• Anonym (fundersam)

är det nån som levt på existensminimum?

som rubriken lyder...

hur gick det?
    vad hände?
    hur mycket ska man leva på?
    Hur funkar det?

vi är en familj på två vuxna o två barn som ev kommer få göra detta för att bli skuldfria...

vill ha tips och råd...

• Svar på tråden är det nån som levt på existensminimum?
  • Anonym

ja lve på soc får ut 11000 i månaden.

• sopes alva
    Anonym skrev 2010-05-11 23:07:06 följande:
    två vuxna två barn?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2010-05-11 23:07:06 följande:
    Hur många personer?
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2010-05-11 22:57:42 följande:
    som rubriken lyder... hur gick det? vad hände? hur mycket ska man leva på? Hur funkar det? vi är en familj på två vuxna o två barn som ev kommer få göra detta för att bli skuldfria... vill ha tips och råd...
    Jag har under många år levt på ca 5-7000 i månaden. Det har berott på hur mycket jag har kunnat jobba. Hyran har legat på 3000 så det blir inte så mycket över till el, bredband, kläder, mat, böcker ... MEN det går. Det man verkligen kan snåla in på är maten, aldrig äta ute inte ens hamburgare och koka och frysa in bönor osv.
  • Anonym

Jag har levt på existensminimum till och från hela mitt liv, det är inte alltid kul men det går.

Jag och min sambo valde i en period att bo i husvagn (två år) för att få ner skulderna. Vi är fortfarande inte klara men i förra sommaren fick jag bara för för mig att jag ville ha ett ordentligt boende. Och hade tur som hittade en underbar hyresvärd så nu bor vi ett litet hus, och gissa om jag var glad i vintras att jag inte bodde i husvagnen längre.

Nu har vi inga barn och då är det lättare är jag övertygad om.

Men det är värt det för att kunna se fram emot ett liv utan skulder.
    Vi drog ju in på allt (utom mina cig och mediciner) Men om man handlar smart och inte köper så mycket halvfabrikat så kan man ändå äta bra. Baka själv tex. (kunde inte vi i husvagnen)

Hur mycket pengar ni kommer ha vet jag inte men det har andra svarat på.

Och det finns ändå mycket man kan hitta på tillsammans även om man inte har pengar, det tror jag är viktigt att ni försöker hitta på saker som en familj och har kul tillsammans. Inte bara tänka på att ni har ont om pengar utan fokusera på det som är bra i livet så går tiden fortare. Låter jättehurtig och tramsigt men det är så jag och min sambo har klarat oss igenom helvetet med pengaproblem och mina hälsoproblem.

Och glöm inte bort varandra ni två vuxna heller.

• LyckligtSlut

Ja, som sjukskriven under en lång tid låg jag mellan 5400-6050 per månad efter skatt. Det är t o m under minimum. Hyran och det ikring brukade ligga runt 4500, resten gick till mat, enstaka plagg och trafik. Det GÅR, men är svårt när man kanske vant sig att ha mer innan. Man får kolla vad allt kostar, köpa begagnat.

Och ja, jag vet nu i efterhand att jag kunnat få bostadstillägg men den infon kom försent:/

Kolla vad allt kostar. Skriv budget. Mycket planering behövs. I början är det svårt, men efter ett tag går det på rutin att se de billiga lösningarna.

• Lakino
    som rubriken lyder...hur gick det?vad hände? hur mycket ska man leva på?Hur funkar det?vi är en familj på två vuxna o två barn som ev kommer få göra detta för att bli skuldfria...vill ha tips och råd...
    jag har levt UNDER existensminimum i mååånga år,för existensminimum är MER än 4.800kr efter skatt totalt för 1 person,det är jag helt hundra på!
    och jag har aldrig behövt socialen som tur är.
  • Stormorsan
    som rubriken lyder...hur gick det?vad hände? hur mycket ska man leva på?Hur funkar det?vi är en familj på två vuxna o två barn som ev kommer få göra detta för att bli skuldfria...vill ha tips och råd...
    Pratar du utmätning på lön eller skuldsanering?

Vid utmätning:
    Förbehållsbelopp för sambo/gifta är 7 405 kr tillsammans.
    Barn upp till 6 år är 2 378 kr / barn.
    Barn över 6 år är 2 737 kr.

Utöver detta räknas boendekostnad, resor till arbete, barnomsorg, ev sjukdom/mediciner.

Här kan du beräkna hur mycket ni får behålla https://www1.skatteverket.se/wf/wf/login.do
  • Anonym (fundersam)
    Stormorsan skrev 2010-05-12 10:30:08 följande:
    Pratar du utmätning på lön eller skuldsanering?Vid utmätning:Förbehållsbelopp för sambo/gifta är 7 405 kr tillsammans.Barn upp till 6 år är 2 378 kr / barn.Barn över 6 år är 2 737 kr.Utöver detta räknas boendekostnad, resor till arbete, barnomsorg, ev sjukdom/mediciner.Här kan du beräkna hur mycket ni får behålla www1.skatteverket.se/wf/wf/login.do
    ev skuldsanering...
  • Waldo
    Anonym (fundersam) skrev 2010-05-12 11:09:30 följande:
    ev skuldsanering...
    Du kan räkna med att skuldsaneringen ligger på ungefär samma som löneutmätningen enkelt förklarat

Vad som skiljer sig är att det kan hända små saker under resans gång som kanske inte justeras.
    Du få din skatteåterbäring tex.

Svar på tråden är det nån som levt på existensminimum?