• frankrike

Ögoninflammation - brukar det kunna gå över genom att bara tvätta själv eller är det lika bra att kontakta läkare direkt?

Båda mina barn (7 mån och 2 1/2 år) har fått ögoninflammation. Inte så svullet men mycket kladd. Är det möjligt att få bukt med det själv genom att tvätta eller är det lika bra att direkt höra av sig till läkare och få droppar? Dom är lite förkylda också.

• Svar på tråden Ögoninflammation - brukar det kunna gå över genom att bara tvätta själv eller är det lika bra att kontakta läkare direkt?
  • pandyb

OM dom är förkylda ocks så går det säkert bort av sig själv.

Ögoninflamation som måste botas med salva är ofta en sjukdom i sig... man är pigg och frisk för övrigr.

Tror jag :)

Nils 090419 *mammas prins*
  • Rhoda Horswunce

De brukar säga att man ska avvakta en vecka, och sedan kontakta VC om det inte gått över. Men om det är så pass mycket att barnen lider (alltså inte bara om ögonen är kladdiga och igenklistrade på morgonen utan om det är så att det fortsätter att vara och klia en massa sedan under dagen eller att barnen inte kan se ordentligt osv.) hade jag kontaktat dem på en gång. Men oftast är det inget de lider speciellt mycket av, och för det mesta går det över av sig självt.

• frankrike

Dom verkar inte lida särskilt av det. Har mest varit kladdigt igår och idag när dom vaknade, sen igår fick jag tvätta många gånger på stora tjejen för det kom nytt kladd hela tiden, men nu idag verkar det vara mindre.

• BabyJia

Min son har haft det 2-3 ggr + att jag har haft det en gång och det har räckt att tvätta rent med ljummet vatten, har gått över av sig själv på 2-3 dar.

• frankrike

Tack för svaren. Vad söta alla är som hjälper till. Hoppas det går över på några dagar då.

• Tingelingstar

Min son hade ögoninflammation för några månader sedan. Han verkade inte direkt lida av det men kliade i ögonen och det var mycket kladd. Vi gick till läkaren (efter 1 vecka) som sa att det oftast går över när den kommer i samband med förkylning. Bara att fortsätta tvätta med ljummet vatten eller saltvatten som man kokar upp och var noggrann med handhygien.

Det man ska tänka på när man tvättar är att inte dra bomullstussen eller vad det nu är man använder mer än 1 gång.

• pojkens

sonen hade ögoninflamamtion för en vecka sedan. Väldigt drygt. Vi var hemma i över en vecka från dagis för det gav aldrig med sig. Fick antibiotikadroppar av läkaren men måste säga att det var stört omöjligt att få in i ögat, och jag tror inte ens det var nödvändigt för sen fick vi även flytande antibiotika som inte gav något som helst resultat. Så antagligen var det en virusinfektion och antibiotikan var onödig. 

Jag skulle satsa på att bara tvätta och inte ha droppar. som sagt, de är nästa stört omöjliga att få in i ögonen och är inte ens säkert att det hjälper. 
  • Leos och Vincents mamma

Mina barn har det nu och vi fick antibiotika droppar igår, redan idag är det nästan borta! Då hade vi hållt på i 5 dagar med bara vatten och det blev bara värre.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • pandyb

En ögoninflamation som man behöver antibiotika för gör oftast så att man är röd i ögat, det klias och ögon klistras igen HELA tiden, inte bara när man sovit...

Salvan eller antibiotikan hjälper nästintill direkt!

Nils 090419 *mammas prins*
  • pojkens
    pandyb skrev 2010-05-11 13:16:55 följande:
    En ögoninflamation som man behöver antibiotika för gör oftast så att man är röd i ögat, det klias och ögon klistras igen HELA tiden, inte bara när man sovit... Salvan eller antibiotikan hjälper nästintill direkt!
    Det var det som var så konstigt för oss. Vår son var röd i ögat, alltså fick vi både ögondroppar och flytande antibiotika. Men antibiotikan gav inget resultat. Det tog totalt 6 dagar efter kuren påbörjats till dess att inflamamtionen försvann. Därför menar jag att det kanske inte är nödvändigt att ta antibiotika, om inflammationen faktiskt kan frösvinna lika snabbt själv. 
Svar på tråden Ögoninflammation - brukar det kunna gå över genom att bara tvätta själv eller är det lika bra att kontakta läkare direkt?