• Sickan

Dubbelugn eller räcker det med varmluftsugn?

Vi håller på och bygger hus och skall välja ugn. Jag har alltid varit inställd på att jag (när jag äntligen får välja ) vill ha två ugnar så att man kan tillaga två rätter i ugnen samtidigt. Visst, det kan man i varmluftsugn men inte om det skall vara olika temperaturer väl? Nu finns det ingen dubbelugn i grundsortimentet, utifrån vilket vi skall välja ugn m m så jag börjar vackla. Räcker det med varmluftsugn? Det är ju trots allt inte så ofta man tillagar rätter i olika temperaturer.

Är intresserad av att höra er inställning till detta? Vad har ni för ugn och vad hade ni kanske hellre velat ha?

• Svar på tråden Dubbelugn eller räcker det med varmluftsugn?
  • Menhir

För oss räcker varmluftsugn bra, dubbla ugnar har jag ingen nytta av.

Men se till att ni köper en självrengörande ugn! Det är bland det bästa jag gjort - när ugnen är skitig är det bara att köra "rengöringsprogrammen" och en timme senare är ugnen ren!

Som ett litet mirakel!

• k girl

Vi övervägde dubbelugn länge, men köpte en varmluftsugn. Och den duger gott och väl! Instämmer i övrigt med Menhir, vi skulle ha kostat på oss en självrengörande ugn - det ångrar jag idag.

• Viggo och pyrets mamma

Jag har testat båda delar då vi i det förra huset vi hyrde hade dubbelugn och nu har vi precis renoverat köket och valde då att köpa en varmluftsugn, och jag kan säga att jag hade aldrig lagt ut de pengarna som det kostar att köpa en dubbelugn, för oss räcker det gott med varmluft, vi använde i princip aldrig båda ugnarna samtidigt och då lagar vi ändå mycket mat här hemma.

-Mammas älskling 080425-
  • MissLillan

Jag förstår inte alls vitsen med dubbelugn... Jag hade definitivt köpt en självrengörande varmluftsugn!  

• maxiander

Vi har gasugn och hade verkligen velat ha något annat! Gasspis är en klar favorit och jag kommer alltid att föredra det framför el. Men gasugn är lite jobbigt att baka tex müsli och sånt. Dubbelugn är väl trevligt men inte nödvändigt, i alla fall inte för oss.

www.maxiander.se

• Sickan

Tack så jättemycket för era svar. Ja, det lutar nog åt att det räcker med en varmluftsugn. Skall genast kolla på självrengörande varianter

• Golvmoppen

TS: Dubbelugn absolut. Ingen större skillnad i pris, om man ska ha en ordentlig vanlig ugn.
    Har haft våran dubbelugn i ungefär 1år. Skulle inte välja bort den.

• Mamma 04 och 06

Jag älskar vår dubbelugn! Den är superbra när man har mycket gäster. Eftersom vi har ett relativt litet kök så är det bra med ugnslagad mat. Det kan förberedas och man kan göra stora mängder som kräver olika temperatur.

Dessutom bra när man bakar.

Jag ångar inte köpet en sekund. Däremot hade jag gärna köpte en induktionsspis, det skulle ju spara en massa tid varje dag! Vi valde bort det, för det fanns bara i rostfritt.

Bara som ett extra tips:
    Vi har vred på vår spis, vilket är ovanligt för en modern (och lite dyrare) spis. Oerhört snabbt och bekvämt och lätt för gästerna att förstå hur den funkar. Ja, de får ofta hjälpa till . Dessutom slipper man det irriterande pipet som finns på många spisar när man ska klicka sig fram till rätt temperatur. Jag är allergisk mot onödiga ljud! Däremot finns det ändå en display med inbyggd timer som vi ofta använder och inbyggd termometer i en av ugnarna. Dessutom är båda ugnarna ovanligt stora.

Ja, du hör på mig att jag är nöjd .

Svar på tråden Dubbelugn eller räcker det med varmluftsugn?