Hur gör ni med tvätten ni som bor utomlands? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i erat badrum?
Hur gör ni med tvätten ni som bor utomlands? Har ni tvättstuga eller tvättmaskin i erat badrum?
I England har man oftast tvättmaskin i köket. Har man ingen tvättmaskin så går man till en Tvättomat och tvättar. Gemensam tvättstuga som här i Sverige existerar inte.
Men det måste vara krångligt och jobbigt att gå till en tvättomat med barn. Hur görni? Har ni tvättmaskin och diskmaskin och har ni barn?
Laundromat! Här i New York finns det tvättomat med drop off service. Man lämnar av sin påse med kläder och hämtar den dagen efter eller några timmar senare så är allt tvättat, torkat, vikt och sorterat. Hur smidigt som helst och inte så dyrt faktiskt. Sen har jag inget emot att tvätta babykläder för hand när lillan väl kommer. Men det är lite värre med större grejer som ens egna kläder, lakan osv.
Alla jag har hälsat på utomlands har haft tvättstuga (i lägenheten eller huset).
Ja, normalt sett har man egen tvättmaskin i Tyskland, ibland i gemensam tvättstuga, där alla privata tvättmaskiner står uppställda i en lång rad. Jag har en gång bott i ett hus med offentlig tvättmaskin/mangel, som man kunde betala med polletter. Det var i princip bara en enda dam av hundratals hyresgäster som använde tvättmaskinen och några fler använde mangeln. När jag studerade och inte hade tvättmaskin i mitt tillfälliga boende brukade jag snika in mig på studenthemmet och tvätta. Sen upptäckte jag att det fanns tvättsalonger. Det finns i större städer. Å andra sidan; har man råd med en TV, så har man råd med tvättmaskin, vad är viktigast liksom? Ungdomar brukar i o f sig släpa hem tvätten till morsan i vissa fall.
i Spanien har alla tvättmaskin hemma, i köket eller i anslutning till köket. vi har i köket... men ingen diskmaskin tyvärr
Bor i UK och som några redan nämnt så har man tvättmaskinen oftast i köket här. Har man lite större (och nyare?) hus så kan det finnas ett litet 'utility room' - en tvättstuga där tvättmaskin och torktumlare finns.
Bor även jag i UK och har tvättmaskinen/ tumlaren i köket. Dock fungerade den inte de första veckorna och då gick jag till laundrette och tvättade. Maskinerna går inte att öppna när de är igång så det gällde bara att komma dit i tid tills det var klart. Torktumlarna där tar vara 20p- mynt, vilket är otroligt störigt.
Jag har en son som är fyra år, om det är relevant.
Samma har i sydafrika som i England, man har tvattmaskinen i koket. Jag kor tvattar dagligen och skulle nog inte fixa att behova vara begransad till tvattstuga och att bara kunna tvatta pa specifika tider. Tanker ofta tillbaka pa alla desssa ganger man fatt forsoka boka tvatttid i overbokad tvattstuga sedan slapa all tvatt over gardar/trappar etc i regn, storm huttrandes.., grannfejder over luddfilter, arga lappar, etc.. Far rysningar nar jag tanker pa det hela, har gjort mitt i tvattstuga=)
Det basta med sydafrika ar att vi har alltid sol och varmt sa vi har inte ens en gang nagon torktumlare eller torkskap utan allt hangs ut direkt! voila - torrt!