när få babisar smaka på mjölk?
De ska väl inte ha det till mat förrän de är över 1 år väl?
Men smaka lite är ju inte samma sak : )
Min son har smakat då och då sen han började äta puré (dvs drygt tre månader). Men då handlade det alltså om väldigt små mängder, han fick dricka ur mitt glas så det mesta hamnade utanför :).
Nu är han ett år, och "får" dricka mjölk, men han verkar inte så intresserad, dricker hellre vatten.
Vid sex månaders ålder kan man börja introducera mjölk i barnets kost för att i slutet av barnets första år (cirka 10–12 månader) och fram till och med att barnet är två år börja använda mjölk som måltidsdryck. Den mjölk som rekommenderas enligt Livsmedelsverket är lättmjölk. Det viktigaste är att man ger barnen mjölk som är berikad med vitamin D. Det är alla de magra mjölksorterna, det vill säga mellanmjölk, lättmjölk och minimjölk. I samband med att man börjar ge barnet smakportioner kan barnet också få smaka på små mängder mjölk, exempelvis en skvätt på gröten eller i mosad potatis. Det är bra att vänja barnet vid smaken av mjölk precis som man vänjer barnet vid andra smaker. Anledningen till att man bör vänta med att introducera mjölk som måltidsdryck tills barnet är 10–12 månader är att många barn tycker om mjölk och kan därför dricka sig mätta på mjölk. Mjölk är ett näringsrikt livsmedel men innehåller inte järn, och eftersom små barn har svårt att få i sig tillräckligt med järn ska inte mjölken få för dominerande plats i barnets kost.
dottern började få mjölkprodukter i maten ibland vid 5månader. Mjölk att dricka till maten har hon fått ett par gånger i veckan sen hån var et år typ.
okej. Min dotter är 9 månader nu.. men har aldrig smakat. Kanske ska få smaka lite lite någon dag nu då : )
Lia76: Jo, jag förstår alltså kopplingen C-vitamin och blodpudding. Tack för updaten ang vitamininnehållet dock.
Mama Mia: Hysterisk? Märklig tolkning av mitt inlägg..
Jag tänkte inte främst på sockret i juicen, utan syran. Själv får jag ofta ont i magen av apelsinjuice, så det känns inte som att jag vill servera det till ett litet barn som sannolikt har känsligare mage än jag.
Men hej, jag säger inte att man inte ska/får/bör/whatever - det vara bara min åsikt, och alldeles OT var den också...
Min dotter började få smaka mjölk när hon var kring 10 månader. Sen hon var strax innan 1 år har hon druckit ett glas om dagen till antingen lunch eller middag beroende på vad vi äter.