• Tingeling83

Om ett barn bränner sig på tex plattan , hett vatten ....

Om ett barn bränner sig på tex plattan , hett vatten ....

Ska man kyla de i KALLT eller LJUMMET vatten??
    Eller på med blöt handduk?

Har fått höra olika sidor men vad är det rätta?

jag spola mig själv med kallt vatten länge om jag bränt mig tex på ugnen eller så.

Kärlek
  • Svar på tråden Om ett barn bränner sig på tex plattan , hett vatten ....
  • ebben

behöver ej vara kallt. fast ljummet,men gärna länge!

• Tingeling83
    ebben skrev 2010-05-11 12:41:26 följande:
    behöver ej vara kallt. fast ljummet,men gärna länge!
    Ok tack !
    Kärlek
  • Kazeer

1177.se står det att man ska kyla skadan med svalt vatten, men inte längre än 15 minuter.

1177.se/artikel.asp

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tingeling83
    Kazeer skrev 2010-05-11 12:42:49 följande:
    1177.se står det att man ska kyla skadan med svalt vatten, men inte längre än 15 minuter. 1177.se/artikel.asp?CategoryID=38621
    Tack , fått höra av vissa man inte ska ta kallt vatten utan ljumet därav min undran!
    Kärlek
  • Cakemaker

Vad jag vet så är det ingen fara att ha kallt vatten men det gör typ ondare att ha iskallt vatten på det brännskadade området så därför säger många att man ska ha ljummet vatten.

• VinterNoll2

Du kan ha det skadade området längre under vattenkranen om du inte har iskallt vatten. Har man iskallt vatten på så klarar man nog inte av att skölja så länge som 15 minuter.

Lillprinsen är äntligen här
  • Ruggugglan

Man ska använda sig av ljummet vatten för att "kokningsprocessen" ska avstanna. Iskallt vatten sägs kunna förfrysa ist.

• Tingeling83
    Heleri skrev 2010-05-11 13:01:39 följande:
    När jag var på brandutbildning med jobbet sa brandmannen där att det är ljummet vatten som gäller.
    OK!
    Kärlek
  • BabyJay

Ljummet ska det vara! Men kallt vatten är ju bättre än inget alls så att säga...

• bustjejen

Det ska varken vara ljummet eller kallt. Det ska vara svalt och man ska skölja länge.

• amadeus78
    bustjejen skrev 2010-05-11 13:04:31 följande:
    Det ska varken vara ljummet eller kallt. Det ska vara svalt och man ska skölja länge.
    ok ljuger dem på brandutbildningen?
  • snusmumriken2

När min son lade handen på plattan så sa de på akuten att man skulle lägga handen i rumstempererat vatten, dvs inte iskallt eller för varmt, o låta handen ligga där i minst 20 minuter.
    Det var även vad de sa på min mans brandutbildning (han är brandman).
    Men, finns det inte tillgång till rumstempererat vatten så får man ju ta de som finns.

• amadeus78
    snusmumriken2 skrev 2010-05-11 14:25:04 följande:
    När min son lade handen på plattan så sa de på akuten att man skulle lägga handen i rumstempererat vatten, dvs inte iskallt eller för varmt, o låta handen ligga där i minst 20 minuter. Det var även vad de sa på min mans brandutbildning (han är brandman). Men, finns det inte tillgång till rumstempererat vatten så får man ju ta de som finns.
    Ok!

men om barnet får vatten över sig?
  • ebben

då duschar man barnet-inte i kallt vatten,utan vatten som de tål att duschas i.

• bustjejen
    amadeus78 skrev 2010-05-11 14:20:40 följande:
    ok ljuger dem på brandutbildningen?
    Nej de ljuger nog inte. Men nästan all skriftlig information du kan hitta så står det faktist svalt vatten, och att man ska skölja 10 minuter.
    Om vattnet är ljummet kanske det inte har så stor betydelse, men svalt står det på de flesta ställen
  • Tjohalia
    Lyckorus83 skrev 2010-05-11 12:46:29 följande:
    Tack , fått höra av vissa man inte ska ta kallt vatten utan ljumet därav min undran!
    om jag inte har fel så rekomenderades det kallt vatten förut, men nu rekomenderar man svalt eller ljummet vatten, huvudsaken är att man kyler ner det länge, sköljer man med iskallt vatten så står man inte ut längre än några minuter och en brännskada bör väl kylas 15-20 minuter har jag hört.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
Svar på tråden Om ett barn bränner sig på tex plattan , hett vatten ....