• Anonym (Lena)

Muntlig förberedelse

Vi ska på muntlig förberedelse på fredag och tingsrätten har begärt in en snabbupplysning från socialtjänsten. Vad ingår i en sådan? Görs någon form av bedömning av vad som är bäst för barnet? Eller vilken yrkan som verkar bäst för barnet ifråga? Till sist, hur mycket hänsyn tas till detta dokument under den muntliga förberedelsen?

• Svar på tråden Muntlig förberedelse
  • Anonym (been there)

hej! Jag vet inte vad de vill ha från soc, men en muntl. förberedelse är ungefär som en "mini-rättegång" med båda föräldrarna, deras ev. advokater eller annat stöd samt domaren. När jag var där hade jag med min mamma + advokat, barnets pappa hade med sig sin pappa. Det togs väldigt stor hänsyn till barnets behov, som då bara var knappt ett år gammal (eller drygt, minns inte riktigt). Innan gjordes en utredning som de oxå la stor vikt vid - trots att jag bodde hos mina föräldrar då (hade inte hunnit få lgh) så ansågs jag som en lämpligare vårdn havare pga diverse orsaker. Det blev aldrig rättegång pga att fadern "avsade sig" familjerätten men det beslutades direkt efter den muntl förberedelsen ett intemeristiskt (tillfälligt) beslut om mig som ensam vårdn. havare. Beslutet blev permanent när han avsade sig allt.

• Anonym (Fiffi)

Att TR begär in en snabbupplysning från Socialen är inget märkvärdigt. Du och pappan får en varsin tid hos Socialen där ni redogör för er inställning. Nu vet jag inte riktigt vad ni ska upp i TR för, om det är för umgänge eller vårdnad, men det är inget korsförhör Socialen gör. Man redogör helt enkelt för sin inställning, soc.sekreteraren ställer lite frågor som man svarar på och det är allt. Soc. gör inga bedömningar eller sådant, det är bara er enskilda inställning som skrivs ner.

• Anonym (insatt)
    Anonym (Lena) skrev 2010-05-11 17:08:42 följande:
    "Vi ska på muntlig förberedelse på fredag och tingsrätten har begärt in en snabbupplysning från socialtjänsten. Vad ingår i en sådan?"
    - bara kortfattade fakta om konflikten och barnets situation. Ev samtal med barnet också (beror på ålder bla)

Görs någon form av bedömning av vad som är bäst för barnet?
    - Nej aldrig i upplysningar!

"Till sist, hur mycket hänsyn tas till detta dokument under den muntliga förberedelsen?"
    - Finns inte mer än fakta att ta hänsyn till .... och så det ni parter och ombud framför undr muf!
Svar på tråden Muntlig förberedelse