• Hallonmumsan

jag trodde grumme tvättmedel var bra

jag tvättar min vittvätt i grumme tvättmedel. nu har jag märkt att när jag torktummlat det så sitter det som tvättmedelskorn i filtret när jag tar bort dammet. fört trodde jag det var någon annans tvätt som gjort det men nu har jag märkt det tre gånger. vad sjutton är det så för?
    det blir inte så av Via. kan det ha med tvätttemperaturen?
    det är en gammal tvättmaskin och jag tycker det blir dålig värme på vattnet.
    min minsting har eksem så jag tror inte detta är bra för honom.

• Svar på tråden jag trodde grumme tvättmedel var bra
  • Lena

Du tar inte för mycket tvättmedel? det är ett vanligt misstag man gör och då blir det svårt att skölja bort det.

Vi använder neutral eller änglamark och har inte haft det problemet.

• Hallonmumsan

jag tar ca 1/2 dl, alltså lite mindre än vad som står på paketet. som jag fördelar i båda facken.
    men när jag kör en 40 eller 60 tvätt så känns tvätten iskall när den kommer ut. och jag har svårt att få bort fläkar och lukt ifrån kläderna.

sen en sak till som stör mig med tvättningen är att alla mina nyare lite färg granna kläder blir helt grådassiga trotts att jag använder via color. mina solgula linnen är jättefula i färgen. och alla vita kläder blir grå beiga trotts att jag använder vitvättmedel. känns som att det kvittar om man har speciellt för vit eller färgad tvätt. kanske detta också har med tvättmaskinen att göra?

• Lena

Kör du förtvätt eftersom du fördelar i båda facken? Eller hllar du det där sköljmedlet ska vara?

Det är vanligast numera att vita kläder är färgade vita och itne blekta, då ska de tvättas med kulörtvättmedel.

Jag har inte upptäckt det problemet i någont vätmaskin med de tvättmedlen jag brukar använda.

• mams2004

Jag använder Grumme, fast flytande (tvättsåpa) Fungerar hur bra som hellst. Våra kläder blir rena och ser efter flera tvättar fortfarande nya ut.

• Hallonmumsan
    mams2004 skrev 2010-05-11 15:19:51 följande:
    Jag använder Grumme, fast flytande (tvättsåpa) Fungerar hur bra som hellst. Våra kläder blir rena och ser efter flera tvättar fortfarande nya ut.
    hur funkar det att använda flytande. man kan väl inte hälla det i facket?
  • Lena
    Hallonmumsan skrev 2010-05-11 16:12:53 följande:
    hur funkar det att använda flytande. man kan väl inte hälla det i facket?
    Jodå det funkar utmärkt att hälla i facket.
  • Hallonmumsan
    Lena skrev 2010-05-11 16:14:20 följande:
    Jodå det funkar utmärkt att hälla i facket.
    men riner det inte ner i maskinen. i våran är det liksom ingen kant på ena sidan i faket. men jag såg att dom hade bytt ut den gamla idag emot två nya. fast blev lite besviken att det var två av mindre modell. har man barn vill man ha stora maskiner. fast det är klart resten i huset har inga barn så dom tänkte nog inte så
  • Lena
    Hallonmumsan skrev 2010-05-11 16:17:29 följande:
    men riner det inte ner i maskinen. i våran är det liksom ingen kant på ena sidan i faket. men jag såg att dom hade bytt ut den gamla idag emot två nya. fast blev lite besviken att det var två av mindre modell. har man barn vill man ha stora maskiner. fast det är klart resten i huset har inga barn så dom tänkte nog inte så
    Ja det rinner ner i maskinen men det är dit det ska. Det är trögflytande så det rinner väldigt lite innan det spolas ner av vattnet så fort man sätter på maskinen.
  • Hallonmumsan
    Lena skrev 2010-05-11 16:22:04 följande:
    Ja det rinner ner i maskinen men det är dit det ska. Det är trögflytande så det rinner väldigt lite innan det spolas ner av vattnet så fort man sätter på maskinen.
    kanske ska testa det då. men vill gärna få tillbaka lystern i färgerna och att den vita tvätten ska bli vit igen. kommer ihåg att det var en reklam på tvättmedel för nått år sen som visade att lystern i färgerna kom tillbaka men minns inte vilket märke.
    det är så tråkigt när man köper nya kläder och dom tappar färgen med en gång eller blir gråmissfärgade
  • Februarii
    Hallonmumsan skrev 2010-05-11 16:27:40 följande:
    kanske ska testa det då. men vill gärna få tillbaka lystern i färgerna och att den vita tvätten ska bli vit igen. kommer ihåg att det var en reklam på tvättmedel för nått år sen som visade att lystern i färgerna kom tillbaka men minns inte vilket märke. det är så tråkigt när man köper nya kläder och dom tappar färgen med en gång eller blir gråmissfärgade
    Ättika! Fräschar upp både färgen och lukten. Häller 1-1,5 dl över tvätten innan du kör igång.
Svar på tråden jag trodde grumme tvättmedel var bra