• Breaking Benjamin

Marsvin vs Kanin?

Som småbarnsfamilj undrar jag vilket djur som passar bäst. Givetvis så är det vi föräldrar som ska ta hand om djuret/djuren och vill även göra det av eget intresse. Motivera varför ni föredrar det ena!

Har haft kanin själv men aldrig marsvin så jag kan inte jämföra. Min Kanin var väldigt energisk vilket jag inte vill ha nu. Vill ha en kelen kamrat till mig och mina barn.

• Svar på tråden Marsvin vs Kanin?
  • Tinnys

Marsvin ska inte vara ensam utan vara två. Tycker inte att det är så himla stor skillnad. Vi ska dock skaffa kanin då man kan ha de utomhus året om, har allergier i familjen...

• Trisse78

Vi har en kanin. Anledningen till att vi valde just en kanin är för att en kanin kan man ha ute året runt. Vi vill inte och kan inte ha pälsdjur inne.

• WPmamman

Marsvin är lugnare än vad kaniner är och sitter mer än gärna i knät och småpratar. Nu har jag haft en kanin som varit precis som ett marsvin så det finns undantag däe med. Men tänk på att skaffa två i så fall då de är flockdjur och oftast mår bäst av att vara två. Och med marsvin kan man själv sitta och gosa framför TV:n eller läsa när barnen lagt sig, mycket rogivande....tycker jag{#lang_emotions_dreamer}

• valpmatte

När jag var liten hade jag jämt marsvin, sammanlagt tio stycken faktiskt men inte samtidigt. Marsvin är bra på det viset att de är väldigt sociala och tycker om när man gosar med dem. Kaniner tycker också om det, men är inte lika beroende av social närvaro som marsvin är. Det är lag på att ha minst två marsvin nuförtiden, på grund av deras behov av social samvaro. Har haft kaniner också men marsvinen var något speciellt. Sedan är dom ju lite stillsammare än kaniner i det hänseendet att de inte springer lika snabbt och blir trötta fortare. Så jag säger marsvin!

• Breaking Benjamin

Det blev en kanin ändå. Hoppas det blir bra och att vi inte ångrar oss. Vi valde det för att möjligehten finns att ha den ute om det visar sig att det inte funkar inomhus

• Ova

Jag skulle rekommendera marsvin till en barnfamilj. De är lättare att hantera än en kanin som sprallar och rivs om man inte lyfter den rätt, vilket kan vara svårt för ett barn. Det brukar även vara så att kaniner som bor utomhus inte är så roliga och barnen tröttnar snabbt.

• BlivandeTreBarnsMor

Vi har en av varje, de delar bur och är bästa kompisar. Funkar superbra ihop. Våra barn gosar med båda, kaninen är något hoppigare men båda är väldigt barnvänliga.

Rekommenderar er att ha en av varje.

• Mama Africa
    BlivandeTreBarnsMor skrev 2010-05-17 13:53:57 följande:
    Vi har en av varje, de delar bur och är bästa kompisar. Funkar superbra ihop. Våra barn gosar med båda, kaninen är något hoppigare men båda är väldigt barnvänliga. Rekommenderar er att ha en av varje.
    Eh, rekommenderas INTE.

1. Kaninen har starka bakben och kan skada marsvinen med en spark av misstag.
    2. Kaninen och marsvin pratar inte samma språk. Jag vet att åtminstone marsvin behöver en kompis av samma art för att trivas. Kaniner är jag osäker på om de kan leva själva.
  • IrenerI

Våra barn har 2 marsvin och de funkar hur bra som helst. Hon som är 5,5 gosar ofta med "sitt" marsvin har den i knät när hon kollar film bla. Stoppar in den i dockhuset så den får springa i mellan rummen och greja
    Hon som är 3 får dock inte lyfta och bära själv av tapprisken bla. men hon har ju såklart den i knät och matar och grejar hon med.
    Tom 1åringen tycker om dom, hon brukar sitta och kika på dom i buren och gärna ge dom leksaker om locket är öppet Och har även lärt sig att sallad de äter bara marsvin så d esläpper man ner där.

Dom är lite roliga tycker vi vuxna också, så fort man prasslar med en påse eller öppnar kylen så tjuter de för fullt i buren.

Fanns en kanin här på förut men ungarna gillade inte den alls, för sprattlig och inte kelsjuk alls.

Dom här små rackarna tycker ju de är mysigt att bli kliad och klappad.

Brukar släppa lös dom på golvet men dom gör inte mycket väsen av sig, gnager aldrig på nått utan tassar mest runt under köksbordet.

Nu till sommaren blir de dagbur ute så man kan släppa ut dom vid fint väder.

• BlivandeTreBarnsMor
    Mama Africa skrev 2010-05-17 21:19:46 följande:
    Eh, rekommenderas INTE.1. Kaninen har starka bakben och kan skada marsvinen med en spark av misstag.2. Kaninen och marsvin pratar inte samma språk. Jag vet att åtminstone marsvin behöver en kompis av samma art för att trivas. Kaniner är jag osäker på om de kan leva själva.
    Det får nog faktiskt stå för dig. Har fått det rekommenderat i djuraffärer och i facklitteratur. Men framförallt så har det fungerat väldigt bra de år vi haft dem tillsammans hittills. Pratade med flera andra med positiv erfarenhet innan vi valde att ha dem tillsammans. Bara för att kaniner har starka bakben är de inte mördarmaskiner, vår brukar inte sparka över huvudtaget när jag tänker efter. Däremot tvättar han ofta och gärna marsvinet, vilket inte alltid är superpoppis :).
Svar på tråden Marsvin vs Kanin?