• Näbbgädda

Skinnflådd rumpa på 5 åring

Min 5 åriga son klagade för några dagar sedan på kli i rumpan. Jag vet att i bland säger han inte till när han bajsat utan torkar sig själv. Det händer inte så ofta men jag vet att det händer. Vi tvättade ordentligt när vi kom hem. Tror detta var ca 4 dagar sedan. Dagen efter börjar det klia ordentligt och han klagar mycket på detta. Jag tittar då efter och ser att han är ruskigt röd mellan skinkorna. Vi smörjer med ett tjockt lager Inotyol. Dagen efter, alltså igår, är det ännu värre. Han har svårt att gå för att det kliar så mycket, och gnäller mycket. Vi fortsätter smörja. Natten till idag ligger han vaken flera timmar och gråter och gnäller, rumpan är precis skinnflådd. Vi duchar med kallt vatten, vädrar, blåser, smörjer. Desperata båda två. Till slut somnar han. Idag gråter och gnäller han fortfarande.

Det jag undrar är, varför hjälper inte Inotyolen? Varje gång lillebror haft röd eller skinnflådd rumpa har Inotyolen tagit bort det på bara en eller två smörjningar, men här syns ingen förbättrning. Han har inte haft blöja på flera år och går oftast i bara bomullskalsonger hemma, så det luftas ju mycket. Jag vet inte, nån annan som vet?

• Svar på tråden Skinnflådd rumpa på 5 åring
  • Mölndalstjej 83

Hm kan det inte vara springmask då? Att han blir röd för att han kliar så mycket? Du får undersöka hans bajs nästa gång. Annars får du kontakta BVC för det låter ju mycket jobbigt det där.

• Näbbgädda
    Mölndalstjej 83 skrev 2010-05-11 12:41:12 följande:
    Hm kan det inte vara springmask då? Att han blir röd för att han kliar så mycket? Du får undersöka hans bajs nästa gång. Annars får du kontakta BVC för det låter ju mycket jobbigt det där.
    Hmm.. det känns inte riktigt som mask i magen. Han är liksom skinnflådd på hela partierna mellan skinkorna, inte bara längst in. Jag har som sagt tittat noga vad som kan vara felet men inte sett någon mask, det borde jag kanske ha gjort i så fall? Jag vet faktiskt inte... Otroligt jobbigt är det för honom.
  • Laplandia

Det finns ju även något som kallas stjärtfluss. Min dotter hade det och fick antibiotika av läkare för detta. Orsakas av streptokocker. Det yttrade sig ungefär på samma sätt som du beskriver. Gjorde ruggigt ont och sved. Prova googla på det!

• Näbbgädda

Men mask borde väl klia i och runt själva ändtarmsöppningen? Detta sitter ju som sagt på hela partiet från och med där rumpan delar sig och hela vägen in?

• Näbbgädda
    Laplandia skrev 2010-05-11 12:44:24 följande:
    Det finns ju även något som kallas stjärtfluss. Min dotter hade det och fick antibiotika av läkare för detta. Orsakas av streptokocker. Det yttrade sig ungefär på samma sätt som du beskriver. Gjorde ruggigt ont och sved. Prova googla på det!
    Inte omöjligt med tanke på att vi har varit mkt sjuka här sista tiden med infektioner, streptokocker och halsfluss.
  • Näbbgädda

Googlat lite och sett att många rekomenderar matolja/olivolja... Fungerar rapsolja på samma sätt?

• Näbbgädda

Jag ringde 1177 som sa att kanske uttorkande Zinkpasta istället för Inotyolen skulle vara bättre, men hon rådde mig att ringa BVC så de kanske kunde ta en titt på det först. Har ringt nu och inväntar deras samtal. Det första hon på 1177 sa var "han har inte mask tror du?" så det misstänkte hon också först.. men hon tyckte liksom jag att då borde det sitta mer runt ändtarmen och inte hela partierna mellan skinkorna... Jag vet inte om jag vågar använda zinkpasta på detta... Det borde svida något så in i norden på hans skinnflådda rumpa... Nej, jag väntar och ser vad BVC säger.

• Vår sommar sol

Hur har det gått? Vad sa de på BVC?

Jag tycker det låter som stjärtfluss. Men tyvärr är det många inom sjukvården som inte känner till den sjukdomen, vilket är helt otroligt! Så många får fel diagnos (som svamp och springmask) och de stackars barnen får dras med sina besvär länge innan någon fattar vad det hela handlar om.

Själv fick jag informera våran husläkare om stjärtfluss när vår son fick det. Läkaren hade hört talas om det, men trodde att det var så pass ovanligt att det inte kunde vara just det han hade.
    Det är inte ovanligt.

• Näbbgädda
    Vår sommar sol skrev 2010-05-18 13:40:35 följande:
    Hur har det gått? Vad sa de på BVC? Jag tycker det låter som stjärtfluss. Men tyvärr är det många inom sjukvården som inte känner till den sjukdomen, vilket är helt otroligt! Så många får fel diagnos (som svamp och springmask) och de stackars barnen får dras med sina besvär länge innan någon fattar vad det hela handlar om. Själv fick jag informera våran husläkare om stjärtfluss när vår son fick det. Läkaren hade hört talas om det, men trodde att det var så pass ovanligt att det inte kunde vara just det han hade. Det är inte ovanligt.
    Hej!

BVC ringde upp mig på eftermiddagen och jag informerade om symptomen han har. Han sa direkt att det finns ngt som heter stjärtfluss som han kan ha och förklarade vad detta är. Han rådde mig att smörja med något bakteriedödande, och som tur var hade vi bakteriedödande kortison liggandes på recept. Vi har smörjt varje dag och det kliar inte längre LIKA mycket men det kliar. Kikade idag och det är fortfarande skinnflått, man ser var huden slutar. Så i morgon ska jag ringa VC och få det testat.
  • Vår sommar sol

Jag tror att din son behöver äta penicillin i tio dagar för att bli av med besvären.
    En sådan där bakteriedödande salva tror jag kan funka på svinkoppor (som också orsakas av streptokocker) men jag tycker det låter för "milt" för att ta död på stjärtfluss.

• Näbbgädda
    Vår sommar sol skrev 2010-05-18 20:19:49 följande:
    Jag tror att din son behöver äta penicillin i tio dagar för att bli av med besvären. En sådan där bakteriedödande salva tror jag kan funka på svinkoppor (som också orsakas av streptokocker) men jag tycker det låter för "milt" för att ta död på stjärtfluss.
    Ja det verkar så. Jag är dock lite orolig för hur han kommer ta det i morgon. Han är väldigt privat av sig och det är bara jag som får titta hur det ser ut i rumpan på honom. Vi måste stänga dörren så hans lillebror inte ser. Så pass privat är han. Så hur en främmande farbror/tant ska få kika vet jag inte. Men det löser sig nog. Kanske dom i värsta fall kan låta mig få ta stickan, det kan ju inte vara så svårt att joxa lite med en tops om de förklarar rätt ställe.
  • Vår sommar sol

Det låter ju som en bra idé att det är du som gör det. Det går jättefort.

Se upp så att inte lillebror smittas också. Vår dotter blev också smittad på något sätt. Vi har försökt komma på vad det kan vara för smittokälla. Antingen kan det vara från oss när vi har bytt blöja (båda min man och jag bär säkert också på de här usla streptokockerna, vi har båda haft ont i halsen och hostar hela tiden) även fast det känns som jag håller på att tvätta sönder mina händer. Men vi har också börjat fundera över om det inte kan vara från badleksakerna och badkarshalkskyddet. Bakterierna stormtrivs i fuktiga miljöer. Man ska tex tänka på att inte ha sina tandborstar i samma glas och så ska man byta tandborste så att man inte återsmittas.

• Pre mamma

Hej jag kan rekomendera en dunderkräm för skinnflådda rumpor

vaselin
    zinkpasta (inte kräm utan pasta)
    stomahesiv (pulver finns receptfritt på apoteket)

ta en tredjedel av varje och blanda ihop. Min son fick det när han var totalt skinnflodd i rumpan. Det gick över på 2 dagar.. Det var en stomisköterska på Östra som hade receptet.
    Fast det är ju bra att hitta grundorsaken till problemet också

• Näbbgädda
    Pre mamma skrev 2010-05-19 14:56:21 följande:
    Hej jag kan rekomendera en dunderkräm för skinnflådda rumpor vaselin zinkpasta (inte kräm utan pasta) stomahesiv (pulver finns receptfritt på apoteket) ta en tredjedel av varje och blanda ihop. Min son fick det när han var totalt skinnflodd i rumpan. Det gick över på 2 dagar.. Det var en stomisköterska på Östra som hade receptet. Fast det är ju bra att hitta grundorsaken till problemet också
    Tack för tipset! Jag kollade apotekets hemsida o där stod det att stomahesive endast fanns receptbelagt tyvärr..
    Vi fick dock en tid till doktorn i morgon så jag hoppas de ska hitta någon hjälp för honom. Han har trots allt gått sån här i typ 2 veckor. Stackarn.

En annan sak jag funderat på är att han fiser något så otroligt sedan detta började. Hela tiden, jämt, det är ett enda stort smatterkalas här hemma. Riktigt ljudligt också. Men det luktar ingenting. Annars brukar han ha rätt goa fisar herrn. Men dessa luktar ingenting, o han fiser hela tiden. Funderar på om det kan ha ngt samband...
  • Näbbgädda

Nu har vi fått träffa en doktor som även han uteslöt mask. Han tog en odling, men det fick vi inte svaren på, det brukar nog ta ett tag o de hör av sig om de ser ngt avvikande kanske. Däremot fick han antibiotika. Eftersom han även har varblåsor på sina händer utöver hans eksem, som även detta berodde på streptokocker sa han, så fick han inte vanlig kåvepenin utan något starkare som de brukar ge vid riktigt komplicerade halsfluss. Vi ska hämta ut det nu i eftermiddag sedan hoppas jag att detta går över.
    Han skulle även skicka en remiss till hud eftersom detta nu är tredje gången på mkt kort tid han har besvär åsamkat av bakterier. Först svinkoppor med antibiotika, sedan varblåsor på kroppen med antibiotika, och nu igen varblåsor på händerna och streptokocker i rumpan. Vet inte vad hud gör men vi går dit o se vad de säger när det blir dags.

Nu hoppas jag bara att han blir hjälpt av antibiotikan så han kan få sova ordentligt igen.

Svar på tråden Skinnflådd rumpa på 5 åring