• MaNiMi

ritplatta till dator, tips och råd inför köp mottages tacksamt!

Sonen vill köpa sig en ritplatta till sin dator, jag tycker ju det vore bäst om han testade en sån innan han köper något, men verkar svårt att få till det..
    Någon som har ritplatta och kan ge oss lite råd?
    Fördelar/nackdelar
    Vilken sort ska man köpa och var ska man lägga sig prismässigt..
    många frågor så både jag och sonen är tacksamma om någon har lite svar!

• Svar på tråden ritplatta till dator, tips och råd inför köp mottages tacksamt!
  • Teskedsmamman

Jag ÄLSKAR min platta!!!!! Det tar några dagar innan man får in tekniken, men sedan är det kärlek!!

Jag rekommenderar wacom. A5-storlek har jag och den är ganska lagom stor, jag håller på mycket med grafik och den räcker utmärkt.

3 killar & pojke v27 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • MaNiMi
    Teskedsmamman skrev 2010-05-11 21:13:05 följande:
    Jag ÄLSKAR min platta!!!!! Det tar några dagar innan man får in tekniken, men sedan är det kärlek!!Jag rekommenderar wacom. A5-storlek har jag och den är ganska lagom stor, jag håller på mycket med grafik och den räcker utmärkt.
    Hihi låter bra det!  Misstänker att sonen med kommer göra det!
    Det är wacom vi kollat på och några som hette trust.
    Kan tänka mig att det är lite trix i början, men att det är kul när man lärt sig!
    Hoppas ju på att kunna få använda den lite jag med sen
    Tack för ditt svar!
  • skorpionen80

Köp en Wacom, inte trust! Jag har erfarenhet av båda, och Trust var bara att slänga pengar i sjön. Det är inte alls samma kvalité som Wacom. Tex kunde jag lyfta på pennan utan att datorn uppfattade det, så jag fortsatte rita eller vad det nu var jag gjorde. Då fick man starta om datorn eller dra ur brädan...

Om han är typen som gärna ritar stort, kör större. Om inte räcker det med en A5. Sen är det en stoooor fördel om man har ritprogram som klarar av att läa pennans tryck. Du kan ju självklart använda den i alla program (jag använder inte musen längre) men när du ritar i tex Photoshop så kan du ställa in olika saker. Ex: Ju hårdare du trycker med pennan desto mörkare och bredare blir strecket. Vinklar du pennan så kan du ställa in något annat för det, tex att färgen ska skifta.

• Ulf Harrys Farsa

Wacom alla dagar i veckan, allt annat är tyvärr dåliga kopior, jag har en Wacom A4 super nöjd, tar dock en stund att lära sig att jobba med dessa.

Photoshop el liknande måste man ha, ska man rita i paint kan man köra med musen ;)

wacom = dyrt men bra

• lia76

Min sambo har en Wacom Intuos Medium. Jättenöjd med den... Jag brukade låna den ibland innan jag fick en egen i födelsedagspresent.

Jag har en Wacom Bamboo Pen&Touch. Då fungerar även plattan som en touch så jag kan styra muspekaren med fingrarna. Smidigt och jag älskar den

(=
  • MaNiMi

Ah! Tack för era svar!
    Det lutar mer åt en Wacom nu så bra att alla som svarat är nöjda och tycker de är bättre!
    Det som är fördel att fråga folk såhär mot att bara läsa alla tekniska faktarutor om grejerna!

• knixan

Wacom Köp INGEN ANNAN!

Wacom bambo A5 är väldigt prisvärd... och duger aldelser utmärkt. Han behöver inte ha större.

Jag ritar digitala kläder och säljer och jag använder en wacom bräda och den funkar super!

Här är en videio guid om tips om man ska köpa ritbräda
    http://www.moderskeppet.se/wacom/

Jag hittade inte den jag har köpt men de va ett par år sen. Den här är den nyare modellen och den duger utmärkt http://www.dustinhome.se/pd_5010332827.aspx?csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5458

• rosenfink

Jag har en bamboo i prisklass runt tusenlappen. Jättebra och enkel i a5-format. Jag tror inte man "har nåt" av att köpa större än så, bara skönt att slippa göra så stora rörelser då plattans rityta motsvarar dataskärmen. Jag kanske avancerar till en mer invecklad och dyr platta senare, men jag är supernöjd med min bamboo. Jag håller på med illustration och grafik.

• MaNiMi
    lia76 skrev 2010-05-13 19:44:33 följande:
    Är du student så har Wacom studentrabatt
    Ah,vilket bra tips! kan låta min andra son köpa den åt lillbrorsan då isf!
  • MaNiMi
    rosenfink skrev 2010-05-13 19:47:42 följande:
    Jag har en bamboo i prisklass runt tusenlappen. Jättebra och enkel i a5-format. Jag tror inte man "har nåt" av att köpa större än så, bara skönt att slippa göra så stora rörelser då plattans rityta motsvarar dataskärmen. Jag kanske avancerar till en mer invecklad och dyr platta senare, men jag är supernöjd med min bamboo. Jag håller på med illustration och grafik.
    Det går alltså att rita rätt detaljrikt även på en liten platta?
    Sonen gör just nu så att han ritar delvis på papper och scannar in sen färglägger
    han och grejar på datorn, jag har inte riktigt fattat än hur han får till det så bra
  • lia76

Det är ju så att ju större tirplatta desto större rityta.
    Med en liten platta så är ju ritytan mindre och vill man rita riktigt riktigt detaljerat och dte är små detaljer man ska rota så är ju en bättre platta att föredra.

Jag har en Wacom Bamboo Pen&Touch Small medan min sambo har en Wacom Intuos 4 Large. Min duger bra till mycket, men ska jag rita riktigt bra och med bra detaljer så är large bättre

(=
  • lia76
    MaNiMi skrev 2010-05-14 16:32:16 följande:
    Ah,vilket bra tips! kan låta min andra son köpa den åt lillbrorsan då isf!
    Bara att gå in på csn-kortet och söka efter Wacom så kommer man till en hemsida osm ger rabatt på Wacom ritplatta
    (=
Svar på tråden ritplatta till dator, tips och råd inför köp mottages tacksamt!