• Helennnna

Vilket solkräm ska ni ha på era barn iår? Vilket är bäst?

Som frågan lyder...

Jag är så förvirrad! Alla säger olika om vilka solkrämer som är dom bästa. Nu läste jag i en artikel på aftonbladet att ACO:s och Garnier:s va dom bäsa.

Vilka solkrämer ska ni använda på era barn iår? {#lang_emotions_smile}

Det bästa skyddet är såklart att hålla sig inomhus och det kommer vi försöka med i största möjliga mån.

• Svar på tråden Vilket solkräm ska ni ha på era barn iår? Vilket är bäst?
  • fotbollsfru

Jag har köpt ACO kids 50 på Apoteket. Jättebra! Mycket lätt att smörja in i huden. Har den även i ansiktet på henne...helt OK enl. personalen på Apoteket...

Mamma till Saga 090421
  • Tullemi

Vi har ACO kids 30 och till Thailand tar vi med Vichy's i faktor 50.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Snart vår tur
    Helennnna skrev 2010-05-11 14:58:06 följande:
     ..Det bästa skyddet är såklart att hålla sig inomhus och det kommer vi försöka med i största möjliga mån.
    Försöka hålla sig inomhus? Nää..det är tvärtom vad vi ska göra. Sommaren är ju underbar!! Men med kläder, solhatt och parasoll ska vi skydda vår dotter från att bränna sin lilla hud. På händer o ansikte kommer jag använda Dr.Hauschka's sollotion. Dessa får inte längre tillverkas (men säljas slut på i butik) pga av att det är naturligt solskydd. (medans syntetiska mineraloljebaserade får säljas fritt!!)
  • goabarn77

Vi har köpt en med faktor 30 från ACO som inte innehåller kemiskt filter.

• Pyre på väg

Jag köpte från apoteket förra året en spray som vi var mycket nöjda med. Ganska dyr med tanke på att man inte ska använda den året efter om det finns lite kvar i den. Så den kastades. Köpte precis en ny spray från nivea kids denna gången. Under hundralappen.

• Helennnna

Okej.. gärna fler svar! {#lang_emotions_smile}

Vilken faktor ska man ha på barnen under den varmaste tiden? (juni,juli,augusti)
    Ska den vara så hög som möjligt? Eller kan för hög faktor vara dåligt på något vis? Ska man börja med lågt och sen gå uppåt? 
    Jag hade tänkt fråga BM när vi var där men jag glömde...

Jag får ursäkta alla frågor {#lang_emotions_tongue_out}

• CCA

Vi kommer ha apolivas och hade den även i fjol. Det är den  solkräm som min dotters hud klarar bäst.

• Emmylou

ACO Kids 30 med partikelfilter (utan kemiskt filter). Den är även utan parabener & parfym. Letade länge innan jag hittade rätt, mycket bristande kunskap på Apotek tyvärr. För små barn (under 2 år har jag fått info om) ska man helst använda solskydd utan kemiskt filter. Med enbart partikelfilter finns ej många solkrämer & inga med SPF över 30, då måste det vara kemiska ingredienser inblandade.

• strojes

Har inte köpt solskydd till sommaren än, har hittills kört med de vi hade förra sommaren (solstift inköpt på apoteket och apolivas faktor 30).
    Vad jag köper i år vet jag inte. Blir nog samma eller aco:s, valde mellan de två förra sommaren.
    Man kan köra med hög faktor till barn hela sommaren (vi körde med 30 hela sommaren förra året). Man ska inte börja med låg och sedan gå upp till högre, i så fall ska man börja med hög och sedan gå ner (det är ju i början av sommaren huden är mer känslig innan den fått sol på sig).
    Nu är alla mina barn över 2 år så innehållet är inte av lika stor vikt för mig angående partikel- eller kemiskt filter. Nu är det mer att den ska gå lätt att smörja in.

Jag köpte Niveas spray en sommar men tyckte inte alls om spray-korken då det mest rann och kladdade. Och den måste ju iaf smörjas in på huden. Om jag ska köpa någon mer flaska med spray så ska den spraya ett lagom tjockt lager direkt och inte behöva smörjas också. Men det vet jag inte om det finns.

• Snart vår tur
    Emmylou skrev 2010-05-13 15:09:28 följande:
    ACO Kids 30 med partikelfilter (utan kemiskt filter). Den är även utan parabener & parfym. 
    Den låter ju intressant!! Tack för den infon!
  • Alcarinque

Vi hade Eucerin spray 30 när vi var Thailand i mars och dottern var nästan lika vit när hon kom hem som när vi åkte. Inte en tillstymmelse till bränd så den blir det nog i sommar.

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Helennnna
    Alcarinque skrev 2010-05-13 21:51:01 följande:
    Vi hade Eucerin spray 30 när vi var Thailand i mars och dottern var nästan lika vit när hon kom hem som när vi åkte. Inte en tillstymmelse till bränd så den blir det nog i sommar.
    Jag har aldrig hört talas om det märket. Var finns det att köpa?
  • Alcarinque
    Helennnna skrev 2010-05-16 18:59:22 följande:
    Jag har aldrig hört talas om det märket. Var finns det att köpa?
    Apoteket
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Flickan och kråkan
    Emmylou skrev 2010-05-13 15:09:28 följande:
    ACO Kids 30 med partikelfilter (utan kemiskt filter). Den är även utan parabener & parfym. Letade länge innan jag hittade rätt, mycket bristande kunskap på Apotek tyvärr. För små barn (under 2 år har jag fått info om) ska man helst använda solskydd utan kemiskt filter. Med enbart partikelfilter finns ej många solkrämer & inga med SPF över 30, då måste det vara kemiska ingredienser inblandade.
    Tackar, ska kolla in den jag också. Förra året körde vi vichys 50, eftersom den då fick "bäst i test" och rekommendationen är att ha så hög faktor som möjligt på barn. Men den har kemiskt filter. Vi har använt den redan i år lite på kinderna då mina väldigt lätt blir brända. Storebror är 2½ men lillebror bara 1, så ska kolla in den.
Svar på tråden Vilket solkräm ska ni ha på era barn iår? Vilket är bäst?