• Amor Vincit Omnia

13 åring, läggtid? Månadspeng? datortid?

Hejsan!

Lägger inlägget här vet inte riktigt vart det passar...{#lang_emotions_smile}

Vilken tid lägger sig era 13 åringar på vardagarna med skola dagen efter?? Och vilken tid på helgerna brukar ni sätta?

Skulle även vilja veta hur ni gör med datortider och så? Begränsat?

Och hur mycket vecko/månadspeng är rimligt? och vad ska dom kunna köpa själva då?

• Svar på tråden 13 åring, läggtid? Månadspeng? datortid?
  • Menhir

Nu är sonen 14 och går i 7:an men han har haft samma regler ett tag.

Han har ingen fast läggtid, det får han sköta själv inom rimliga gränser. Ser han trött ut säger jag "gå å lägg dig!" Ska han LAN:a dvs sitta uppe hela natten får han bara göra det från fredag - lördag, annars är han skittrött på måndagen.

På helgerna sitter han uppe länge men jag väcker honom senast 10 på morgonen(maken tycker han kan få sova längre) och då blir det liksom självreglerande med läggtiderna.

Skolan ska skötas, läxor göras och han måste idrotta minst 2ggr/vecka men då får han sitta hur mycket han vill vid datorn efter det.

Han får barnbidraget och ska köpa sina kläder själv. Inte vinterjacka och stövlar men det andra. Nyttigt att inse att om man köper BjörnBorgkallingar så får man tvätta ofta - själv! Vet inte när han ska inse att 3 billiga kläder är fler än 1 dyr, dottern insåg det i 15-årsåldern så än har han tid.

Annars ska han städa sitt rum + ena toaletten varje vecka och köra en maskin tvätt/vecka. Tvätten funkar sisådär måste jag erkänna och visst får man tjata lite om städningen men men... Det är de fasta arbetsuppgifterna men sedan gäller förståss vanligt hyfs som att slänga sopor när det är fullt, tömma diskmaskinen etc.

Svar på tråden 13 åring, läggtid? Månadspeng? datortid?