• Lizamaria

    Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

    Ja - som rubriken säger: välkomna att ställa frågor om dop i Svenska kyrkan. Jag är själv församlingspräst då jag inte är föräldraledig. Denna tråd önskar jag inte blir en diskussion om dopets vara eller icke vara; utan jag erbjuder min hjälp för frågor om dop helt enkelt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-22 19:15
    Jag har efter moget övervägande valt att avsluta mitt konto här på familjeliv. Efter barnledigheten börjar nu arbetslivet igen och min tid kommer att gå till familjen och arbetet som församlingspräst. Hoppas ni fått svar på några av de frågor ni haft om dopet. Med önskan om Guds välsignelse.

  • Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
  • Licens To Kiss

    Hej, får jag inboxa dig?


    Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • Fru U

    Skulle du döpa ett barn vars föräldrar inte är medlemmar i sv kyrkan och tycker det räcker med att faddrarna är "lite kristna"?

    Fanns en tråd om detta härförleden, därav frågan


    Svaren bor i hjärtat
  • Lizamaria
    Licens To Kiss skrev 2010-05-11 12:26:42 följande:
    Hej, får jag inboxa dig?
    Jag är ny här, vet inte riktigt vad det betyder att bli inboxad? Förklara gärna {#lang_emotions_smile}
  • Jezamine
    Lizamaria skrev 2010-05-11 12:33:32 följande:
    Jag är ny här, vet inte riktigt vad det betyder att bli inboxad? Förklara gärna
    Skicka privata meddelanden till din inbox.Det står "skicka meddelande" på en knapp på din press sida.
    Avstängd tills vidare
  • Lizamaria
    Fru U skrev 2010-05-11 12:28:02 följande:
    Skulle du döpa ett barn vars föräldrar inte är medlemmar i sv kyrkan och tycker det räcker med att faddrarna är "lite kristna"? Fanns en tråd om detta härförleden, därav frågan
    Absolut skulle jag döpa barnet. Det är Svenska kyrkans grundinställning: dopet handlar om barnet, inte föräldrarnas mått av tro. Visst finns det ett inneboende "krav" att det är föräldrarnas uppgift att fostra barnet i hans/hennes tro - och det är såklart lättare att göra det om man har en tro. Men som sagt det är inget krav, dopet är en gåva från Gud till barnet - som är alldeles gratis.
  • Licens To Kiss
    Lizamaria skrev 2010-05-11 12:33:32 följande:
    Jag är ny här, vet inte riktigt vad det betyder att bli inboxad? Förklara gärna
    Inboxa betyder att jag skriver meddelande till dig på din sida. Inte öppet som i tråden.
    Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • Lizamaria
    Licens To Kiss skrev 2010-05-11 12:36:45 följande:
    Inboxa betyder att jag skriver meddelande till dig på din sida. Inte öppet som i tråden.
    Det går bra {#lang_emotions_smile}
  • Rookie10

    Hej, vad snällt att du erbjuder din hjälp!

    Jag är fortfarande gravid så det är ett tag kvar innan dop blir aktuellt men jag undrar om man själv får välja i vilken kyrka man vill ha dopet, ex så är jag och min man intresserade av att ha dopet i min barndoms församling.

    En till fråga - ungefär hur gammalt bör barnet vara under dopet?

    Tack på förhand.

  • Jezamine
    Rookie10 skrev 2010-05-11 14:13:34 följande:
    Hej, vad snällt att du erbjuder din hjälp! Jag är fortfarande gravid så det är ett tag kvar innan dop blir aktuellt men jag undrar om man själv får välja i vilken kyrka man vill ha dopet, ex så är jag och min man intresserade av att ha dopet i min barndoms församling. En till fråga - ungefär hur gammalt bör barnet vara under dopet? Tack på förhand.
    Finns  inga åldersgränser för när man kan döpa ett barn?
    Avstängd tills vidare
  • Rookie10
    Jezamine skrev 2010-05-11 14:19:30 följande:
    Finns  inga åldersgränser för när man kan döpa ett barn?
    Nä, jag vet ju att man kan döpa sig även som vuxen men jag tänker att om man ska döpa en bebis kanske det finns ngn period som är bättre än ngn annan.
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan