• tjoohej

Vad är normalt blodtryck????

Var hos bm idag, tog blodtrycket på mig, visar sig att det stigit ytterligare...
    Går in i v.40 imorgon. Blodtrycket vid inskrivning låg på 110/75-80
    Därefter har det legat på runt 120-130/80-90
    Idag låg det på 120/98 på sjukhuset. Tidigare under dagen hos bm låg den på 130/115. Båda tryck tagna efter en stunds vila...

Skulle återkomma till sjukhuset imorgon för ytterligare blodtrycksmätning...
    Vad händer nu???
    De fortsätter bara att kolla upp eller vad????
    Ni som varit med om liknande????

• Svar på tråden Vad är normalt blodtryck????
  • indla

Det är rätt normalt att det stiger på slutet, efter vad jag förstått. Högt blodtryck går väl från 140/90, men det är nog viktigare att jämföra med vad du brukar ha och se en eventuell trend. Dom kommer hålla koll på dig och dina urinstickor... (för att titta efter om du börjar läcka äggvita). Får du grym huvudvärk t ex eller svullnar jättemycket (ofta på fötterna) är det läge att ringa och få komma in för kontroll. Men är du osäker så ring och be dom förklara själva vad du ska vara uppmärksam på, och vad dom kommer att göra.

• evaviola

Mitt bltr har varit ganska lågt när jag varit gravid för att sedan stiga till runt 140/90 när förlossningen varit på G.

Indias inlägg ger alla svar.

• Vijja

Instämmer med tidigare inlägg av India:
    Optimalt Blodtryck är 120/80mmHg.
    Högt blodtryck är 140/90mmHg och över.
    Om ditt blodtryck börjar stiga under graviditeten bör ett urinprov kontrolleras för att utesluta havandeskapsförgiftning.
    Puls och Blodtryck kan dock helt normalt öka lite under graviditet pga den ökade belastningen på kroppen.

• evaviola
    Vijja skrev 2010-05-11 19:25:13 följande:
    Instämmer med tidigare inlägg av India: Optimalt Blodtryck är 120/80mmHg. Högt blodtryck är 140/90mmHg och över. Om ditt blodtryck börjar stiga under graviditeten bör ett urinprov kontrolleras för att utesluta havandeskapsförgiftning. Puls och Blodtryck kan dock helt normalt öka lite under graviditet pga den ökade belastningen på kroppen.
    Fast 140/90 är bara milt förhöjt.
  • systersandra

Definitionen högt blodtryck går vid 140/90 och uppåt. 110 i undertryck och uppåt räknas som mycket högt blodtryck.
    Allt under 140/90 är alltså normalt.
    På övertrycket brukar man säga att 100+åldern är optimalt,det är dock inte lika viktigt som undertrycket.

Svar på tråden Vad är normalt blodtryck????