• Hallonmumsan

hur gör du äggstaningen till matpaj?

i receptet står det 1 dl mjölk och två ägg men låtter inte det väldigt lite?
    hur gör du?

• Svar på tråden hur gör du äggstaningen till matpaj?
  • Tottelina

Höftar. Använder i princip aldrig exakta recept och mått utan går efter vad jag tycker blir bäst.

Ang. äggstanning kan man väl säga till en normal stor typ 3-4 ägg och 4-5 dl mjölk + grädde.

• Hallonmumsan
    Tottelina skrev 2010-05-11 13:36:44 följande:
    Höftar. Använder i princip aldrig exakta recept och mått utan går efter vad jag tycker blir bäst. Ang. äggstanning kan man väl säga till en normal stor typ 3-4 ägg och 4-5 dl mjölk + grädde.
    nu kommer jag inte använda grädden men kan man säga ca 1ägg och 1 dl mjölk och så ökar man till den mängd man behöver eller ska det vara med vätska?
  • Tottelina
    Hallonmumsan skrev 2010-05-11 13:38:34 följande:
    nu kommer jag inte använda grädden men kan man säga ca 1ägg och 1 dl mjölk och så ökar man till den mängd man behöver eller ska det vara med vätska?
    Beror ju lite på vad du eller om du ens fyller pajen med nåt annat än bara äggstanning och typ ost eller om inte.

Det blir rätt blaskigt med bara mjölk då får man ju vara lite mer återhållsam. Men ja, det blir kanske en tumregel. 1 ägg + 1 dl vätska.
  • Hallonmumsan

jag ska ha coktailtomater och fetaost, purjolök och rökt kalkon. den blev jättebra sist men kan inte minnas hur jag gjorde. har för mig att jag kanske hadde 3 ägg och 2 dl mjölk

• La Lola

Jag gör aldrig äggstanning alls.
    Tycker inte det är så gott.

Jag blandar cremé fraxihe med riven ost istället.
    Mycket godare!

Men det passar nog bäst ihop med köttfärsfyllningar skulle jag tro.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-05-11 13:43:42 följande:
    Jag gör aldrig äggstanning alls. Tycker inte det är så gott. Jag blandar cremé fraxihe med riven ost istället. Mycket godare! Men det passar nog bäst ihop med köttfärsfyllningar skulle jag tro.
    fraiche tom. :D
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ThePointOfItAll

Till en normalstor paj använder jag nån msk majonnäs, riven ost, creme fraiche eller grädde och typ 3 ägg, höftar.
    Den blir fet(äter lchf) men förbannat krämig och god.

• Tottelina
    ThePointOfItAll skrev 2010-05-11 13:52:33 följande:
    Till en normalstor paj använder jag nån msk majonnäs, riven ost, creme fraiche eller grädde och typ 3 ägg, höftar. Den blir fet(äter lchf) men förbannat krämig och god.
    Lät intressant! Funderar lite på det där med lchf.. vad har du för pajbotten?
Svar på tråden hur gör du äggstaningen till matpaj?