• fiddelin

när få babisar smaka på mjölk?

hej! Undrar bara när ni lät era barn smaka på mjölk första gången?
    De ska väl inte ha det till mat förrän de är över 1 år väl?
    Men smaka lite är ju inte samma sak : )
  • Svar på tråden när få babisar smaka på mjölk?
  • ajmaj

Min son har smakat då och då sen han började äta puré (dvs drygt tre månader). Men då handlade det alltså om väldigt små mängder, han fick dricka ur mitt glas så det mesta hamnade utanför :).
    Nu är han ett år, och "får" dricka mjölk, men han verkar inte så intresserad, dricker hellre vatten.

• lia76

Vid sex månaders ålder kan man börja introducera mjölk i barnets kost för att i slutet av barnets första år (cirka 10–12 månader) och fram till och med att barnet är två år börja använda mjölk som måltidsdryck. Den mjölk som rekommenderas enligt Livsmedelsverket är lättmjölk.

Det viktigaste är att man ger barnen mjölk som är berikad med vitamin D. Det är alla de magra mjölksorterna, det vill säga mellanmjölk, lättmjölk och minimjölk.

I samband med att man börjar ge barnet smakportioner kan barnet också få smaka på små mängder mjölk, exempelvis en skvätt på gröten eller i mosad potatis. Det är bra att vänja barnet vid smaken av mjölk precis som man vänjer barnet vid andra smaker.

Anledningen till att man bör vänta med att introducera mjölk som måltidsdryck tills barnet är 10–12 månader är att många barn tycker om mjölk och kan därför dricka sig mätta på mjölk. Mjölk är ett näringsrikt livsmedel men innehåller inte järn, och eftersom små barn har svårt att få i sig tillräckligt med järn ska inte mjölken få för dominerande plats i barnets kost.

(=
  • Mama Mia
    lia76 skrev 2010-05-11 15:06:42 följande:
    Anledningen till att man bör vänta med att introducera mjölk som måltidsdryck tills barnet är 10–12 månader är att många barn tycker om mjölk och kan därför dricka sig mätta på mjölk. Mjölk är ett näringsrikt livsmedel men innehåller inte järn, och eftersom små barn har svårt att få i sig tillräckligt med järn ska inte mjölken få för dominerande plats i barnets kost.
    Kalcium hämmar dessutom upptaget av järn. Så ingen mjölk till blodpuddingen! Hellre apelsinjuice...
  • Lena

dottern började få mjölkprodukter i maten ibland vid 5månader. Mjölk att dricka till maten har hon fått ett par gånger i veckan sen hån var et år typ.

• ajmaj
    Mama Mia skrev 2010-05-11 15:09:49 följande:
    Kalcium hämmar dessutom upptaget av järn. Så ingen mjölk till blodpuddingen! Hellre apelsinjuice...
    Juice låter som ett dåligt alternativ i mina öron. Hellre vatten, och så C-vitaminrika lingon till blodpuddingen..
  • fiddelin

okej. Min dotter är 9 månader nu.. men har aldrig smakat. Kanske ska få smaka lite lite någon dag nu då : )

• lia76
    ajmaj skrev 2010-05-11 16:08:55 följande:
    Juice låter som ett dåligt alternativ i mina öron. Hellre vatten, och så C-vitaminrika lingon till blodpuddingen..
    Apelsinjuice är bra, för det hjälper till att ta upp järnet snabbt.
    Men ta då heller svarta vinbär, de innehåller mest C-vitamin
    Lingon innehåller bara 8mg/100g
    Apelsin innehåller 60mg/110g
    Svarta Vinbär 210mg/100g
    (=
  • Mama Mia
    ajmaj skrev 2010-05-11 16:08:55 följande:
    Det var ju inte precis apelsinLÄSK jag föreslog. Är man så hysterisk att äta "rätt" så man inte kan ta ett glas juice till maten nån gång då o då äter man förmodligen inte blodpudding heller. Det är ju knappast mat som Anna Skipper skulle rekommendera... Men gött e de! {#lang_emotions_tongue_out}
  • ajmaj

Lia76: Jo, jag förstår alltså kopplingen C-vitamin och blodpudding. Tack för updaten ang vitamininnehållet dock.

Mama Mia: Hysterisk? Märklig tolkning av mitt inlägg..
    Jag tänkte inte främst på sockret i juicen, utan syran. Själv får jag ofta ont i magen av apelsinjuice, så det känns inte som att jag vill servera det till ett litet barn som sannolikt har känsligare mage än jag.
    Men hej, jag säger inte att man inte ska/får/bör/whatever - det vara bara min åsikt, och alldeles OT var den också...

• Mama Mia
    ajmaj skrev 2010-05-11 20:45:28 följande:
    Lia76: Jo, jag förstår alltså kopplingen C-vitamin och blodpudding. Tack för updaten ang vitamininnehållet dock. Mama Mia: Hysterisk? Märklig tolkning av mitt inlägg.. Jag tänkte inte främst på sockret i juicen, utan syran. Själv får jag ofta ont i magen av apelsinjuice, så det känns inte som att jag vill servera det till ett litet barn som sannolikt har känsligare mage än jag. Men hej, jag säger inte att man inte ska/får/bör/whatever - det vara bara min åsikt, och alldeles OT var den också...
    Då ber jag om ursäkt för att jag tolkade dig fel. Det finns så många här på FL som är just hysteriska. Gör man inte exakt som man ska så är dom genast där med sina pekpinnar. Tog för givet att du var en av dom, när du inte skrev varför. Har inte hört talas om ont i magen innan... Sorry!{#lang_emotions_sunny}

OT, som sagt, sorry till TS också...
  • solouniko
    lia76 skrev 2010-05-11 15:06:42 följande:
    Vid sex månaders ålder kan man börja introducera mjölk i barnets kost för att i slutet av barnets första år (cirka 10–12 månader) och fram till och med att barnet är två år börja använda mjölk som måltidsdryck. Den mjölk som rekommenderas enligt Livsmedelsverket är lättmjölk. Det viktigaste är att man ger barnen mjölk som är berikad med vitamin D. Det är alla de magra mjölksorterna, det vill säga mellanmjölk, lättmjölk och minimjölk. I samband med att man börjar ge barnet smakportioner kan barnet också få smaka på små mängder mjölk, exempelvis en skvätt på gröten eller i mosad potatis. Det är bra att vänja barnet vid smaken av mjölk precis som man vänjer barnet vid andra smaker.   Anledningen till att man bör vänta med att introducera mjölk som måltidsdryck tills barnet är 10–12 månader är att många barn tycker om mjölk och kan därför dricka sig mätta på mjölk. Mjölk är ett näringsrikt livsmedel men innehåller inte järn, och eftersom små barn har svårt att få i sig tillräckligt med järn ska inte mjölken få för dominerande plats i barnets kost.
    Här får barnen standard mjölk. Det är den enda mjölken (förutom gammeldags) som naturligt innehåller alla vitaminer, inklusive vitamin D och är alltså inte berikad som de andra mjölk sorterna. Ser ingen anledning att ge lättprodukter till små barn.
    Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
  • solouniko

Min dotter började få smaka mjölk när hon var kring 10 månader. Sen hon var strax innan 1 år har hon druckit ett glas om dagen till antingen lunch eller middag beroende på vad vi äter.

Milla 090316 ♥ solouniko.blogg.se
Svar på tråden när få babisar smaka på mjölk?