    Om du kollar i mitt bildgalleri från Turkiet 2009 så finns det ev en bild från badbåten - är inte säker dock, ska gå in o kolla själv vilka bilder jag har ligger där!

• xBellax

Vi åkte också den där båtturen och visst var de häftigt.. men vi bokade på stranden när  vi var där och allt som dom sa stämde inte riktigt vad som ingick osv..

• gullican
    And3RZsoN skrev 2010-05-13 21:54:51 följande:
    Tack så mycket :D ååh vad spännande... gud vad ja längtar.
    Ja, jag också, men det ryker 2.000 spänn för tösen och mig bara på att bada med delfinerna en halvtimme. Men det kan det vara värt
  • littlemisstrouble

Tisdagsmarknaden är att rekommendera. Där går att pruta friskt och dom slänger nästan grejerna efter en

Badbåtarna är en trevlig dagstur. Ta en sån.

Effes, deras lokala öl som bellax nämnde är jättegod öl

Jämför priser när du går på marknaderna, många har samma saker men till väldigt olika priser.

Turkisk afton gillade jag och min man. god mat och bra underhållning. man fick se manlig magdansare också

Planering är a och o......
  • gullican
    littlemisstrouble skrev 2010-05-14 18:25:28 följande:
    Tisdagsmarknaden är att rekommendera. Där går att pruta friskt och dom slänger nästan grejerna efter en Badbåtarna är en trevlig dagstur. Ta en sån.Effes, deras lokala öl som bellax nämnde är jättegod ölJämför priser när du går på marknaderna, många har samma saker men till väldigt olika priser.Turkisk afton gillade jag och min man. god mat och bra underhållning. man fick se manlig magdansare också
    Den där turkiska aftonen, är det något en 7-åring också kan ha glädje av? Är man hemma väldigt sent?
  • littlemisstrouble
    gullican skrev 2010-05-14 18:28:44 följande:
    Den där turkiska aftonen, är det något en 7-åring också kan ha glädje av? Är man hemma väldigt sent?
    nej man åker på eftermiddagen och är hemma vid 8-9 tiden har jag för mig. ett par timmar tar det ju iof men det var många som hade med sig barnen dit och dom verkade inte ha jättetråkigt. det är ju show mest hela tiden under tiden man äter sen kan man köpa souvenirer och sådär. tallrikar med bilder på er själva bland annat.
    Planering är a och o......
  • kokos

Ta en taxi och åk till Dimcay! En flod som man kan bada i alltså inte djupt vatten. Man kan äta på restaurang med fötterna sittandes i vattnet perfekt ställe för ett barn! Inget turistiskt direkt heller om man nu inte vill vara bland turister HELA tiden....

bara ett tips

• And3RZsoN
    gullican skrev 2010-05-14 17:57:28 följande:
    Ja, jag också, men det ryker 2.000 spänn för tösen och mig bara på att bada med delfinerna en halvtimme. Men det kan det vara värt
    A det är ju faktist det :D
    Det är ju en upplevelse man faktist inte överallt kan uppleva =)
  • 2tomtaro4troll

är det dyrt att åka taxi i turkiet?
    hur många aktiviteter ska man boka in egentligen för en 5-åring?

flodbåten en dag, tisdagsmarknaden, och en dag kanske på aqualand.

vi har ju AI på ett hotell med flera vattenrutchkanor dessutom!
    på kvällarna promenerar vi givetvis in till stan och kikar runt!

• mia maria
    2tomtaro4troll skrev 2010-05-15 11:19:01 följande:
    är det dyrt att åka taxi i turkiet?hur många aktiviteter ska man boka in egentligen för en 5-åring?flodbåten en dag, tisdagsmarknaden, och en dag kanske på aqualand.vi har ju AI på ett hotell med flera vattenrutchkanor dessutom!på kvällarna promenerar vi givetvis in till stan och kikar runt!
    Det där känner man ju själv, vad man vill med sin semester! Din son är nog förmodligen nöjd bara han får bada - iaf är min son det - men sen vill man kanske för egen del uppleva något annat under semestern också?
    För vår del, när jag har åkt med sonen, så åker vi mest för att sola o bada - o så strosar vi runt på kvällarna o shoppar samt äter på restaurang.
    Men nå'n utflykt under veckan är ju alltid trevligt, om man nu gillar det.
    O marknaden tar ju inte en hel dag, utan det är ju bara nå'n timme som man går dit o kikar
Svar på tråden Vad har ni för tips och måsten om Alanya?