• Anonym

Har du gått ner mycket i vikt genom att gymma?

Har efter flera år utan den minsta träning, nu börjat att gymma. Jag är 26 år gammal & har lite övervikt jag vill bli av med, har ingen platt mage, men ingen jättestor heller.. Kan man få en platt mage om man aldrig haft det förut? Är som sagt inte jättestor men har alltid haft lite hull på magen...

Intressant att veta om det är någon vars kropp förändrats mkt genom träning på gym :)

• Svar på tråden Har du gått ner mycket i vikt genom att gymma?
  • Anonym (aerobicsinstrukt)

Inte gått ner men blivit fastare och sett smalare ut och byxorna suttit lösare på grund av det. När man gymmar bygger man muskler vilket i sin tur ökar förbränningen men en kombination av gym och konditionsträning är alltid bäst.

För egen del är det enda jag går ner i vikt av är en kombination av rätt kost, konditionträning och gym.

• Anonym

Jag gick upp när jag började träna på gym.

Innan gick jag långpromenader i rask takt 5 dagar i veckan ca 75 minuter/dag. Sedan började jag träna på gym och tränade då 4 dagar i veckan ca 60 min /dag. Det medförde för mig att jag visserligen byggde muskler men träningsmängden var inte tillräcklig för att jag skulle ligga kvar på min ursprungsvikt. Nu har jag gått tillbaka till långpromenader och nu raser kilona av mig. I kombination kör jag styrkeövningar 3 dagar vecka.
    Om du ska träna på gymmet för att gå ner i vikt, se till att ha mycket lågintensiv träning för fettförbränning i programmet. Pata med tränarna på gymmet och berätta om dina mål, annars är risken att du står stilla eller gå upp i vikt (för att du blir hungrigare/äter mer).
    Låt dig inte luras av att det är på grund av muskelbyggande som man går upp. En normalstor kvinna kan bygga ca 2 kilo muskler/år.
  • Anonym (kille29)
    Anonym skrev 2010-05-11 14:39:07 följande:
    Har efter flera år utan den minsta träning, nu börjat att gymma. Jag är 26 år gammal & har lite övervikt jag vill bli av med, har ingen platt mage, men ingen jättestor heller.. Kan man få en platt mage om man aldrig haft det förut? Är som sagt inte jättestor men har alltid haft lite hull på magen...Intressant att veta om det är någon vars kropp förändrats mkt genom träning på gym :)
    Alla som tränar 2 - 3 gånger i veckan får positiva förändringar på kroppen

Kul att du börjat träna. Tänk också på att äta efteråt. Så att kroppen inte bryter ner musklerna för att du ska få energi. Det gäller att ligga på kaloriunderskott för att du ska gå ner. Detta gäller även för fett depåerna på magen. Detta menas att du bör äta men äta rätt.

Ang platt mage så rekomenderar jag att du kör fettförbärnningsmaskinerna och avslutar med 15-20 min styrke.

Testa http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php
    för att se hur mycket rekomenderad kalorier du behöver och försök få koll på kalori in och kalori ut.

Lycka till och kom ihåg att ha roligt i träningen, annars är det lätt att det avtar.
  • Anonym (maj)

Nix, jag blir inte smal av träning. Blir så hungrig att jag överäter, speciellt dan efter. För min del måste jag först lägga om kosten och sen börja träna när jag nått min normalvikt. Promenader funkar dock hela tiden.

• Anonym

Hmm... Tack för era svar iaf :)

Men min kropp måste väl ändå förändras om jag börjat gymma 3 dagar i veckan från att inte ha gjort nånting på flera år? Menar ni att jag inte kommer bli smalare av att gymma alltså? Vad ska jag göra då? Jag börjar och avslutar alltid varje träningspass med lite konditionsträning..

• MMKO

Alltså man går inte ner i vikt enbart utav att gå på gym eller träna över huvudtaget! Man går ner i vikt om man får i sig mindre kalorier än vad man gör av med och det kaloriunderskottet kan komma av antingen träning eller kostförändringar.

Det man kan göra på gymmet är att bygga mer muskler så man blir fastare och ökar sin förbränning plus att man kör tung styrketräning medan man äter mindre och behåller på så vis så mycket muskler som möjligt medan man går ned i vikt.

Är det magen du vill bli av med så är det främst att gå ned i vikt som hjälper men även att förbättra hållningen och köra övningar som t.ex. plankan. Då hjälper man kroppen att dra in magen så man ser smalare ut.

• Anonym (Plankan)
    MMKO skrev 2010-05-12 07:29:13 följande:
    Alltså man går inte ner i vikt enbart utav att gå på gym eller träna över huvudtaget! Man går ner i vikt om man får i sig mindre kalorier än vad man gör av med och det kaloriunderskottet kan komma av antingen träning eller kostförändringar. Det man kan göra på gymmet är att bygga mer muskler så man blir fastare och ökar sin förbränning plus att man kör tung styrketräning medan man äter mindre och behåller på så vis så mycket muskler som möjligt medan man går ned i vikt. Är det magen du vill bli av med så är det främst att gå ned i vikt som hjälper men även att förbättra hållningen och köra övningar som t.ex. plankan. Då hjälper man kroppen att dra in magen så man ser smalare ut.
    Detta var nog ett av dom bästa inlägg jag läst på länge!

Kalorier in minus kalorier ut = ökad eller minskad vikt (beroende på + eller - resultat)

75% om inte mer av en viktnedgång handlar om kost. Resten om träning. Det är såå många som "tar sig i kragen" och köper ett gymkort för att gå ner i vikt utan att lägga om kosten. Det blir sällan bra... Det är svårt att träna på gym, och man behöver veta mycket om sin kropp samt ha en uttänkt strategi för att nå de resultat man vill. Få har den kunskapen (och orken att fortsätta då resultaten dröjer).

Satsa på rediga promenader! Använd backar, trappor, bänkar eller vad naturen kring dig har att erbjuda. Se till att höja pulsen ordentligt (inte bara fönstershopping alltså =).

Såg att en av våra stora nät-tidningar hade ett reportage om "platt mamma-mage" med bra övningar och även ett reportage om övningar för rumpan och låren. Alla dessa gick att göra hemma (och ute!).

Till detta sen måste man såklart lägga om kosten. Vet inte hur mycket du äter idag, men personligen äter jag sällan mer än 1500-1700 kcal/dag när jag vill gå ner i vikt.

Lycka till!
Svar på tråden Har du gått ner mycket i vikt genom att gymma?