• First baby

HELP! Hur tvättar ni era nyfödda?

100 frågor...sorry....

1) När badar man bebis 1:a gången?

2) Hur ofta badar ni era bebbessar & med vad?  Vatten, barn tvål? Olja?
    Läste här men jag tycker nästa d är 2 much!! Eller har jag fel? Minst 3ggr/veckan hade jag ej tänkt bada min nyfödda...Och tvål, vilket tvål är bäst då?

Har blivit tipsad lite olja i badkaret ska räcka, eller bara vtn.
    HUR SKA JAG GÖRA?? Föder när som.

3) När man ej badar hur tvättar man bebben då? Morgon eller kvällstoalett menar jag...Så här? Ska jag verkligen svabba fejjan m våtservett. Eller ska ta ta en torr och blöta? Vilka torra är bäst? (skaver de ej?)

4)Underlivet. Jag tänkte hålla bebben under kranen och tvätta m vtn när den bajjat. Ska jag ta tvål då eller?? (Tänkte bara använda våtservetter när man är ute)

Om bebis "bara" har kissat, ska jag tvätta/svabba m tvättlapp jag blötat?
    Läste om det är en flicka ej sära på blygisarna, men ska jag tvätta då? Ska jag bara torka på läpparna? Jag vet att man ska torka fram-->bak Och om det är en pojke ej dra ner förhuden. (När gör man det förresten?)

OK 1000 frågor hoppas jag får nån besvarad!!!{#lang_emotions_baby}
    Mvh/F.B

♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
  • Svar på tråden HELP! Hur tvättar ni era nyfödda?
  • Queenie70

Bada inte förrän flera veckor efter att han föddes. Sedan blev det ca en gång i veckan med BARA barnolja. Finns ingen anledning att hålla på med tvål och skit. De blir bara torra i huden av det. Barnolja löser smuts mycket bra.

Däremellan torkade jag utsatta delar med tvättlappar. Man ska inte bada för mycket. Min är nu snart två år. Badar ca 2 ggr i veckan endast med babyolja och doftar som en nyponros

• Margaux

Vi väntade en vecka lite drygt med första badet...
    Bara tvätt med en blöt liten handduk de första dagarna.
    Vi tvättar bara med vatten och ibland masserar vi med olja efteråt. Barnet blir extremt halkigt om om du har olja i vattnet, så det kanske du ska vänta lite med, tills ni är mera vana!
    Vi köpte en badbalja på Ikea som vi använder, men mest för att vårt handfat är ett "modernt fyrkantigt" så de vassa kanterna kändes inte trygga att bada i. Badkaret är inte praktiskt då ni får böja er väldigt och dessutom fylla väldigt mkt vatten! Vår kille gillar att flyta lite så fyll ordentligt med vatten i karet och se till att det är varmt nog. Våran gallskriker om det bara är ljummet.... Känns det varmt & skönt på din armbåge är det nog lagom.

Vi badar varannan eller var tredje dag. Och han blir annars tvättad 1ggn om dagen med tvättlapp, sker det en olycka på skötbordet kan det bli flera ggr......

• Margaux

Vi blev avrådda på sjukhuset att hålla barnet rätt under kranen, barnmorskan menade att vattnet alltid ska via era händer så att ni har koll på temperaturen.... Hon höll våran som över armen och tvättade stjärten med den andra....

• Kazeer

Mitt första barn var en knapp vecka första gången han badade på neonatal. Andra barnet var åtminstone två veckor gammal (vi hade i alla fall kommit hem från neo med honom).

Vi badar en gång i veckan (max) i vatten med babyolja från Apoteket. Jag kommer inte ihåg, när vi började använda tvål till äldste sonen men han var nog närmare året. Badar nästan alltid på kvällen.

Jag brukar torka av bebisens ansikte, händer och fötter med en lätt fuktad tvättlapp på morgonen. Jag brukar även ta en titt hur det ser ut i andra veck, t ex armhålorna. Halsvecken kollar jag ett par gånger om dagen. Där kan det samlas en massa bröstmjölk/ersättning och då kan det bli rött och irriterat. Ljumskarna torkar/tvättar jag med tvättlapp på morgon och även varje gång bebsien har bajsat.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • First baby
    Margaux skrev 2010-05-11 11:37:38 följande:
    Vi blev avrådda på sjukhuset att hålla barnet rätt under kranen, barnmorskan menade att vattnet alltid ska via era händer så att ni har koll på temperaturen.... Hon höll våran som över armen och tvättade stjärten med den andra....
    så menade jag tänkte göra, hålla bebben m vä arm & tvätta m min hö hand. Undrar om d räcker m vtn eller ska jag ta barntvål?? (tänkte göras så när den gjort nr 2 alltså.)
  • MassiiMotoo

Alla gör olika och jag tror inte att det är fel något.

Jag badade mitt första barn redan på BB timmar efter att han föddes. De visade mig även där hur jag skulle hålla och de rådde även till att jag skiulle bara ha olja i vattnet. Vattnet skulle vara fingervarmt. Alltså om man stopapde ner armbågen så skulle de varken kännas för varmt eller för kallt.

Sen badade vi honom en gång i veckan. Annarsv ar det tvättlappar vi använde vid blöjbyten. tog lite vatten i sånna små ikeahanddukar och tvättade under hakan osv där de samlades ludd.

• Zmoothie

Jag svarar utefter hur vi har gjort/gör:

När navelstumpen är läkt, i vårt fall efter ca 2 veckor.

Badar hemma ca 1 gång/vecka och har babysim 1 gång/veckan. Hemma har vi bara några droppar olja i badvattnet, bå babysimmet använder jag babytvål pga kloret, smörjer honom med olja efteråt.

3) När man ej badar hur tvättar man bebben då? Morgon eller kvällstoalett menar jag...Så här? Ska jag verkligen svabba fejjan m våtservett. Eller ska ta ta en torr och blöta? Vilka torra är bäst? (skaver de ej?)
    Blöter en tvättservett (pappers, lillgårdens tror jag de heter - de är rätt mjuka även som torra) med vatten + några droppar olja, torkar av ansikte, hudveck, öron, händer och fötter (byter servett/viker servetten mellan varje ställe). Torkar torrt med en sån där frottélapp från Ikea. Rumpan tvättas av vid byte av bajsblöja, samt varje morgon (då har han ju legat i samma blöja hela natten om han inte har bajsat) med våt tvättlapp.

4)Underlivet. Jag tänkte hålla bebben under kranen och tvätta m vtn när den bajjat. Ska jag ta tvål då eller??
    Har har bajsat "lagom" i blöjan, dvs det är inte jättemycket eller har läckt så tar jag en våt tvättlapp. Har det läckt eller kräver mer rengöring så åker han under kranen, då använder jag bara vatten. Eventuellt tvättcreme om det är extra kladdigt eller så.

Vid kissblöja behöver du inte tvätta av, blöjan håller kisset borta från huden, men jag gör det ju ändå på morgonen - känns fräschare efter natten. Blygdläpparna på en flicka ska man vara försiktig med, flytningar och fosterfett som sitter där är där för att skydda så tvätta inte bort det om det inte t ex har fastnat bajs emellan eller så. (Men jag har ju en pojke, så det finns säkert någon flickmamma som kan svara bättre. )
    Förhuden på pojkar sitter fast på ollonet till en början, den lossar av sig själv men inte förrän framåt 3-5-årsåldern, så försök aldrig dra tillbaka den själv! Bara tvätta runt snoppen och pungen.

Hoppas du fick lite hjälp.

Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Hanna36

tvätta inte ansiktet med våtservetter! Köp istället torra tvättlappar som du blöter med vatten och tvättar med.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • First baby
    Zmoothie skrev 2010-05-11 11:46:50 följande:
    Jag svarar utefter hur vi har gjort/gör:1) När badar man bebis 1:a gången?När navelstumpen är läkt, i vårt fall efter ca 2 veckor.2) Hur ofta badar ni era bebbessar & med vad?  Vatten, barn tvål? Olja?Badar hemma ca 1 gång/vecka och har babysim 1 gång/veckan. Hemma har vi bara några droppar olja i badvattnet, bå babysimmet använder jag babytvål pga kloret, smörjer honom med olja efteråt.3) När man ej badar hur tvättar man bebben då? Morgon eller kvällstoalett menar jag...Så här? Ska jag verkligen svabba fejjan m våtservett. Eller ska ta ta en torr och blöta? Vilka torra är bäst? (skaver de ej?)Blöter en tvättservett (pappers, lillgårdens tror jag de heter - de är rätt mjuka även som torra) med vatten + några droppar olja, torkar av ansikte, hudveck, öron, händer och fötter (byter servett/viker servetten mellan varje ställe). Torkar torrt med en sån där frottélapp från Ikea. Rumpan tvättas av vid byte av bajsblöja, samt varje morgon (då har han ju legat i samma blöja hela natten om han inte har bajsat) med våt tvättlapp.4)Underlivet. Jag tänkte hålla bebben under kranen och tvätta m vtn när den bajjat. Ska jag ta tvål då eller??Har har bajsat "lagom" i blöjan, dvs det är inte jättemycket eller har läckt så tar jag en våt tvättlapp. Har det läckt eller kräver mer rengöring så åker han under kranen, då använder jag bara vatten. Eventuellt tvättcreme om det är extra kladdigt eller så.Vid kissblöja behöver du inte tvätta av, blöjan håller kisset borta från huden, men jag gör det ju ändå på morgonen - känns fräschare efter natten. Blygdläpparna på en flicka ska man vara försiktig med, flytningar och fosterfett som sitter där är där för att skydda så tvätta inte bort det om det inte t ex har fastnat bajs emellan eller så. (Men jag har ju en pojke, så det finns säkert någon flickmamma som kan svara bättre. )Förhuden på pojkar sitter fast på ollonet till en början, den lossar av sig själv men inte förrän framåt 3-5-årsåldern, så försök aldrig dra tillbaka den själv! Bara tvätta runt snoppen och pungen. Hoppas du fick lite hjälp.
    WOW" Thanx!! Bästa svar hitills. Du "vann" en stor kram {#lang_emotions_flower}
  • BabyJia

Sonen badades redan på BB, för då visa dem hur jag skulle göra. Sen dottern badade jag efter drygt en vecka el så tror jag, först badades hon 1 gång i veckan sen blev det 2 ggr i veckan vilket vi även gör nu och nu är hon 10 mån. Fram tills nu så har hon bara haft lite babyolja i vattnet, så ingen tvål el sånt. Fast nu har hon börjat få ha lite bubblor i vattnet också, vilket hon tycker är väldans kul.

Det där med att det ska vara fingervamt i vattnet funka inte med dottern, hon skrek första gången hon badade. Andra gången tog jag lite varmare vatten och då gick det galant och bada henne, så det kan vara olika beroende på vad barnet tycker om.
  • Zmoothie
    First baby skrev 2010-05-11 11:52:49 följande:
    WOW" Thanx!! Bästa svar hitills. Du "vann" en stor kram
    Kul att vara till hjälp.
    Jo, förresten, som andra sagt - många bebisar vill ha det lite varmare än fingervarmt i vattnet. Sonen skrek i högan sky första gångerna vi badade - sen fick jag tipset attha lite varmare vatten (så det känns lite varmt när man känner med armbågen/handen) och en 10-15 cm (i stället för de 5-7 vi hade...), det gick plötsligt strålande att bada sen.
    Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Gurkan

Första badet så var lill-killen bara ett dygn gammal och det var på BB, de ville inte skriva ut oss innan. Med andra ord hade han navelstumpen kvar och det var inga problem.
    37 gradigt vatten med några droppar babyolja i och så gör vi nu med en gång i veckan. Se till att alla veck och vrår tvättas och torkas med!
    Annars har vi kvällstoalett här. En gammal mjuk tygblöja som fuktas med lite vatten och så torkar vi av veck och vrår och öron och ansikte och underliv. Torka torrt med ett annat hörn på tygblöjan och så smörjer jag med lite bröstmjölk eller babyolja om det så skulle behövas.
    Vid kissblöjebyte så tvättas inte underlivet men så byter vi åtminstone en oftast två bajsblöjor på nätterna med. Vid bajsblöja torkar vi rent med en torr tvättlapp och lite babyolja.

Med andra ord använder vi inget annat än vatten, babyolja och bröstmjölk.

• First baby
    Gurkan skrev 2010-05-11 14:35:05 följande:
    Första badet så var lill-killen bara ett dygn gammal och det var på BB, de ville inte skriva ut oss innan. Med andra ord hade han navelstumpen kvar och det var inga problem.37 gradigt vatten med några droppar babyolja i och så gör vi nu med en gång i veckan. Se till att alla veck och vrår tvättas och torkas med! Annars har vi kvällstoalett här. En gammal mjuk tygblöja som fuktas med lite vatten och så torkar vi av veck och vrår och öron och ansikte och underliv. Torka torrt med ett annat hörn på tygblöjan och så smörjer jag med lite bröstmjölk eller babyolja om det så skulle behövas. Vid kissblöjebyte så tvättas inte underlivet men så byter vi åtminstone en oftast två bajsblöjor på nätterna med. Vid bajsblöja torkar vi rent med en torr tvättlapp och lite babyolja.Med andra ord använder vi inget annat än vatten, babyolja och bröstmjölk.
    wow! Great :) Tack alla för svaren. Kul aytt läsa dessutom {#lang_emotions_laughing}
    Mannen & jag = helt gröna. Vi vet hur man tar hand om katter men inte bebis, men vi lär oss väl {#lang_emotions_wink}
  • Miss Cee

Svar:
    En del gör det redan på BB, andra väntar flera veckor. Funkar utmärkt vilket som.
    Vi väntade till sonen var ca 6 veckor, innan dess funkade det utrmärkt att använda våta tvättlappar att tvätta med.

Läste här men jag tycker nästa d är 2 much!! Eller har jag fel? Minst 3ggr/veckan hade jag ej tänkt bada min nyfödda...Och tvål, vilket tvål är bäst då?

Har blivit tipsad lite olja i badkaret ska räcka, eller bara vtn.
    HUR SKA JAG GÖRA?? Föder när som.

Svar:
    Vi badar 1-2 ggr i veckan. Man ska int ebada för mkt för då torkar huden ut.
    Ha barnolja i vattnet så torkar blir huden fin. Den vanlig afrån ACO på apoteket kör vi med.

Svar
    Våtservetter använder jag enbart för att tvätta underlivet eftersom det kan vara mutsigare än resten.. skulle aldrig ta våtservetter på resten av kroppen. Ta en våt liten frottéhandduk, blöt den med varmt vatten och olja i handfatet och tvätta hela kroppen. VI gör det en gång om dagen.

4)Underlivet. Jag tänkte hålla bebben under kranen och tvätta m vtn när den bajjat. Ska jag ta tvål då eller?? (Tänkte bara använda våtservetter när man är ute)

Om bebis "bara" har kissat, ska jag tvätta/svabba m tvättlapp jag blötat?
    Läste om det är en flicka ej sära på blygisarna, men ska jag tvätta då? Ska jag bara torka på läpparna? Jag vet att man ska torka fram-->bak Och om det är en pojke ej dra ner förhuden. (När gör man det förresten?)

Svar
    Ingen tvål, ta isf olja eller speciell tvål från tex apoteket. Lactasyd eller liknande.
    Att inte tvätta ordentligt i alla veck på en flicka låter mkt konstigt. Om de bajsar så kan det ju sitta kvar i vecken och det bli rju inte så mysigt... Det rådet ställer jag mig tveksam till.
    Förhuden p åen pojk rör man inte förrän typ i 4-5 års åldern, när de då kan tvätta sig själva.

Vi tvättar definitivt även vid en kissblöja, eftersom min erfarenhet är att urin fräter om man inte tvättar bort den. ANdra gör det aldrig.
  • Katarina76

1. Efter en vecka med olja i badvattnet. Hade torkat vecken varje dag med fuktig tvättlapp. Vid bajsblöja använt babyolja.

2. En gång per vecka, vid behov oftare. Babyolja i vattnet. Torkar med mjuk blöt, handduk alla veck under badningen. Smörjer blöjveck och rumpa med olja efteråt. Be de på BB visa dig hur man lättast håller bebisen under badningen.

3. Torkar vecken med fuktig tvättlapp. Inte med våtservett!

4. Olja på tvättlapp räcker i de flesta fall. Torka vecken på tjejer om det komit bajs där, annars inte.

• Myzan

Vi har gjort det absolut lättaste och duschat med våra barn. Med Vickan började vi när hon var två veckor gamal. Nu är hon 20 månader och är inte det minsta rädd för att få vatten över huvudet eftersom hon är van att duscha med oss. I början höll vi henne i famnen men nu sitter hon på golvet och leker med lite leksaker. Vi tvättar henne med en liten tvättlapp med babyolja eller möjligen en mild tvål om hon e riktigt smutsig. Är man rädd för att tappa barnet om det blir lite halt så kan man ha en tvättlapp eller handduk mellan sig och barnet då glider det inte.

Detta är det bästa ja ghar gjort för nu är hon inte rädd för att tvätta håret eller få vatten över huvudet. Tänker göra samma sak med lillbebban efter ett naveln torkat. Nu tvättar vi bara med tvättlapp men hon e ju bara  vecka gammal.

• First baby
    Miss Cee& Katarina: Tack söta för svaren. Tack för så noggranna svar.

Myzan: tack för du tog tid att svara trots lillbebban GRATTIS ÄNNU EN GÅNG!{#lang_emotions_flower} Bedårande vacker är hon lilla Bellan {#lang_emotions_baby}
  • mamma20092011

Tänkte bara tipsa om en olja som jag tycker är bättre än de sk babyoljorna. Ren mandelolja finns att köpa på apoteket. Av nån anledning står den inte ute på hyllorna (inte på nåt apotek jag varit) så man får be personalen hämta flaskan. Jag tycker mandeloljan tränger så bra in i huden och så luktar den inte något. Den är bra att tvätta med, ha i badvattnet, babymassage mm

Min son är 9 månader och hittills har jag aldrig använt tvål. Jag använder vatten och ibland mandelolja och vatten. När han var nyfödd blev det mycket olja. Skönt och lätt att använda vid blöjbyten. Jag hade torra tvättlappar (av papper) och tog en liten skål ljummet/varmt vatten med lite mandelolja i och doppade tvättlapparna där i.

Det går bra att bada även om inte navelstumpen trillat av eller läkt men var noga med att torka torrt efter varje bad och rengöring med en torr bomullspinne.

Jag badar sonen ca 1 ggr per vecka och har gjort det sedan han föddes. Ibland går det längre mellan gångerna och ibland blir det oftare, för han älskar att bada

Varje kväll innan han ska sova tvättar jag alla hudveck (hals, armhålor, mellan tårna och fingrarna, armveck, ljumskar, bakom öronen) med torr tvättlapp som jag blötat med ljummet vatten med mandelolja. Det luktar snabbt surt i hudvecken om man inte tvättar rent varje dag. Ett tips ifall du tycker det är svårt att torka torrt (för det måste bli torrt när du tvättat) är att hålla kvar hudvecket öppet och blåsa torrt efter du tvättat och torkat av.

Nu när han är så stor får man ju tvätta både här och där efter behov dessutom. Tvättade alltid rumpan med mandelolja och vatten när han bajsat men tvättade inte om det var en kissblöja bara.

Ett tips är att ha idominsalva hemma, om bebisen blir röd i stjärten, eller förebyggande. Jag smorde inte in min son så ofta i början vad jag kan minnas men jag smörjer alltid in honom lite förebyggande ifall han bajsat väldigt många gånger på samma dag. Man vet ju själv hur det känns när man varit magsjuk och gått på toa mycket... Man blir lite sliten så därför sätter jag en liten klick i rumpan om han bajsat många gånger samma dag. Sonen har aldrig varit röd i stjärten.

En annan salva som är superbra är Weleda Wind & Weather. Den är superbra mot torra kinder när man vistas mycket ute. Sätter en klick på varje kind på sonen innan han ska sova samt i vintras innan vi skulle ut. Salvan luktar gott och varar länge. Finns på hälsokostaffären eller babyland.

Som någon skrev tidigare ska du inte sära på blygdläppar eller dra tillbaka förhuden men man måste försäkra sig om att man får bort allt bajs ändå så det inte gömt sig en liten bajssmula i nåt veck och ligger där och "fräter"

Ett annat tips i början när bebisens naglar bara är små mjuka flagor, bita av dem med tänderna medan du ammar så märker inte bebisen nåt
    Det fungerar dock bara första tiden innan naglarna blir hårda. Sedan får man knipsa av dem med nageltång...

Oj vad långt detta blev....

• First baby
    090806: tack för fin inlägg, gillar långa detaljerade inlägg {#lang_emotions_wink}
    Skrev upp weledas kräm på inköpslistan {#lang_emotions_wink}
    Mandelolja har jag gott om, smörj magen m den {#lang_emotions_smile}
    Bra då vet jag det. Tack för svaret!
Svar på tråden HELP! Hur tvättar ni era nyfödda?