• ShadowPriest

Är min snart 3 åriga son sen i utvecklingen?

Såg en vänninas snart 3 åriga dotter och hon kunde STÅ på gungan och gunga som vilket barn som helst, hon pratade som en 4 åring, sprang omkring på gårdarna utan att mamman följde efter, jättebra motorik.

Då kommer vi till min son som är 1 månad yngre, han har eget språk, dvs inte hörbart för andra, han kan enstaka ord, han kan inte gå bra i trappor, definitivt inte stå på en gunga och ta sats och så, jag vågar inte ha han springandes på andras gårdar utan uppsyn, han är väldigt klättrig, är som en liten apa här hemma.

När jag såg hennes dotter fick jag en klump i halsen...och insåg att min son måste vara SUPERsen i utvecklingen

• Svar på tråden Är min snart 3 åriga son sen i utvecklingen?
  • Puss och Kram

Jag anser att vår son är normalt utvecklat och han kan inte stå på nån gunga och ta sats... Pratar gör han bra, men hur pratar en 4åring? Jag har vår son ute själv vissa stunder på vår tomt utan problem om jag tittar till honom då och då ( vi bor inte så tätt inpå andra eller nån större väg) Den här tjejen är kanske väldigt utvecklad medans din son är lite senare än genomsnittet...  Men prata med BVC om du är orolig.

• ShadowPriest

BVC var inte nöjda med 2½ årskontrollen (talet) så vi skall dit igen när han fyllt 3 år. Vi pratar jättemycket med han här hemma, men ändå så lossnar det inte för han. Vad har vi gjort för fel? Och vad har den mamman gjort för att hennes dotter skall prata så bra?

• Hannah76

Det låter om han är lite sen överlag. Men det beöver ju itne betyda att något är fel.

Mina två tjejer har varit lika i sin utveckling, sena motoriskt (gått vid 18 månader) och pratat tidigt. Min 3 åring kan inte heller stå på en gunga, och hon är väl inte en storstjärna på det motoriska, men inte så att jag är orolig.

• indla

Men jämför inte med tjejer, det går fortare för oss ända upp i vuxen ålder. Det där med gunga kan vara en träningssak, min grabb är inte gungintresserad, han är 3 nu, och jag har ingen aning om hur han gungar. Förmodligen inte som den tjejen. Däremot tänker jag väl inte på att han har något problem med trappor. Men jag tänker inte så mkt på det alls, för han är stor och det har varit svårt att jämföra honom med barn i rätt ålder just därför. På dagis säger dom att han är kung på grovmotoriken, men jag kan som sagt ändå inte tänka mig honom stående, tagandes sats på en gunga. Vår grabbs prat lossnade när han var runt 2 år och 8 månader skulle jag tro. Innan dess var han klart pratfattig och körde gärna på något uttryck eller ord som stod för typ det mesta. Sedan började det gå framåt så funderade vi inte mer. Men utvecklingen är olika, fundera mer på om du ser framsteg... och jämför inte med den där tjejen. Det är nog inte hennes mammas förtjänst heller att hon ligger före, dels är hon tjej, och dels är hon väl på andra änden av den naturliga variationen.

• ShadowPriest
    Hannah76 skrev 2010-05-11 18:42:49 följande:
    Det låter om han är lite sen överlag. Men det beöver ju itne betyda att något är fel. Mina två tjejer har varit lika i sin utveckling, sena motoriskt (gått vid 18 månader) och pratat tidigt. Min 3 åring kan inte heller stå på en gunga, och hon är väl inte en storstjärna på det motoriska, men inte så att jag är orolig.
    Så vad skall jag göra ?
  • 3 barns mor

har en dotter som är född okt 06 så hon är väl då 1 år äldre än din son. och hon är lite sen i sin utveckling både i balans och talet så nu går vi vid logoped och sjukgymnast. men vid 3 år tror jag dom ska kunna hoppa jämfota sen kunna gå i trappor utan att hålla i sig vad jag fattade på sjukgymnasten.

Ett litet tips om talet kolla om tungbandet är kort på honom. om det är kort kan man ha problem med talet be han sträcka ut tungan över överläppen upp mot näsan då ska det bli en spets på tungan blir det det så är det bra. fick veta det sist vid logopeden.

en liten sida om talet  www.blom.just.nu/

• Hannah76
    ShadowPriest skrev 2010-05-11 18:45:15 följande:
    Så vad skall jag göra ?
    Be om en extra koll på bvc och få remiss till berörd enhet.
  • ShadowPriest

Ok, om vi bortser från talet, skall en snart 3 årig pojke vara såhär klättrig och pillrig och springa överallt? Om jag nu jämför med den där lilla flickan så kändes det som att det är 1 år mellan dem och inte 1 månad Jag fick gråten i halsen.
    MIn son är väldigt bestämd av sig, han vill inte läsa i böcker med mig, han är fortfarande i "riva sönder böcker" stadiet eller så kastar han iväg böckerna för att han inte vill att jag skall läsa dem.
    Däremot så märkte jag häromdagen när vi tittade på bolibompa att han härmade efter programmet, det var förskolebarn på bolibompa som sa "hejdå bolibompa" då säger min son "ejdå bompa!" Så det var ju ett framsteg iaf...

• Jollybolly

Jag tycker också att det låter som han kanske är lite sen, men det behöver ju inte betyda någonting alls. Gör som tidigare skrivit och be om en extra bvc kontroll.

Alla barn är olika.

Svar på tråden Är min snart 3 åriga son sen i utvecklingen?