• Anonym (barnvakten)

Vilken faktor?

Hej!
    Jag passar ibland en liten flicka som är väldigt ljus i hyn (blont hår) - vilken solskyddsfaktor bör hon ha? Passar även en flicka med ljusbrun hy som lätt blir solbrun men inte bränd (utländskt påbrå) - ska jag smörja henne med samma solskyddsfaktor som den ljusa flickan eller med en lägre faktor?

Tack på förhand. {#lang_emotions_sunny}

• Svar på tråden Vilken faktor?
  • Solskyddsexpert

Hej!

Till barn är det viktigt att välja höga solskyddsfaktorer - barns pigmenteringssystem är inte färdigutvecklat och huden är därför extra känslig mot UV-strålning. Till den ljusa flickan bör du därför välja ett mycket högt solskydd, dvs SPF 50+. Till den lite mörkare flickan kan du om du vill välja en lägre faktor (jag rekommenderar SPF 30), eftersom hon har en hudtyp som inte är lika känslig mot solens strålar. Se också till att välja produkter som är anpassade till barn.

Hälsningar Mette

• Anonym (barnvakten)

Tack för svar!

En liten följdfråga: Kan jag som vuxen (med väldigt ljus och solkänslig hy) också använda solprodukter för barn (eller missar jag någon ingrediens då)?

• Solskyddsexpert

Hej igen!

Det är helt ok att som vuxen använda barnprodukter, men eftersom en vuxen persons hud är annorlunda än ett barns hud är vuxenprodukten formulerad med andra ingredienser. Dessutom har man som vuxen ofta större krav på konsistens och kosmetik. Till vuxna finns därför olika produkter till ansikte och kropp, där skyddet till ansikte är lättare i konsistensen än motsvarande till kroppen (för att man inte vill se fet ut i ansiktet). Många gånger är barnprodukternas konsistens lite ”trögare” och vit vid applicering för att man ska se var man har smörjt. Men oavsett om du väljer en SPF 30 anpassad till barn eller vuxna så får du ett lika bra UV-skydd.

Svar på tråden Vilken faktor?