• Söta Nasse

Pcos - vill inte äta p-piller, hur gör jag då?

Jag har pcos och har skaffat mina barn redan. Ska inte ha flera barn, men vill inte äta p-piller då jag tror att de mjukar upp mina leder.

Finns det något annat jag kan äta? Är det farligt att gå utan mens, kanske några få gånger per år så där?

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Svar på tråden Pcos - vill inte äta p-piller, hur gör jag då?
  • Jennie1987

Jag gick väldigt länge utan mens, innan jag fick veta att jag hade PCO.
    Min läkare sa då att man bör få en blödning ca 4 gånger per år.
    Så för att få en mens kan man ju äta tex Provera, det har jag gjort, då får man bara en mens, ingen ägglossning eller så.
    Det är en kur på 10 tabletter, som man tar i 10 dagar. Normalt så får man sen en vanlig mens efter några dagar.
    Och den behöver man inte ta varje månad, utan kan ju lägga upp det på ca 4 gånger om året, sen kanske du får någon spontan mens där emellan, men det gör ju liksom inte.

Det är det enda jag kan komma på just nu, som finns som ett alternativ.
    Prata med din gynekolog så kan han/hon säkert säga om Provera kan vara något för dig! Så slipper du P-piller ialla fall :)

• Söta Nasse

sterilisering påverkar ju inte själva mensblödningen.

Men ja, jag har tänkt att sterilisera mig, då jag inte vill ha fler barn och inte klarar av att vara gravid med min kropp. ska vi ha en till får det bli adoption.

men det är just själva mensen jag undrar över.

Tog sånna tabletter när jag gick på pergotime och inför ivf, så jag vet hur de fungerar. Kanske får fixa sånna att ta någon gång ibland då.

♥ Flyttat till Täby ♥
Svar på tråden Pcos - vill inte äta p-piller, hur gör jag då?