• Anonym (Hjälp)

Mollusker tips tack!

Hej!!

Någon som vet hur man får bort mollusker? Har dom kring könsorganet och det börjar bli väldigt jobbigt! Har haft dom i flera månader men de försvinner ju aldrig!!!

Har nog blivit smittat av min son som har haft några få på ryggen i över ett år.
    Smittar ju via handdukar så det är ju svårt att komma ifrån.

Är gravid i v. 36 o känner mig så äcklig!!

Någon som har några tips?? Börjar bli väldigt jobbigt

• Svar på tråden Mollusker tips tack!
  • Anonym

Hade mollusker innanför mina lår när jag var runt 10 år och de tog skolsköterskan och klämde bort efter att ha gett mig salva som bedövning. Detta är visserligen drygt 20 år sedan men mitt råd är ändå att höra med distriktssköterskan eller vårdcentralen om någon av dem kan hjälpa dig. Lycka till och hoppas verkligen det ordnar sig.

• Anonym

Är du säker på att det e molusker? det kan ju vara kondylom också...

• Anonym (Hjälp)

Har kollat två gånger med läkare o de sa mollusker. Men att jag bara får vänta ut dom!! Men har inte ork till att göra det längre! De verkade inte veta så mycket de heller tyvärr...

• Björnmossa
    Anonym (Hjälp) skrev 2010-05-11 16:50:45 följande:
    Har kollat två gånger med läkare o de sa mollusker. Men att jag bara får vänta ut dom!! Men har inte ork till att göra det längre! De verkade inte veta så mycket de heller tyvärr...
    1) Bedöva området med Embla.
    2) Nyp bort allt med pincett.
    3) Rengör allt med klorhexidin, plåster.

En om dagen så är de väck innan midsommar!
  • Anonym (Hjälp)

Aj vad ont det låter :) Men det är ingen risk för infektion om man gör det då.....

• Smultronpajen88

Jag har molusker som liten, över hela kroppen i princip, armväck, armhåla,mage, you name it. Min mamma tog mig då till doktornm, jag hade fått bedövningssalva över alla molusker (där det var många) och sen började han skära bort dessa.

jag såg sedan ut som en prickikorv.
    EN mollusk vägrade jag ta bort, i armhålan, och det var inte "moder mollusken" så det var lugnt. Inte kommit mer därefter.

Huvusaken är att man får bort "MODERN" Så att säga. :-P

Lycka till!

• Björnmossa
    Anonym (Hjälp) skrev 2010-05-11 17:07:50 följande:
    Aj vad ont det låter :) Men det är ingen risk för infektion om man gör det då.....
    Jo, det blir lätt blödande småsår och sår kan alltid bli infekterade. Du får hålla rent ordentligt med sprit.

Bedövar du med Embla så känns det inte alls sen.

Jag hade också när jag var liten och jag kunde ta bort dem själv med pincett så det kan inte ha varit så svårt.
  • Anonym (Hjälp)

Men hur gör ni då? Bara tar ni en pincett o nyper av dom då eller?

• Björnmossa
    Anonym (Hjälp) skrev 2010-05-12 09:44:56 följande:
    Men hur gör ni då? Bara tar ni en pincett o nyper av dom då eller?
    Japp, se till att få med hela bara.
  • Tanis82

Min son har haft mollusker på armar, könet och på bröstet dessa gick bort av sig självt. Det är ett slags virus och smittar när det går hål på dom så jag rekomenderar att låta dom va ävom om de är äkliga. Det tar tid för dom att försvinna men de försvinner med tiden. 

• Björnmossa
    Tanis82 skrev 2010-05-12 12:21:03 följande:
    Min son har haft mollusker på armar, könet och på bröstet dessa gick bort av sig självt. Det är ett slags virus och smittar när det går hål på dom så jag rekomenderar att låta dom va ävom om de är äkliga. Det tar tid för dom att försvinna men de försvinner med tiden. 
    Just det, det var därför det var så noga med sprit och plåster på, de smittar när de är sönder!
  • Samuel B

Molluscum contagiosum eller vanligare mollusker är en virusinfektion som ger 2-5 millimeter stora hudfärgade knottror (papler) på huden. Viruset smittar vid direkt eller indirekt kontakt.

Läste på www.verruca.se att en hade köpt åt sina barn och att molluskerna hade torkat ut inom 14 dagar. Kasnke det hjälper även dig?

Värt att prova i alla fall

• Johannalainen

Jag hade hela halsen full av mollusker när jag var barn. Fick åka och knipsa bort dem till läkare. Har inte sett till några sedan dess!

• Tanis82

Vi lät molluskerna vara på våran son och de försvann efter ett tag!! (Smittorisken minskar med om man låter dom vara)

Svar på tråden Mollusker tips tack!