-
Om ert barn föddes med blå ögon... När började ni se att han/hon skulle få bruna ögon?Vet att många barn har riktigt mörka ögon från födseln men när börjar man se att ögonen ska bli bruna om barnet föddes med blå ögon?Min dotter är 2mån och har riktigt blå ögon, hade mörkare ögon när hon föddes. Tycker att de kan skifta lite i blågrått. Jag har bruna ögon och pappa blå, vårt äldsta barn har blå ögon.Är lite nyfiken : )
-
Svar på tråden Om ert barn föddes med blå ögon... När började ni se att han/hon skulle få bruna ögon?
-
Vår dotter föddes också med mörkblå ögon, nu är de lite ljusare men inte mycket. Hon är 3,5 månad. Undrar också om vi redan nu borde vi se om de ska bli bruna eller fortsätta vara blå.
-
Har samma fundering. Jag har blågrå ögon och pappan har bruna. Sonens ögon har blivit ljusare sedan födseln och han har nu i princip samma färg som mig. Är det menat att han ska få bruna ögon så tycker man ju inte att det ska bli ljusare först?
-
Dottern fick vänta över 1 år på sina bruna ögon men nu är de vackert mörkbruna precis som mina!
Hur ögonen skiftade i färg innan dess minns jag inte (dottern är trots allt snart 18!). -
Vår grabb har än så länge kvar sina blåa ögon (16 mån). Jag har bruna och pappan ngn grå/blå historia. En läkare på bvc sade till oss att färgen kan ändras upp i treårsåldern, men att det oftast sker tidigare. Men har lärt mig att intr tro på allt som bvc säger
.
-
Mina barn har bytt ögonfärg tidigt, om de bytt... Min näst yngste son, och min yngste böt bägge ögonfärg inom en månad efter födseln, samma med min äldsta, dottern, hon böt också inom närmsta månaden.. Tösa och näst äldsta böt från blå till grönmelerade.. Min yngste son, böt från mörkbruna ögon till blå..tyvärr...
-
ca 6-7 mån började de bli bruna. Nu vid 15 mån är de nästan helt bruna
-
Vår dotter har jääättebruna ögon nu, vid 5 månaders ålder.
Vi såg mer eller mindre direkt att hon skulle få mörka ögon, det var kanske första 2 månaderna som man i riktigt klart ljus kunde tycka att ögonen såg lite mörkt grå, ibland nästan violetta ut. Dock redan då med drag av brunt (ingen är förvånad, hela hennes pappas släkt är brunögda Rumäner).
Riktigt blå har hennes ögon aldrig varit.
Vår BVC-sköterska sa på föräldraruppen att det är först omkring 12-månaders ålder som den slutliga färgen på ögonen är definitiv, men dock syns oftast brun ögonfärg tydligt mycket tidigare än så. Hon menade också att barn som får bruna ögon aldrig ser "jätteblåögda" ut ens som mycket små, utan att de snarare har mörka ögon som är svåra att urskilja färgen på första tiden innan det bruna framträder.
Så skulle man gissa utifrån det så låter det väl som att din dotter får blå ögon :)
-
Vi var verkligen säkra på att de skulle bli blå för någon vecka sen men nu ser de lite gråaktiga ut ibland så det känns som de kanske kan bli bruna trots allt. Har hört att många ser den bruna färgen kring 3-4månader..
-
Violetta ser de ut att vara, det är färgen hon har nu och lite grått : )Maaaaa skrev 2010-05-10 22:02:37 följande:Vår dotter har jääättebruna ögon nu, vid 5 månaders ålder. Vi såg mer eller mindre direkt att hon skulle få mörka ögon, det var kanske första 2 månaderna som man i riktigt klart ljus kunde tycka att ögonen såg lite mörkt grå, ibland nästan violetta ut. Dock redan då med drag av brunt (ingen är förvånad, hela hennes pappas släkt är brunögda Rumäner ). Riktigt blå har hennes ögon aldrig varit. Vår BVC-sköterska sa på föräldraruppen att det är först omkring 12-månaders ålder som den slutliga färgen på ögonen är definitiv, men dock syns oftast brun ögonfärg tydligt mycket tidigare än så. Hon menade också att barn som får bruna ögon aldrig ser "jätteblåögda" ut ens som mycket små, utan att de snarare har mörka ögon som är svåra att urskilja färgen på första tiden innan det bruna framträder. Så skulle man gissa utifrån det så låter det väl som att din dotter får blå ögon :)
-
har för mig att jag i biologin lärde mig att efter 1års ålder så byter man inte färg på ögonen...
min dotter är grönögd som jag men mer åt det blå hållet medan hennes pappa är brunögd.. får se hur andra bebisen blir när den kommer...
men sedan är det bara min mans pappas släkt som är brunögd resten av alla sidor är blåögda så det är inte konstigt om det blir någon blåögd hos oss...